van der Horst

TMG wordt Toyota Gazoo Racing Europe

Toyota Gazoo Racing Hospitality Center
Toyota Gazoo Racing Hospitality Center
TMG, voluit Toyota Motorsport GmbH, gaat in de toekomst door het leven als Toyota Gazoo Racing Europe (TGR-E). Meer dan een naamsverandering is de beslissing evenwel niet, want het bedrijf in Keulen zal zich ook in de toekomst ontfermen over de programma's in het FIA WEC en het WK Rally, alsook de ondersteuning voor het klantenprogramma met de GR Supra GT4.
TMG hoofdkwartier Keulen
TMG hoofdkwartier Keulen
De voorloper van TMG was overigens Andersson Motorsport GmbH, opgericht door wijlen Ove Andersson. Dat bedrijf was al in de autosport actief onder de vlag van Toyota Team Europe (TTE), waarna Toyota (via TMC, Toyota Motor Corporation) formeel het roer overnam in '93 - het jaar waarin het Japanse merk met Juha Kankkunen zowel de rijders- als de merkentitel greep in het WK rally. Eind de jaren 90 zou TMG aantreden in de 24 Uur van Le Mans en uiteraard ook de activiteiten opstarten voor een entree in de Formule 1.

Veni, Vidi, (pas) Vici - Toyota in de F1
Veni, Vidi, (pas) Vici - Toyota in de F1
Dat laatste programma zou een ware geldverslinder blijken en een echt succes bleef uit. Dertien podia en drie poles, met als 'hoogtepunt' een volledig wit-rode eerste startrij in Bahrein in 2009, met poleman Jarno Trulli naast Timo Glock, waren de enige noemenswaardige prestaties. Na acht seizoenen wierp het team met thuisbasis in Keulen eind 2009 de handdoek, al zijn heel wat mensen ervan overtuigd dat de wagen voor het seizoen 2010 (de Toyota TF110) heel veel potentieel had, grotendeels vanwege de diffuser.

Toyota TF110 formule 1
Toyota TF110 formule 1
De TF110 kreeg overigens nadien een plaatsje in één van de inkomhallen van de TMG-gebouwen in Keulen. Eén van de grote - directe - gevolgen van het F1-programma is dat Toyota in Keulen over een imposante infrastructeur beschikt, waaronder een windtunnel. Dat legt de Japanse constructeur geen windeieren voor programma's buiten, maar ook binnen de F1, aangezien heel wat F1-teams vaste klant zijn.

Windtunnel Toyota Gazoo Racing Europe in Keulen
Windtunnel Toyota Gazoo Racing Europe in Keulen
Toyota mikte nadien, vanaf 2012, weer op Le Mans, maar opnieuw bleef een triomf jarenlang uit. De Japanners leken de kelk bovendien tot op de bodem te moeten leegdrinken, want in 2016 zag het een zege in de Franse klassieker door de vingers glippen in de absolute slotfase wanneer Kazuki Nakajima de TS050-Hybrid moest parkeren aan start-finish en daardoor zelfs niet geklasseerd werd. Porsche triomfeerde, voor het tweede jaar in wat drie opeenvolgende zeges zouden worden.

Fernando Alonso - Kazuki Nakajima - Sébastien Buemi
Fernando Alonso - Kazuki Nakajima - Sébastien Buemi
Eerst Audi en nadien Porsche verdwenen uit het kampioenschap, Fernando Alonso werd aangetrokken en plots was het in 2018 wel raak. Toyota rekende niet alleen af met de concurrentie, maar vooral met zijn eigen schaduw en won voor het eerst de 24 Uur van Le Mans, een kunstje dat het vorig jaar nog eens mocht overdoen en wat hen een tweede WEC-constructeurs- en rijderstitel opleverde, na de kronen uit het seizoen 2014.

Foto's: Niels Vaeck, Martijn Wouters & Toyota Gazoo Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op maandag 20 april 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons