van der Horst

Syntix Zolder Superprix: Nabeschouwing GT3.nl

Dit weekeinde vond het derde raceweekeinde van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux plaats tijdens de Syntix Superprix op het circuit van Zolder. De weergoden waren de deelnemende teams niet gunstig gezind en zowel zaterdag als zondag werden de races onder uiterst natte omstandigheden verreden, wat tot spectaculaire acties, maar helaas ook tot de nodige crashes leidde. Max van Splunteren van het Remeha-Porsche GT3.nl team hield echter het hoofd koel en reed koelbloedig naar twee zeges. Mickey Bertram was samen met Van Splunteren zaterdag de concurrentie te snel af, maar moest in zijn sprintrace genoegen nemen met de 5e plaats.
Zaterdag stond de lange race met verplichte pitstop en rijderswissel op het programma en Max van Splunteren mocht onverwacht van pole position starten: “We hadden de derde trainingstijd, maar bij de verplichte rijdersbriefing voor de race ontbrak een aantal coureurs en zij werden teruggezet op de grid, waardoor wij opeens vooraan mochten starten,” aldus een verbaasde Van Splunteren. Hij greep deze verrassing met beide handen aan en startte de race voortvarend. Hij wist al snel een gaatje van 1 tot 2 seconden te slaan en bracht de Remeha-Porsche halverwege de race als leider van de race binnen voor de pitstop, waarna Mickey Bertram het stuur over kon nemen. Die kon de voorsprong op de als tweede geklasseerde Xavier Maassen handhaven op zo’n 6 seconden. Toen Maassen door motorproblemen de strijd moest staken was de weg vrij voor een prachtige zege met Koen Wauters/Jeffrey van Hooydonk op plaats 2 op bijna 10 seconden. “Het was wel super glad op de baan met al die regen, maar de Continental regenbanden zijn fenomenaal,” was de korte maar krachtige analyse van Van Splunteren. Het jonge talentvolle duo deed daarmee zichzelf tekort, want zij maakten de race en bepaalden het tempo en versloegen gedecideerd de Belgische teams op hun thuiscircuit.

Op zondag werden de twee individuele sprintraces verreden. In de eerste ging het Max van Splunteren weer goed af. Hij startte vanaf pole position door de snelste trainingstijd die hij zaterdag op de klokken zette en nam direct vanaf het begin het heft in handen. Hij werd op de hielen gezeten door Carlos Rivas. In de stromende regen wist Van Splunteren de Luxemburger echter achter zich te houden. Toen Rivas zich halverwege de race verremde kwam Koen Wauters dichterbij en pakte even later de tweede plaats. In de 7e ronde crashte de Belg Sven van Laere zwaar. Omdat Van Laere met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht moest worden en de baan bezaaid lag met brokstukken kwam de safety car in de baan en werd de race een ronde later definitief gestaakt. De welverdiende zege was er voor Remeha-Porsche GT3.nl coureur Max van Splunteren. “Uiteraard ben ik blij met twee keer de volle punten voor de titelstrijd, maar het was lastig vanwege de slechte weersomstandigheden en jammer genoeg niet heel veel strijd op de baan,” aldus Max van Splunteren. Van Laere mocht al snel naar huis na een check-up in het ziekenhuis in Hasselt.

De sprintrace voor Mickey Bertram verliep niet zo voorspoedig. Het was minder nat dan verwacht en daardoor was de set-up niet optimaal. Mickey startte vanaf P4 en verloor al snel kostbare plaatsen. “Vooral in het begin van de race kon ik het vermogen niet goed op de baan krijgen door een tekort aan grip en moest ik twee man voorbij laten,” aldus een teleurgestelde Bertram. “Volgende week in Zandvoort is het tijd voor revanche!” voegde hij er strijdlustig aan toe; toch staat Bertram nu tweede in de titelstrijd. De 3e en laatste race van het weekeinde eindigde in een felbevochten zege voor de Nederlander Xavier Maassen, voor de Belgen Jeffrey van Hooydonk en Dylan Derdaele. Het Remeha-Porsche GT3.nl team komt weer in actie tijdens de Zandvoort Masters op het circuit van Zandvoort op 5/6 juli.

GT3.nl Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Porsche GT3 Cup Challenge Benelux op dinsdag 1 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Superprix.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons