van der Horst

6H Spa: Timo Bernhard: "Eén pitstop kan het verschil maken tussen winst en verlies"

Earl Bamber (midden)
Earl Bamber (midden)
Aan de vooravond van de 6 Hours of Spa zat Autosport.be rond de tafel met drie Porsche-fabriekspiloten; één vertegenwoordiger per wagen die de Duitse constructeur inschreef. De Duitser Timo Bernhard, uitkomend op de #17 Porsche 919 Hybrid, de ervaren Fransman Romain Dumas (#18) en de snelle Nieuw-Zeelander Earl Bamber (#19), recht uit de Porsche Supercup en gedropt in de derde wagen die alleen in Spa-Francorchamps en aan de 24 Uren van Le Mans deelneemt.
Timo Bernhard
Timo Bernhard
Timo Bernhard: "Ik denk dat we bij Porsche momenteel de meest efficiënte bolide hebben; we rijden met de kleinste motor en hebben het grootste hybride-systeem. Anderzijds, efficiëntie zit hem hier ook in de timing van de pitstops, zo konden we tijdens de vorige race in Silverstone één pitstop uitsparen ten opzichte van de Audi's en Toyota's, die beide nog een snelle extra tankbeurt moesten doen op het einde. Dat kan het verschil betekenen tussen winst en verlies, zelfs in een wedstrijd die liefst zes uur duurt. Ik rij hier bovendien met het helmdesign van Stefan Bellof, mijn idool uit mijn jeugd die ik jammer genoeg nooit aan het werk gezien heb. Ik was denk ik zo'n vijf jaar oud toen hij verongelukte. Ik ken zijn toenmalige vriendin erg goed en ik ben blij dat ze mij toestemming gegeven heeft om met dat design hier in Spa aan de start te staan."

Earl Bamber was in de tweede vrije training op donderdag de snelste in de #19 Porsche
Earl Bamber was in de tweede vrije training op donderdag de snelste in de #19 Porsche
Earl Bamber: "Nico Hülkenberg, Nick Tandy en mezelf zijn hier eigenlijk als voorbereiding op Le Mans. Toen ik gisteren buitenreed in de kletsnatte eerste vrije training met 30 andere wagens, was ik echt onder de indruk; op bepaalde momenten zag ik gewoon helemaal niets! Zoiets kan je niet simuleren en dat is één van de redenen waarom we hier zijn. Ik denk dat het verkeer ook een grote rol zal spelen, je moet er echt leren mee omgaan. Je kan zomaar vijf seconden verliezen in een ronde als je even niet oplet, maar ik beschouw het als een uitdaging, dit hoort er natuurlijk allemaal bij."

Romain Dumas
Romain Dumas
Romain Dumas: "We zijn er zeker op vooruit gegaan ten opzichte van 2014, ons debuutjaar; we hebben op heel veel punten een beetje progressie gemaakt. Ons nieuw chassis is vooral een pak beter bestuurbaar en genereert ook veel meer grip dankzij de nieuwe vooras. Ik zou durven zeggen dat ongeveer 65 tot 70% van de auto nieuw is, en de sprong van de 6MJ (MegaJoule) naar de 8MJ-klasse heeft ons zeker ook voordeel opgeleverd op het vlak van snelheid. Daarom zou ik graag willen dat het tijdens de race eens niet regent in Spa, zodat we optimaal kunnen gebruik maken van de snelle rechte stukken hier." 

Foto's: Georges De Coster, Arne Simons



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons