van der Horst

"Toyota heeft beter hybridesysteem dan Porsche", maar derde wagen "neemt focus weg"

Toyota TS050 Hybrid vs. Porsche 919 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid vs. Porsche 919 Hybrid
Autosport.be sprak in de aanloop naar de 24 Heures du Mans met zowel vertegenwoordigers van Porsche als Toyota over hoe zij naar de wedstrijd toeleven. Ondanks het feit dat er veel onderling respect lijkt te bestaan en dat beide merken samenwerken aan de toekomst van het WK uithouding, lijkt er toch ook wat sprake te zijn van psychologische oorlogsvoering. Dat is echter onderdeel van de magie en levert soms krasse uitspraken op...
John Litjens - Toyota Motorsport GmbH
John Litjens - Toyota Motorsport GmbH
"Toen ik begon te werken bij TMG in 1998 aan de Toyota GT-One TS020, was de aerodynamica allesbepalend bij het ontwerpen van een wagen voor Le Mans", vertelt John Litjens van Toyota Motorsport GmbH. "Nu is het Hybride systeem doorslaggevend. Daarom is Toyota ook aanwezig in het WEC, de ontwikkelingen die er gebeuren op het gebied van hybride aandrijving zijn eveneens relevant voor de toekomstige road cars en ik ben ervan overtuigd dat wij bij Toyota momenteel over het beste hybride systeem beschikken, beter dan dat van Porsche.”

André Lotterer
André Lotterer
Bij Porsche kijkt men echter vooral naar zichzelf. Autosport.be sprak met André Lotterer, die in het tussenseizoen de overstap maakte van Audi naar zustermerk Porsche, hoewel Toyota ook een optie was. "Alle keuzes waren eigenlijk goed, maar ik denk dat ik het meeste spijt zou gehad hebben na mijn carrière als ik niet voor Porsche had gereden. Ze wilden me ook echt hebben en op de lange termijn denk ik dat Porsche meer potentieel heeft", vertelt Lotterer. "Zeggen dat je een Porsche-rijder bent is leuk en ik wilde ook in de groep (VAG n.v.d.r.) blijven." Over de kansen in Le Mans, blijft de drievoudig Le Mans-winaar op de vlakte. Over het ontbreken van een derde bolide bij Porsche dit jaar echter niet. "Ik denk dat, in het algemeen wanneer je een derde wagen hebt, het de focus wegneemt van de twee hoofdwagens. Stel dat we niet winnen, maar met onze beide wagens op het podium staan in tegenstelling tot slechts één wagen van hen (Toyota n.v.d.r.). Dat is nog steeds een probleem, zelfs als er van de drie wagens twee uitvallen. Enkel de overwinning telt en je kan slechts met één wagen winnen.

Foto's: Niels Vaeck, Racing International Photography & Toyota Motorsport GmbH



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op dinsdag 30 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons