WEC: Wie staat volgend jaar aan de start van het WK Uithouding?
Team WRT - BMW M Hybrid V8 LMDh
Het wereldkampioenschap uithouding (FIA WEC) en zijn nieuwe Hypercar-categorie gaan de laatste weken en maanden veelvuldig over de tongen en daarvoor is er een bijzonder goede reden. Het verwachte deelnemersveld voor volgend seizoen is vermoedelijk het beste dat de discipline ooit op de been heeft gebracht en daarin zullen ook Belgen een hoofdrol spelen.
Meer vraag dan aanbod
Het is een luxeprobleem dat veel organisatoren maar wat graag willen afhandelen: het wereldkampioenschap uithouding heeft te weinig plaatsen voor alle kandidaat-deelnemers. Het transport, maar vooral de beschikbare pitgarages spelen daarbij een cruciale rol. Alvorens een nieuwe poging tot uitbreiding te ondernemen, blijft het aantal inschrijvingen voor 2024 daarom beperkt tot 37.
Hypercars: met Belgische teams en rijders, en liefst zonder Toyota-dominantie
Organisator ACO (Automobile Club de l'Ouest) heeft een maximum van twee wagens opgelegd aan constructeurs die willen deelnemen aan het WK. Een merk mag wel met meer dan twee wagens vertegenwoordigd zijn, maar slechts twee wagens mogen officieel voor een constructeur uitkomen, waardoor ze in aanmerking zullen komen voor constructeurspunten. BMW en het Belgische WRT schrijven meteen twee wagens in, waarvan de rijders vandaag in Belgische media werden gelekt: onze landgenoot Dries Vanthoor zou het stuur delen met Raffaele Marciello en tweevoudig DTM-kampioen Marco Wittmann. De tweede M Hybrid V8 lijkt voorbestemd voor Robin Frijns, René Rast en Sheldon van der Linde.
Stoffel Vandoorne
Daar houdt het wat betreft de Belgische delegatie niet op. En dat is weleens anders geweest! Stoffel Vandoorne kruist de vingers dat Peugeot aan een geslaagde update werkt van zijn Hypercar, die hij in 2024 zal delen met Loic Duval en Nico Müller. De 9X8 wordt komende winter grondig onder handen genomen: vermoedelijk valt de keuze voor een achtervleugel om de grotere achterbanden aan de praat te krijgen. Laurens Vanthoor verwachten we dan weer voor een tweede seizoen met de Porsche 963 van Team Penske.
Na een dominant seizoen voor Toyota, ondanks de meer dan stevige tegenstand, is het hopen op meer strijd en onvoorspelbaarheid volgend jaar. De ACO heeft met de BoP (Balance of Performance) de sleutel in handen, zoals ze dat al tijdens de afgelopen editie van de 24 Uur van Le Mans had, toen een laattijdige - en volgens velen onrechtvaardige - aanpassing aan de waardeverhoudingen mee besliste over het verloop van de 100ste verjaardag van de Franse klassieker.
Door de vermoedelijke komst van een derde Ferrari - een project waar achter de schermen al maanden aan wordt gewerkt om de Française Lilou Wadoux in een topwagen te krijgen - grijpt Vanwall naast een plekje op de startgrid van 2024. Glickenhaus gaf al eerder aan de handdoek in de ring te werpen.
Verwachte Hypercars in 2024
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Toyota Gazoo Racing
Bovenop de negentien Hypercars waarvan verwacht wordt dat ze aan het volledige FIA WEC zullen deelnemen, heeft de organisatie plaats voor achttien GT3-wagens. Elke toegelaten constructeur heeft recht op twee inschrijvingen. Wie niet racet in het WEC, krijgt evenmin de kans op een deelname aan de 24 Uur van Le Mans of de European Le Mans Series, zo vertelde organisator François Fillon vandaag aan Sportscar365.com.
WRT hijst opnieuw de Belgische vlag en doet daarvoor onder meer een beroep op Maxime Martin en zijn ondertussen vaste teamgenoot Valentino Rossi. Niet alle constructeurs die daarop hopen, zullen volgend jaar op de startgrid staan. Er wordt voorrang gegeven aan de merken die racen (of zullen racen) in de Hypercar-klasse, waardoor andere merken, zoals Audi, en Mercedes, waarschijnlijk naast een ticket zullen grijpen.
Verwachte LMGT3's in 2024
BMW WRT
Team WRT - BMW M4 GT3
BMW WRT
Porsche Manthey
Porsche Manthey
Lamborghini Iron Lynx
Lamborghini Iron Lynx
Corvette TF Sport
Corvette TF Sport
Ferrari AF Corse
Ferrari AF Corse
Lexus ASP
Lexus ASP
Aston Martin Heart of Racing
De Ford Mustang GT3 in de Le Mans-paddock
Aston Martin D'Station
McLaren United Autosports
McLaren United Autosports
Ford Proton Performance
Ford Proton Performance
Foto's: Team WRT, Peugeot Sport, Racing International Photography, Vincent Wouters, Niels Vaeck Tweet