van der Horst

Van Rompuy Racing neemt goede start in 2013

Dirk & Tom Van Rompuy
Dirk & Tom Van Rompuy
Het seizoen 2013 is goed ingezet door Van Rompuy Racing met een schitterende maidentrip in Rallye Monte Carlo Historique en een podiumplaats in Legend Boucles de Spa. Op 2012 wordt met gemengde gevoelens teruggekeken. Er werden schitterende resultaten neergezet met verschillende zeges en twee Belgische vicetitels op circuit in de Belgian Historic Cup met een product van Opel. Maar naast de behaalde successen, werd het duo ook enkele malen verraden door de mechaniek.

Even terug blikken naar 2012

Op circuit werden zowel Dirk als Tom vice-kampioen in hun respectievelijke klassen 3 & 1 van de Belgian Historic Cup met de Opel Kadett GTE.

Dirk Van Rompuy - Opel Kadett GTE
Dirk Van Rompuy - Opel Kadett GTE
Dirk verlengde zijn titel van vice-kampioen in Klasse 3 die hij in 2011 ook afsloot op de tweede plaats. Toen eindigde vader Van Rompuy met een gelijke puntenstand met de Studebaker Commander van Geert Boels. In het reglement staat dat de titel gaat naar degene die het meeste overwinningen boekte, en daar was Geert Boels licht in het voordeel.

In 2012 reed Dirk in de BHC een zeer behoorlijk seizoen met de Opel Kadett, maar tegen de Porsche RSR van Jan Van Elderen was niets in te brengen en voor het tweede jaar op rij werd hij vice-kampioen.

Tom Van Rompuy - Opel Kadett GTE
Tom Van Rompuy - Opel Kadett GTE
Ook Tom werd in Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens vice-kampioen met de Opel Kadett achter de snelle Ford Mustang van de Nederlander Rosenhart, maar hier had duidelijk meer ingezeten. Nadat Tom in de regen op Circuit Zolder het ganse veld op een behoorlijke achterstand zette, werd hij de ‘Rain Man’ binnen de Historics. Ook nadien en in droge omstandigheden maakte Van Rompuy junior een grote indruk en mengde zich met zijn Klasse 1-wagen regelmatig tussen het zwaardere geweld uit de grotere Klassen. Ondanks een uitvaller in Francorchamps, worstelde hij zich een weg terug naar de leiding in de tussenstand tot hij met de titel in zicht op de Nürburgring uit de wedstrijd verdween door een technische fout die kon vermeden worden. Op zich is een vice-titel bij de FIA wagens een uitstekend resultaat in zijn maiden seizoen, maar als de titel voor het grijpen ligt is de teleurstelling uiteraard groot. Naast de vice-titel werd Tom wel kampioen in zijn Groep binnen zijn cilinderinhoud.

Tom Van Rompuy - Opel Ascona i2000
Tom Van Rompuy - Opel Ascona i2000
Naast zijn escapades op circuit heeft de jonge Antwerpenaar ook een mooi seizoen achter de rug in de Belgian Historic Rally. Enkele bekende stuurlui aan wal die destijds zelf hoge toppen scoorden in rally, maar nu met argusogen de jeugd volgen, hadden onmiddellijk door dat Tom een groot talent is met een groot hart. Zijn passages met de Opel Ascona i2000 waren adembenemend, waardoor hij aan het einde van het seizoen zijn kans waagde met een Ford Fiësta R2 en met succes.

Qvick Motors Racing - Ligier JS49 Honda
Qvick Motors Racing - Ligier JS49 Honda
Daarnaast was Tom ook actief in een Ligier Proto tijdens de 24 Hours of Zolder. Een algemene podiumplaats was in de maak, tot de wagen in aanraking kwam met een concurrent. Maar de samenwerking met Eric Qvick van Qvick Motors was perfect waardoor vader en zoon Van Rompuy besloten om daar een vervolg aan te breien voor hun komende seizoen in de Belgian Historic Cup met de twee Opel Kadett.

Beiden reden geen volledig seizoen in het Belgisch kampioenschap Historic Rally, maar scoorden regelmatig. Door de overlapping van de kalenders op circuit en in rally moesten prioriteiten worden gesteld. En de keuze ging in 2012 richting circuit.

Gezien zijn ervaring en de goede keuze inzake co-piloten is Dirk ook een gevestigde waarde geworden in regularity rally. Een aartsmoeilijke discipline waarin hij het seizoen afsloot met een klinkende overwinning in de Rally Saint Nicolas.

2013 goed gestart met Rallye Monte Carlo Historique, Legend Boucles de Spa en Rally van Haspengouw

Het nieuwe seizoen is alvast schitterend gestart met een tiende eindplaats in de Rally Monte Carlo Historique en een podiumplaats tijdens de Legend Boucles de Spa. Dirk van Rompuy maakte een kinderdroom waar en zakte samen met Jens Van Overschelde af naar het Zuiden van Frankrijk om de strijd aan te gaan met de beste regularity piloten van het moment.

Dirk Van Rompuy - Opel Ascona i2000
Dirk Van Rompuy - Opel Ascona i2000
In de voorbeschouwing vertrouwde Dirk ons toe dat een top 20 de doelstelling was tijdens deze maidentrip in en rond Monte Carlo. Het werd een zware tocht van meer dan 3000 km met de historische Opel Ascona i2000 waaronder 15 snelheidsproeven met een opgelegde gemiddelde snelheid die op elk moment tijdens de proeven zo dicht mogelijk moet worden benaderd. Een hele klus waarbij de samenwerking en verstandhouding tussen piloot en co-piloot primordiaal is. Jens Van Overschelde is een topper in deze discipline en samen met zijn iets oudere broer Bjorn zijn ze gegeerd wild bij de toppiloten.

Dirk en Jens gingen schitterend van start en kwamen zelf enkele malen aan de leiding binnen een veld van meer dan 300 historische rallywagens. Uiteindelijk werden Dirk en Jens meer dan verdienstelijk tiende algemeen en daar waren ze zeer tevreden mee.

“We zijn gekomen voor een top 20 en eindigen tiende. Uiteraard zijn we tevreden, maar als je ziet dat we op bepaalde momenten meedoen voor de algemene overwinning en zeker voor een plaats binnen de top 3, gaan we toch terug huiswaarts met ietwat gemengde gevoelens”, aldus de Antwerpenaar.

“Het team rond Van Rompuy Racing deed een fantastische job en het feit dat we buiten de top 3 vallen, is te zoeken in andere factoren. Vooreerst verloren we wat belangrijke tijd door een kudde schapen en een vrachtwagen op een van de proeven. Als je nadien tracht om de verloren tijd terug in te halen, riskeer je nog meer strafpunten, want we mogen op geen enkel moment onder of boven de opgelegde gemiddelde snelheid gaan. Eens tijd verloren, kan je die nooit meer goed maken. Het feit dat we een hoog deelnemersnummer hadden, heeft er ook voor gezorgd dat we veel deelnemers moesten inhalen. Enkelen waren gecrasht of blokkeerden de weg, waardoor we opnieuw wat tijd lieten liggen. En dan waren er nog een pak strafpunten waarbij we echt niet weten waar we die hadden opgeraapt. Onze klacht werd nadien niet ontvankelijk verklaard en we moesten tevreden zijn met de tiende plaats. Had ik voor de rally hiervoor moeten tekenen, dan had ik dat onmiddellijk gedaan, maar als het podium in zicht komt is iedere verloren seconde een klein drama”, besluit Dirk Van Rompuy”.

Dirk Van Rompuy - Opel Ascona i2000
Dirk Van Rompuy - Opel Ascona i2000
De motor van de Opel Ascona i2000 was amper afgekoeld of het team rond Van Rompuy Racing mocht zich klaar stomen om de Legend Boucles de Spa te betwisten in de categorie Classic. Met de overwinning van 2011 in het geheugen had Dirk er alvast zin in. Dirk sloot de Legend Boucles de Spa af met een knappe podiumplaats.

Tom Van Rompuy-Kristof Vermant
Tom Van Rompuy-Kristof Vermant
Voor Tom van Rompuy moest deze eerste rally van het seizoen een revanche worden voor de tegenslag van vorig jaar. Toen reed Van Rompuy junior aan de leiding toen hij de handdoek in de ring moest gooien met een defecte koppeling. En opnieuw sloeg de pechduivel toe. Tom had net een scratch gereden en was opnieuw in strijd voor de overwinning, maar toen ging de voorruit van de Fiat 124 Spider aan diggelen op een verbindingsrit en de onfortuinlijke Antwerpenaar en co Kristof Vermant moesten de wedstrijd vroegtijdig verlaten.

Wat brengt 2013 nog ?

Voor de rest van 2013 liggen de grote lijnen ook reeds vast. Opnieuw zal er worden geraced op circuit in de Belgian Historic Cup met twee Opels Kadett GTE. Dirk gaat ook met een Historic Opel Ascona de rallywegen verkennen binnen de Belgian Historic Rally en Tom gaat zich meten in het BFO BRC voor moderne wagens met een Ford Fiësta R2.

“Gezien onze goede verstandhouding met Opel hadden we gehoopt om binnen het Belgisch kampioenschap rally te kunnen aantreden met een Opel Adam Cup R2”, doet Dirk Van Rompuy verder uit de doeken.

“Maar deze wagen rijdt dit seizoen alleen in de Junior Cup-Klasse van het Duits en Frans rallykampioenschap. Afhankelijk van het succes in 2013 zal Opel mogelijk deze formule in 2014 uitbreiden naar andere landen, waaronder België. En aangezien 2013 voor Tom het laatste seizoen is dat hij kan uitkomen bij de juniors, hebben we een alternatief moeten zoeken en gevonden bij de Ford Fiësta Sport Trophy”. 

Spijtig genoeg zullen de kalenders met betrekking tot het Belgisch Historic Championship op circuit en het Belgisch kampioenschap Rally elkaar verschillende malen overlappen. Dus moeten er alweer prioriteiten gesteld worden.

Voor Tom krijgt het Belgisch kampioenschap rally en de Ford Fiësta Sport Trophy alle prioriteit met een overvolle kalender van maar liefst 9 rally’s. Tom is opgenomen in het ervaren TeamFloral.

Zijn ambitie in deze Ford Trophy, waarin iedereen met hetzelfde materiaal rijdt is groot. Van Rompuy junior ambieert een mooie ereplaats bij de juniors tot 24 jaar en wil zo hoog mogelijk scoren op de algemene ranking binnen het R2 kampioenschap.

Tijdens de recent verreden Rally van Haspengouw werd hij voor de leeuwen gegooid in een zeer competitief veld van jonge wolven.
Tom Van Rompuy-Claude Debue - Ford Fiësta R2
Tom Van Rompuy-Claude Debue - Ford Fiësta R2
“De nieuwe Fiësta zal pas klaar zijn tegen de Rally van Tielt, waardoor we met een oudere versie moesten aantreden”, aldus Tom die een gans seizoen Claude Debue naast zich krijgt in het rechter stoeltje.

“Het was een mooie ervaring en het was uiteraard nog wat wennen. Het rijden met een voortrekker en het remmen met de linker voet hebben we ondertussen onder de knie. Maar de concurrentie is moordend. Toen we tijdens het tweede gedeelte van de rally goed in het ritme kwamen en de limieten gingen aftasten, werden we gewaar dat de oudere versie van de Fiësta niet kon wedijveren met de wagens van de laatste generatie. Maar het was een goede doorgedreven training, we bleven op de baan en gaan nu met de nieuwe wagen eerst Circuit des Ardennes rijden om zodoende goed voorbereid te vertrekken richting Tielt voor de tweede manche van het Belgisch kampioenschap”.

Doordat het BK Rally alle prioriteit krijgt, zal Tom normaliter amper twee weekends kunnen rijden op circuit binnen de Belgian Historic Cup en zal zijn Opel Kadett GTE tijdens de overige wedstrijden worden bemand door de ervaren Eric Qvick. De tuner uit Oostende heeft een goede reputatie hoog te houden als piloot en als tuner. Zodoende zal hij ook de wagens op circuit onderhouden en voorbereiden. De Opel Kadett GTE van Tom zal op circuit niet meer uitkomen in Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens. De mooie historische wagen krijgt een meer gespierde 2,4l motor in het vooronder en zal net als het exemplaar van vader Dirk aantreden in de Klasse 3.

Dirk Van Rompuy
Dirk Van Rompuy
Dirk's prioriteit ligt komend seizoen op circuit in de Belgian Historic Cup met de Opel Kadett 2,4 l in Klasse 3. In deze klasse heeft hij nu twee vice-titels achter zijn naam staan en de drang naar de enige echte algemene titel is uiteraard groot. De eerste afspraak zal hij wel moeten missen, waardoor hij net zoals vorig seizoen zijn schrapresultaten vroeg moet opsouperen en een gans seizoen in de achtervolging gaan. Ook hier zal Eric Qvick als vervanger optreden.

Dat maakt dus dat Eric Qvick in normale omstandigheden, op één raceweekend na, alle wedstrijden zal rijden binnen de Belgian Historic Cup in Klasse 3. Gezien binnen de reglementering van de Belgian Historic Cup op circuit alleen de piloot punten scoort en niet het wagennummer, is de kans niet ondenkbaar dat de piloot-tuner uit Oostende ook daadwerkelijk hoog kan scoren in het kampioenschap en zelfs tot een van de titelkandidaten zal behoren.

“Daar zijn we ons terdege van bewust”, gaat Dirk Van Rompuy verder. “En in functie van deze denkpiste kunnen er nog enkele zaken verschuiven. Eric wordt inderdaad een titelkandidaat, en dat gaan we uiteraard niet kunstmatig gaan afremmen. Indien Eric een goede uitgangspositie heeft in het kampioenschap is de kans niet ondenkbaar dat Tom dan aan de kant blijft zodat Eric en ikzelf beiden onze kans kunnen gaan voor de titel. Uiteraard moeten we dit bekijken per koers en de prestaties afwachten. Ik heb daar zelf geen probleem mee. Liever een titel binnen onze eigen team Van Rompuy Racing dan de concurrentie een cadeau te geven. En komt die er nu via mijzelf of via Eric, dat is voor ons van ondergeschikt belang. We zullen rijden in teamverband en viseren momenteel beiden de titel. Zolang het maar een Opel is en het kampioenschap binnen ons eigen team blijft", besluit de Antwerpenaar.

Maar ook Van Rompuy senior gaat zich niet beperken tot circuit alleen. Dirk startte het seizoen met een jeugddroom; namelijk de Rally van Monte Carlo voor historische wagens met zoals reeds vermeld een mooie tiende plaats na enkele malen aan de leiding te hebben gereden. Ook het podium tijdens de recent verreden Legend Boucles de Spa ligt nog vers in het geheugen.  Verder nog regularity samen met Jens Van Overschelde in de Rally van Portugal en nog enkele te bepalen wedstrijden. Gezien de schitterende prestatie van Jens heeft Dirk de jonge West-Vlaming beloofd om samen ook enkele snelheidsrally’s voor het Belgisch Historic kampioenschap te betwisten met de Opel Ascona.

En tot slot, wie weet, zien we de familie Van Rompuy samen of een van beiden ook terug tijdens de 24 Hours of Zolder, een wedstrijd die ze samen verschillende malen reden en quasi steeds met succes afrondden.

Foto's: Van Rompuy Racing, Georges De Coster, www.thepicture.eu & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Varia op woensdag 13 maart 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons