van der Horst

WRC: Vuurdoop voor ijzige Arctic

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä
Komend weekend staat met de Arctic Rally de tweede manche van het WRC op het programma. Niet alleen wordt het voor veel deelnemers hun vuurdoop in het Finse Lapland, ook voor de organisatie is het de eerste keer dat het WRC langskomt. De Arctic Rally is de vervanger voor de Rally van Zweden die afhaakte door de coronapandemie. Sébastien Ogier trekt als leider in het wereldkampioenschap naar Rovaniemi.
De Arctic Rally is de eerste nieuwkomer op de WRC-kalender dit jaar. Weinig protagonisten genieten al parcourskennis dus op dat vlak wordt er met gelijke wapens gestreden. Vooral de jonge generatie krijgt een gouden kans om op te vallen.

Denken we in de eerste plaats aan Kalle Rovanperä die, in tegenstelling tot zijn grootste concurrenten, wel al ervaring heeft in Lapland. De jonge Fin nam er vorig jaar al deel met de Yaris WRC en won de wedstrijd ook. Hij toonde in Monte-Carlo al dat hij opnieuw een stap voorwaarts heeft gezet en draagt misschien wel voor de eerste keer in zijn carrière de favorietenrol. Zijn teamgenoten Sébastien Ogier en Elfyn Evans eindigden in Monte-Carlo als eerste en tweede en vormen dus een stevig blok. Evans won vorig jaar in Zweden en trekt dus zijn streng op sneeuw. Ogier telt al 30 punten, Evans 21.

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Hyundai heeft al iets goed te maken. Thierry Neuville moest in de openingsmanche wennen aan zijn nieuwe co-rijder, maar besloot de rally alsnog op het podium. Hij telt 17 punten. Ott Tänak moest opgeven en begint met een nulscore aan zijn inhaaljacht. De Est won wel een voorbereidingswedstrijd op eigen bodem en lijkt klaar voor de uitdaging. De vaste Hyundairijders worden bijgestaan door Craig Breen die er zijn seizoensstart maakt.

Het grootste vraagteken zit ook in het Hyundaikamp, weliswaar in het Franse 'sattelietteam' 2C. Oliver Solberg reed er vorige maand nog de nationale wedstrijd en verkeert dus in het perfecte ritme. De jonge half-Noor, half-Zweed, half-God zal zich wel moeten aanpassen aan de WRC-versie van de Hyundai, waar hij straks zijn debuut mee maakt.

Bij M-Sport rekenen ze op Teemu Suninen, die een herkansing krijgt na zijn crash in Zuid-Frankrijk, en op Gus Greensmith.

Er staan nog enkele WRC's aan de start, met Takamoto Katsuta (Toyota), Pierre-Louis Loubet (Hyundai), Janne Tuohino (Ford) en Lorenzo Bertelli (Ford).

Cruciaal worden de weersomstandigheden. Bij een verse sneeuwdrop wordt het opnieuw vegen voor de openers, op een ijzig parcours zijn ze dan weer licht in het voordeel.

Ford Fiesta Rally
Ford Fiesta Rally
WRC2 wordt minstens even interessant om volgen met een gigantisch startveld. Uiteraard zullen Andreas Mikkelsen (Skoda) en Adrien Fourmaux (Ford) met Renaud Jamoul er weer bij zijn, maar ze maken beter hun borst nat met concurrenten als Jari Huttunen (Hyundai), Ole Christian Veiby (Hyundai), Nikolay Gryazin (VW) en ene Esapekka Lappi (VW), die zijn comeback maakt nadat hij eind 2020 aan de kant werd gezet door M-Sport. De Fin zijn rallypauze duurde dus minder lang dan gedacht.

Ook in WRC3 is er een mooi veld met onder meer Emil Lindholm (Skoda), Eerik Pietarinen (Skoda), Johan Kristoffersson (VW), Mattias Ekström (VW). In Rally2 noteren we nog de namen van Pieter Jan Michiel Cracco en Jasper Vermeulen (Skoda).

Amper tien chronoritten, waarvan geen enkele minder dan twintig kilometer en dan komen de rijders nog goed weg, want Siikäkamä - goed voor 43 kilometer tegen klok - is niet opgenomen op het traject. De zaterdagetappe is de belangrijkste met zes proeven en 144 kilometer tegen de klok. Op zondag nog twee proeven, met als afsluiter de Power Stage. Dat samen is goed voor 251 kilometer, waarvan een pak in het donker. Ook dat nog eens.

Foto: Toyota Gazoo, Hyundai Motorsport en M-Sport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op woensdag 24 februari 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Arctic Rally.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons