WTCR-strijd krijgt vervolg in Zandvoortse duinen
Na het stratencircuit van Marrakech, de trage Hungaroring en de supersnelle Nordschleife krijgt het FIA WTCR-veld er met Circuit Park Zandvoort voor het eerst een 'doorsnee' omloop voor de wielen geschoven waarop de juiste impact van de BoP- en succesballast-aanpassingen zal kunnen worden ingeschat. Blijft Hyundai - waar Yvan Muller Racing recent de bovenhand nam op BRC Racing - de concurrentie domineren? Kan Audi met Fred Vervisch en Jean-Karl Vernay als toppers de ommekeer bevestigen en de positieve lijn van de Nordschleife doortrekken? Weet het Boutsen-Ginion-duo Tom Coronel-Benjamin Lessennes het thuisvoordeel te benutten om zodoende constructeur Honda een derde seizoenzege te bezorgen? Zien we in Zandvoort voor het eerst een Cupra- en/of Peugeot-rijder op de hoogste podiumtrede? Vragen waarop we pas maandagavond na een alweer over drie dagen uitgesmeerd raceprogramma het correcte antwoord kennen.
Zeker is dat viervoudig WTCC-kampioen Yvan Muller de puntenstand leidt, de Fransman telt 19 punten meer dan Gabriele Tarquini die na een bijzonder ongelukkig Eifel-weekend met lege handen achterbleef en zijn aanvankelijk riante leiding hierdoor volledig zag wegsmelten. Waar Yvan Muller Racing met Muller en Thed Björk vorig weekend twee poles en evenveel zeges liet optekenen moest ook Tarquini's BRC-maatje Norbert Michelisz vrede nemen met een vrij schamele 27 puntenwinst waardoor hij Björk over zich naar P3 in de tussenstand ziet springen. Een en ander neemt niet weg dat Hyundai nog steeds de eerste vier plaatsen bezet. Naaste achtervolgers Yann Ehrlacher (Honda Civic Münnich Motorsport) en Rob Huff (VW Golf Sebastien Loeb Racing) verloren vorig (pech)weekend overigens nog meer terrein op hoger vernoemd kwartet. Wildcards in Zandvoort zijn er voor Prins Bernhard van Oranje (48) en Michael Verhagen (30). Beiden komen er voor eigen publiek aan de start met een door Bas Koeten Racing gerunde Audi RS3 LMS.
Hoe schatten de vaste Benelux-deelnemers hun kansen op Zandvoort in?
Tom Coronel (Boutsen-Ginion Racing): “Ik vind het prima dat het kampioenschap deel uit maakt van de Jumbo Racedagen, dit wordt een belangrijk en speciaal weekend nu Max Verstappen zo 'hot' is in Nederland. Maar de omloop staat ook voor prima races, met snelle bochten, Tarzan, inhaalmogelijkheden en verschillende rijlijnen. Als instructeur van de racing school zat ik er nagenoeg elke dag op de baan. Ik won er races in alle klassen waarin ik aantrad, ietwat jammer dus dat het asfaltlint vorig jaar vernieuwd werd want het feit dat ik er elke bump kende was beslist een voordeel. Maar Zandvoort is voor mij hoe dan ook het hoogtepunt van het seizoen, net als voor Honda Benelux en de dealers".
Denis Dupont (Comtoyou Racing): "Van alle circuits die we dit seizoen aandoen is Zandvoort de omloop die ik het beste ken. Ik reed er tot dusver twee keer in TCR Benelux en won één keer, mijn eerste overwinning in de kleuren van de RACB overigens. We testten er in maart maar toen regende het de hele tijd en was het bijzonder koud. Het tracé, dat vooral uit lange bochten bestaat, zou onze Audi RS 3 LMS uitstekend moeten liggen. Maar ook de Balance of Performance speelt een belangrijke rol in dit kampioenschap."
Benjamin Lessennes (Boutsen-Ginion Racing): “Zandvoort is de enige omloop op de kalender die ik ken. Da's uiteraard een voordeel al bleek de Honda er in het verleden niet altijd de snelste van het lot . Er wacht ons dus nog wat werk maar ik zie het zitten, ook al hou ik vooral van nog snellere circuits. Omdat ik de omloop ken wordt het kwestie gefocust te blijven en geen fouten te maken. Maar ik voel geen druk. Ik ga naar Zandvoort om te leren, een goede job te verrichten en Tiago's auto op de baan te houden. Een en ander sluit niet uit dat ik ook op een eerste podium mik".
Fred Vervisch (Comtoyou Racing): "Ik ken Zandvoort vrij goed om er vroeger geregeld getest te hebben in F3 en er een GT3-race gereden te hebben. We gingen er met Comtoyou Racing ook testen in maart maar in totaal andere weersomstandigheden. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of we er de lijn vanop de Nordschleife zullen kunnen doortrekken. Hopelijk werpen de wijzigingen die werden aangebracht vruchten af. Ik denk dat Zandvoort qua configuratie de Audi vrij goed ligt, anderzijds is het dan weer een omloop die zwaar is voor de remmen. Met een plaats in de top 10 zou ik best tevreden zijn en met de 'reversed grid' weet je dan nooit wat nog mogelijk is. Het is in elk geval mijn streefdoel als best geklasseerde Audi-piloot te finishen."
Timing Jumbo Racedagen Zandvoort:
Zaterdag 19 mei:
11.50 AM – 12.20 PM Free Practice 1(30 min)
15.00 PM – 15.30 PM Free Practice 2 (30 min)
11.50 AM – 12.20 PM Free Practice 1(30 min)
15.00 PM – 15.30 PM Free Practice 2 (30 min)
Zondag 20 mei:
8.30 AM – 9.00 AM Qualifying Race 1 (30 min)
16.20 PM – 16.50 PM Race 1 (12 ronden)
8.30 AM – 9.00 AM Qualifying Race 1 (30 min)
16.20 PM – 16.50 PM Race 1 (12 ronden)
Maandag 21 mei :
8.30 AM – 8.50 AM Qualifying Q1 (20 min)
8.55 AM – 9.05 AM Qualifying Q2 (10 min)
9.10 AM (start eerste wagen) Qualifying Q3
12.15 PM – 12.45 PM Race 2 (12 ronden)
16.35 PM – 17.10 PM Race 3 (15 ronden)
8.30 AM – 8.50 AM Qualifying Q1 (20 min)
8.55 AM – 9.05 AM Qualifying Q2 (10 min)
9.10 AM (start eerste wagen) Qualifying Q3
12.15 PM – 12.45 PM Race 2 (12 ronden)
16.35 PM – 17.10 PM Race 3 (15 ronden)
Zoals tijdens de vorige meetings zal de kwalificatie voor Race 1 en Race 1 zelf op zondag live te zien zijn op de FIA WTCR Facebook-pagina alsook op wtcr.oscaro.com Kwalificatie voor races 2 en 3 en de beide wedstrijden worden live uitgezonden op Eurosport. Belgische autofans die de meeting ter plekke willen volgen doen er gezien de Max-mania goed aan uitzonderlijk vroeg aan te zetten.
Foto's: Hans van Onsem
Tweet