24H Le Mans: Alonso/Buemi/Nakajima winnen Le Mans en wereldtitel - Vandoorne derde
LMP1: Opnieuw Toyota #8, met een unicum
Kazuki Nakajima schreef vandaag geschiedenis. Hij is namelijk de eerste Japanner die een FIA-wereldtitel wint en mocht voor het tweede jaar op rij met teamgenoten Buemi en Alonso plaatsnemen op het grote podium in Le Mans. Nochtans kon de TS050 Hybrid #8 op geen enkel moment in de race de zusterwagen #7 op pure snelheid het vuur aan de schenen leggen. Op exact één uur van het einde kreeg de #7 evenwel af te rekenen met vermoedelijke bandenproblemen - of een falende sensor. Door een dubbele pitstop verhuisde de koppositie definitief naar de andere zijde van de garage. Stoffel Vandoorne toonde eens te meer zijn talent dat we de laatste jaren in de F1 veel te weinig zagen. De Rumbekenaar en zijn teamgenoten bleven met hun BR1 als enige privé-LMP1 uit de problemen en pakten dus een oververdiend podium. Vandoorne kreeg bovendien de eer om de BR1 #11 over de finish te sturen en wordt zo de eerste landgenoot op het algemene ereschavot sinds Eric van de Poele hem dat in 2001 voordeed met Bentley.Lees ook: Fernando Alonso: "Een onverdiende, maar prachtige tweede overwinning"
LMP2: Opnieuw Alpine #36
In LMP2 ging de zege, eveneens net als vorig jaar, naar de #36 Signatech Alpine A470 van ex-Toyota-rijder Nicolas Lapierre, André Negrao en Pierre Thiriet (in 2018 na de diskwalificatie van G-Drive Racing). Signatech Alpine Matmut is op de koop toe ook wereldkampioen in de tweede prototypeklasse van het WK. De Jackie Chan DC Racing Oreca 07 #38 van Ho-Pin Tung, Stéphane Richelmi en Gabriel Aubry leek genoegen te moeten nemen met de derde podiumtrede, tot deze ochtend de G-Drive Racing Aurus 01-Gibson door een defecte startmotor enkele ronden verloor. TDS Racing mocht met hun Oreca 07-Gibson mee op het podium; François Perrodo, Matthieu Vaxiviere en ex-Audi LMP1-rijder Loïc Duval (#28) pakten de laatste podiumtrede.GTE-Pro: Ferrari terug van weggeweest
Ferrari zegevierde, 70 jaar na de eerste zege (Luigi Chinetti en Peter Mitchell-Thomson) in La Sarthe, in LMGTE Pro na een oerdegelijke race, met dank aan de bolide van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Daniel Serra. De #51 werd in de slotfase ook bevoordeeld doordat de safety cars het GTE Pro-veld opsplitsten. Porsche leek met de wagen #92 van Laurens Vanthoor, Kevin Estre en Michael Christensen een zeer sterk ijzer in de race te hebben, maar een probleem met de uitlaat deed alle hoop op een tweede opeenvolgende triomf verdampen. Het merk uit Weissach pakte wel de twee overige podiumplaatsen in de klasse, met de wagen #91 (Lietz/Bruni/Makowiecki) voor het exemplaar #93 (Pilet/Bamber/Tandy), en werd uiteraard ook wereldkampioen met Estre en Christensen. De top 5 eindigde in dezelfde ronde en de verschillen werden nooit echt heel groot. Aston Martin viel echter compleet door de mand, hoewel de snelheid er over één ronde wel was, bleek het tempo op het einde van een dubbelstint ondermaats. Ook Ford leek collectief niet zo sterk als bij hun dominante - doch controversiële - zege drie jaar geleden.Privé-Ford zege, met Belgisch en Nederlands tintje
Ford mocht wel juichen in LMGTE AM. De enige privé-ingeschreven Ford GT, van Ben Keating, Jeroen Bleekemolen en Felipe Fraga, reed een quasi foutloze race en mocht verdiend de grootste trofee in ontvangst nemen. De opvallende Ford, waarbij ook onze landgenoot Andy Jaenen achter de schermen actief is, hield twee art cars achter zich met respectievelijk de Team Project 1 Porsche van Bergmeister/Lindsey/Perfetti) en de JMW Motorsport Ferrari (Segal/Baptista/Lu). De wereldtitel ging uiteindelijk naar de Team Project 1-bolide.--- Uitslag 24 Heures du Mans 2019 (pdf) ---
Lees ook: Fernando Alonso: "Een onverdiende, maar prachtige tweede overwinning"
Foto: Racing International Photography
Tweet