van der Horst

Domineert Hyundai ook op de Hungaroring?

Gabriele Tarquini - BRC Hyundai i30 TCR
Gabriele Tarquini - BRC Hyundai i30 TCR
Na de eerste, spectaculaire confrontatie in de straten van Marrakech geven de deelnemers aan het FIA WTCR-kamioenschap elkaar dit weekend rendez-vous op de Hungaroring. Kampioenschapsleider GabrieleTarquini (BRC - Hyundai) komt er na twee zeges in Marokko met een voorsprong van 11 en 21 punten op resp. Thed Björk (YMR - Hyundai) en Jean-Karl Vernay (WRT - Audi) aan de start. Gezien de Balance of Performance sinds de seizoenopener ongewijzigd bleef is de kans reëel dat de tweevoudige winnaar en diens Hyundai-merkgenoten dit weekend andermaal het mooie weer maken op een omloop die doorgaans bitter weinig inhaalmogelijkheden biedt.
Thed Björk - Yvan Muller Racing Hyundai i30 TCR
Thed Björk - Yvan Muller Racing Hyundai i30 TCR
Goed presteren in de kwalificaties is dan ook een must, een oefening waarin die zelfde Tarquini zich in Marrakech op zondag een meester toonde, in navolging van merkgenoot Thed Björk daags voordien. Als ontwikkelingsrijder profiteerde ouwe rot Tarquini in Noord-Afrika met een pole en twee zeges optimaal van zijn betere kennis van de Hyundai i30 TCR, al mag van merkgenoten Yvan Muller, Thed Björk en Norbert Michelisz worden verwacht dat zij de toch al kleine achterstand op Spiderman zullen wegwerken. Michelisz, één van liefst vijf Hongaren die dit weekend op de Hungaroring aantreden, is voor eigen publiek vanzelfsprekend uit op revanche nadat hij na een problematisch debuut met een brand, een losgekomen wiel en wat getik al meteen op achtervolgen is aanwezen. 

Yann Ehrlacher - Münnich Motorsport
Yann Ehrlacher - Münnich Motorsport
Honda kon zijn rol van (mede)favoriet tijdens de seizoenopener nog niet waarmaken.  De technische Hungaroring met zijn mediumsnelle bochten lijkt evenwel gesneden koek voor de Honda Civic's Type R die in deze omstandigheden voordeel uit een goede balans kunnen halen. Normaliter mogen we dus meer weerwerk van de Japanse voortrekkers verwachten en al zeker van Yann Ehrlacher. De jonge All.Inkl.Com-rijder was met race 2-winnaar Jean-Karl Vernay zowat de enige die het hoge tempo van het onderling fel strijd leverende Hyundai-kwartet Tarquini-Michelisz-Muller-Björk aan kon.  Ehrlachers teamgenoot Esteban Guerrieri bleef in Marrakech onverwacht onder de verwachtingen, later zou blijken dat de snelle Argentijn het hele weekend met een uitlaatprobleem zat opgezadeld. 
Benjamin Lessennes - Boutsen Ginion Racing
Benjamin Lessennes - Boutsen Ginion Racing
Benieuwd ook hoe de jonge Benjamin Lessennes, in Hongarije nog steeds invallend voor de herstellende Tiago Monteiro, het er dit weekend aan het stuur van zijn Boutsen-Ginion Racing Honda van af brengt. De jongste van het veld keerde met lege handen terug uit Marokko maar liet op een omloop die hij zelfs niet op de simulator had kunnen verkennen vooral in race 2 zien uit welk hout te zijn gesneden. Tot hij door John Filippi die hij net voorbij was gegaan uit de race werd getikt.  Ook teamgenoot Tom Coronel die in race 1 in de brokken deelde en in race 3 het eerste punt voor het team uit Waver sprokkelde, is op een omloop waarop hij eerder al  eens tweede eindigde op revanche uit.

Denis Dupont - Comtoyou Racing Audi RS3 LMS
Denis Dupont - Comtoyou Racing Audi RS3 LMS
Zulks geldt beslist ook voor Comtoyou Racing. In tegenstelling tot Team WRT dat dit jaar eveneens met de Audi RS3 LMS aanzet en met Vernay in race 2 een eerste zege liet optekenen, vond het team uit Waterloo in Marrakech niet meteen een oplossing voor niet aflatende remproblemen. Problemen die bovendien tot heel wat stoffelijke schade leidden, o.m. voor Denis Dupont (13de in race 1 maar uitgeschakeld voor de rest van het weekend na een vroege crash in kwalificatie voor races 2 en 3)
Frédéric Vervisch - Comtoyou Racing Audi RS3 LMS TCR
Frédéric Vervisch - Comtoyou Racing Audi RS3 LMS TCR
en officieel Audi-piloot Frédéric Vervisch, meermaals door zijn remmen verraden. Naar we vernamen zou het euvel dat eerder mechanisch van aard bleek nu te zijn opgelost. De roep in Audi-kringen om de BoP nog voor de meeting in Hongarije aan te passen om zo de kloof met Hyundai te verkleinen, bleef dan weer zonder gevolg. 
Uitkijken wordt het ook naar de prestaties van het Franse Sebastien Loeb Racing dat twee mondige VW Golf GTi TCR inzet voor Rob Huff en Mehdi Bennani. Zowel de Brit als de Marokkaan sleepten bij hun debuut een podiumplaats uit de brand.
 
Zengö Motorsport
Zengö Motorsport
Anders dan in Marrakech komen op de Hungaroring voor het eerst twee rijders met een wild card in actie.  Promotor François Ribeiro opteerde voor twee jonge Hongaarse beloften, Attila Tassi en Daniel Nagy. Laatstgenoemde heeft er reeds twee WTCC-seizoenen met Zengo Motorsport opzitten maar komt dit weekend aan de start aan het stuur van een Hyundai i30 TCR gerund door M1RA, het Hongaarse team van Norbert Michelisz waarmee Nagy dit jaar tevens in TCR Europe aanzet.
Ook de snelle Attila Tassi, vorig jaar vice-kampioen in de TCR International Series, wist geen WTCR-zitje voor 2018 te versieren maar tekent dit weekend eenmalig present aan boord van een door KC Motorgroup (KCMG) gerunde Honda Civic. Een combinatie waarmee Tassi samen met tweevoudig Duits TCR-kampioen Josh Files - beiden testrijders voor JAS Motorsport - tevens het TCR Europe-kampioenschap betwist. Tel hierbij topper Norbert Michelisz en het jonge Hongaarse Zengo Motorsport-duo Zsolt Szabo en Norbert Nagy (beiden met Cupra TCR) en de Hungaroring mag zich opmaken voor een heuse overrompeling door dolenthousiaste lokale racefans.
 
FIA WTCR
FIA WTCR
Het tweede WTCR-treffen volgt uiteraard het nieuwe format, met één enkele kwalificatiesessie van 30' en race 1 op zaterdag, en met 's anderendaags de gebruikelijke  Q1-Q2-Q3-kwalificatie die de startorde voor races 2 (met omgegooide Q2-top 10) en 3 bepaalt.
De volledige eerste kwalificatie en race 1 zijn live te volgen op de FIA WTCR Facebook-site alsook op OSCARO.com (in België, Frankrijk, Italië, Portugal, Spanje, Zwitserland en de USA).  De kwalificaties voor races 2 en 3 en de races zelf zijn op zondag live te volgen op Eurosport dat ook de hoogtepunten van het zaterdagprogramma brangt. Uiteraard kunnen alle kwalificaties en races ook op Eurosport Player worden bekeken.
 
Timing: (Belgische tijd)
Zaterdag  28 april:
8.30u - 9.00u        Free Practice 1
10.10u -10.40 u   Free Practice 2
12.30u- 13.00u    Kwalificatie race 1
15.25u - 15.55u   Race 1 (12 ronden)
 
Zondag 29 april:
10.00u -10.20u      Q1
10.25u - 10.35u     Q2
10.40u                    Q3 shoot out
15.30u - 16.00u     Race 2 (12 ronden)
16.55u - 17.30u     Race 3 (15 ronden)

Kampioenschap:
Rijders
:
1 Gabriele TarquiniI BRC Racing Team (Hyundai) 62p
2 Thed Björk Yvan Muller Racing  (Hyundai) 51
3 Jean-Karl Vernay Audi Sport Leopard Lukoil Team  (Audi) 41
4 Yann Ehrlacher ALL-INKL.COM Münnich Motorsport  (Honda) 37
5 Mehdi Bennani Sébastien Loeb Racing  (VW) 32
6 Yvan Muller  Yvan Muller Racing  (Hyundai) 29
7 Rob Huff Sébastien Loeb Racing  (VW) 24
8 Norbert Michelisz BRC Racing Team  (Hyundai) 22
9 Pepe Oriola Campos Racing (Cupra) 16
10 Esteban Guerrieri  ALL-INKL.COM Münnich Motorsport  (Honda) 14
11 James Thompson ALL-INKL.COM Münnich Motorsport  (Honda) 12
12 Gordon Shedden Audi Sport Leopard Lukoil Team  (Audi) 12
137Aurélien Comte DG Sport Competition  (Peugeot) 6
14 John Filippi Campos Racing  (Cupra) 2
15 Tom Coronel Boutsen Ginion Racing (Honda) 1

Teams:
1 BRC Racing Team HYUNDAI 86p
2 YMRacing - YMR HYUNDAI 82
3 Audi Sport Leopard Lukoil Team  56
4 Sébastien Loeb Racing VOLKSWAGEN 56
5 ALL-INKL.COM Münnich Motorsport HONDA 53
6 Campos Racing CUPRA 20
7 DG Sport Competition PEUGEOT 6
8 Boutsen Ginion Racing HONDA 2
 
Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 27 april 2018.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons