van der Horst

Virtual Belcar: de duels gaan voort in de tweede seizoenshelft

Start 2023 Virtual Belcar Magny-Cours
Start 2023 Virtual Belcar Magny-Cours
De zomer zit er op en dat betekent dat de Virtual Belcar weer op gang getrokken wordt. Deze vrijdag trekt het virtuele kampioenschap richting Oschersleben, waar men de vierde van zes manches dit seizoen zal afwerken. Tot nog toe kregen we genoeg duels te zien in alle klassen en zijn de verschillen in zowel Belcar 1 als Belcar 3 zeer klein. Dat terwijl Belcar 2 een ander verhaal is, doch een even interessant verloop kent. Een overzicht van hoe het seizoen al verlopen is tot nu toe.
Belcar 1: Arnage Competition versus Valkyrie Exype Competition
Arnage Competition - Lamborghini Huracan Evo GT3
Arnage Competition - Lamborghini Huracan Evo GT3
Na de eerste wedstrijd leek het dat we dit seizoen een driestrijd zouden krijgen tussen Valkyrie Exype Competition, Boutsen-VDS by UNDERCUT #RED en Arnage Competition. Twee Audi's versus een Lamborghini, waarbij de de eerstgenoemden de bovenhand hielden met de roze wagen. Maar Arnage Competition sloeg terug tijdens de 6 uren van Spa met winst, om dan te domineren in Magny-Cours. Tijdens deze twee wedstrijden was het Valkyrie Exype Competition die nog hun waggonetje kon aanhaken en zo in de buurt bleef van Arnage, met acht punten achterstand. Niet Boutsen-VDS, maar SIMPACT X NOIZEZZ zijn diegene die de derde plaats invullen met 34 punten achterstand. Dit omwille van de nulscore in Magny Cours voor de Audi met de leeuw. Zij volgen samen met SimRacing.be by R.O.I. Management op 37 punten.Maar met nog minstens 100 punten te verdienen is er nog niets beslist.
Belcar 2: Valkyrie Exype #877 dominant, maar onder speciale omstandigheden
Valkyrie Exype #877 - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Valkyrie Exype #877 - Porsche 911 GT3 Cup (992)
In Belcar 2 werd er veel strijd verwacht en dat is tot nog toe ook waar gebleken. Voor het eerst is GTE Racing by Xenum niet de dominante factor, maar gaat deze scepter voorlopig naar Valkyrie Exype #877. Het is te zeggen, want het team won tot nog toe de meeste wedstrijden maar onder speciale omstandigheden. De eerste wedstrijd werd pas in de laatste bocht beslist, wanneer zij voorbij RPM scheurden in Sunset Bend. Een van de inhaalbewegingen van het seizoen, dat kunnen we nu al zeggen. De tweede race kon men profiteren van problemen bij de concurrentie, maar het was vooral de derde wedstrijd waar men nog lang zal over praten. In de slechte zin helaas, want daar won Valkyrie Exype nadat een bug hun wagen sneller maakte na een crash en zo profiteerden ze om een groot gat te slaan. Het punt voor de snelste ronde werd geschrapt, maar men mocht de overwinning behouden. Dit betekent dat het Scandinavisch trio van Valkyrie de leiding heeft met 22 punten op RPM en 44 op ART Simracing II. Gaat Valkyrie Exype verder op hun elan? Of krijgen we toch nog spanning voor de titelstrijd?
Belcar 3: Top drie dicht bij elkaar
Traxxis by JWS Classic Cars - Mercedes-AMG GT4
Traxxis by JWS Classic Cars - Mercedes-AMG GT4
Als je de eerste wedstrijden bekijkt, zou je denken dat de Traxxis by JWS Classic Cars Mercedes het nodige geluk al mee heeft gekregen. Enerzijds klopt dit ook, gezien zij het geluk hadden om in Sebring een crash in de openingsronde te omzeilen en het feit dat ze de leiding in hun schoot geworpen kregen in Spa. Maar we moeten ook eerlijk zijn dat het niet simpel was voor de Mercedes. Zo was er een update in iRacing waardoor heel hun strategie een dag voordien moest aangepast worden, terwijl ze in Spa wel constant reden. Al werd het wel een mindere wedstrijd in Magny-Cours, waardoor we een nieuw team kregen als uitdager met SimWorld.be Vapyd BMW. Zij maakten tot nog toe een mooie opmars dit seizoen met een overwinning in Frankrijk als hoogtepunt. Zij volgen op zeven punten, maar ook de derde plaats - de Arnage Competition O-Rouge BMW - is met maar twaalf tellen niet veraf in de tussenstand. Als we verder kijken is BeSim-racing #G ook niet uitgeteld, maar de vraag is of zij nog zullen rijden nadat men meldde dat het team opgedoekt werd tijdens de zomer.

Met nog 31 race-uren te gaan is er nog veel dat er kan veranderen. Eerst en vooral met Oschersleben deze vrijdag, om dan op 20 oktober een wedstrijd van vier uur af te werken op het beruchte Mount Panorama Circuit van Bathurst. Tot slot DE wedstrijd van het seizoen met de 24 uren van Zolder op 9 en 10 december. Alles zal zoals anders live te volgen zijn op het YouTube-kanaal van de Virtual Belcar en dat onder deskundige leiding van Edward May en Hasse Rømer.

Foto's: Virtual Belcar



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Belcar Endurance op woensdag 30 augustus 2023.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons