van der Horst

Valencia: Nick Cassidy sluit de testdagen af als snelste

Nick Cassidy - Jaguar TCS Racing
Nick Cassidy - Jaguar TCS Racing
De preseason testen in Valencia voor de Formule E zitten er op en het was wederom een Jaguar die de snelste tijd van de dag afklokte. Niet Mitch Evans, maar nieuwbakken teamgenoot Nick Cassidy kreeg ditmaal de eer om de snelste tijd neer te zetten. Het werd overigens een drukke dag, want er werd ook een simulatiewedstrijd afgewerkt. Deze werd overigens ook gewonnen door een Jaguar-aangedreven wagen, namelijk door Robin Frijns voor Envision Racing.
  • Hamofa Performance
Robin Frijns
Robin Frijns
De simulatierace werd al in de ochtend afgewerkt. Daar konden piloten, teams en de wedstrijdleiding nog eens alle procedures - van Attack mode tot full course yellow en safety car - opfrissen. Overigens werd er ook een verplichte pitstop in verwerkt. Normaliter had men dan ook moeten bijladen met de Fast Recharger, maar na de brand van dinsdag wilde men geen risico nemen. Net zoals het feit dat men niet boven de 300 kW mocht gaan. In die wedstrijd kwam Frijns als vanouds terug boven drijven zoals in zijn eerste periode bij Envision Racing. Pas in de voorlaatste ronde pakte hij de leiding ten nadele van António Félix da Costa (Porsche). De Portugees werd wel pas derde, nadat Evans hem in de laatste ronde ook nog voorbijstak, alvorens de safety car uitkwam voor een gestrande wagen.

Stoffel Vandoorne - DS Penske
Stoffel Vandoorne - DS Penske
Eens de simulatiewedstrijd afgelopen was, kregen de teams nog zeer veel tijd om de testdagen af te ronden. Daar kwam Cassidy als beste uit nadat hij in totaal 115 ronden had afgewerkt. Het verschil met Maximilian Günther (Maserati) - die overigens 140 rondjes afmaalde - was uiteindelijk maar 41 duizendsten van een seconde. Evans en Frijns eindigden op drie en vier en waren ook nog binnen een tiende van de Kiwi te vinden. Pascal Wehrlein (Porsche) vervolledigde de top vijf. Ook Stoffel Vandoorne (DS Penske) draaide genoeg rond, maar eindigde pas op een tiende plaats. Uiteindelijk toch belangrijk te vermelden is dat Nyck de Vries (Mahindra) ook op de baan kwam, nadat hij gisteren langs de zijlijn moest toekijken. Zijn wagen die beschadigd raakte bij de brand, werd niet meer gerepareerd, waardoor teamgenoot Edoardo Mortara vandaag zijn plaats moest afstaan.

Tot slot gaf de FIA meer uitleg over de brand van dinsdag. Daaruit blijkt dat het een geïsoleerd voorval was. De batterij van Robert Shwartzman ging in veiligheidsmodus, waardoor het rode veiligheidslicht begon te branden. Daardoor heeft men de batterij uit de wagen gehaald voor onderzoek. Tijdens een manuele inspectie waren er vonkjes en een overslag, met alle gevolgen vandien voor de pitbox van Williams Advanced Engineering en Mahindra. Tijdens het onderzoek zijn alle andere batterijen onder de loep genomen en de bevindingen waren dat zij geen enkele symptomen vertoonden zoals diegene die de brand veroorzaakte. Daarop besloot men om toch de testdagen verder te laten plaatsvinden, al werden wel de nodige maatregelen genomen tijdens de simulatierace. Hiermee zitten de testdagen er op en is het nu aftellen naar Mexico. Al zal het met in gedachte de huidige situatie, toch anders naar gekeken worden dan de voorgaande jaren.

Foto's: Formula E



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons