Zolder Superprix: Afspraak met Belgische en Nederlandse Ford Fiesta Sprint Cup!
“We kennen allemaal het huidige autosportlandschap en daarin heeft men de keuze tussen langeafstandsraces met drie of meer coureurs die de auto delen of het zuivere sprintwerk à la TCR, waarvoor je de centen en vooral voldoende ervaring moet kunnen voorleggen. Er was dus echt wel nood aan iets volledig nieuw. De Ford Fiesta Sprint Cup richt zich dan ook specifiek op Belgische, Nederlandse en Luxemburgse jongeren, die na clubracen of karting op zoek zijn naar een professionele, competitieve en vooral betaalbare klasse.”
Er was even sprake om pas in 2019 van start te gaan?
“Ja, omdat de eerste contacten dateerden van ergens in de loop van de maand november en we in dat stadium nog niet wisten wat ons te doen stond. Omdat we het concept van de Fiesta in Cup-versie zeer dicht wilden laten aanleunen bij het Ford Fiesta ST-Line serie-model – enkel de binnenbekleding ging eruit, de ophanging werd vervangen en de 140 pk-sterke motor kreeg een update - , vroeg het om- en opbouwen van de vloot Fiesta’s door DVB en Intrax minder tijd dan wat we kennen bij het ontwikkelen van een full race-auto en daarom werd er overgegaan tot de lancering in 2018.”
De Nederlandse Cup ging goed van start, met bijna een vol veld. De Belgische bezetting liet wat op zich wachten. Hoe verklaar je die verschillen?
“Voor de Nederlandse Cup hadden we meteen na de aankondiging al heel wat kandidaten en dat aantal is blijven toenemen. De Belgische Cup is wat trager op gang geschoten, maar van zodra de eerste Ford-verdelers zich manifesteerden, won het geheel aan geloofwaardigheid en volgden andere inschrijvingen. Dat heeft er ons toe aangezet om binnen de Belgische Cup het genaamde Ford Dealer – Team Championship in het leven te roepen en die onderlinge strijd leidde tot de komst van nog andere Ford-verdelers, die samen borg staan voor liefst veertien Fiesta’s die in de kleuren staan van één van de tien deelnemende Ford-verdelers!”
Zowel bij de Nederlandse als de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup tellen we bekende, maar evenzeer minder bekende coureurs.
“Het eerste aantreden tijdens de Max Verstappen Days op Circuit Zandvoort heeft ons alvast geleerd dat de Ford Fiesta Cup zorgt voor nogal wat jong en vers bloed en dus mag beschouwd worden als de ideale kweekvijver voor aspirant-kampioenen. Het waren tijdens het weekend van de Max Verstappen Days spannende races met treintje-rijden van start tot finish en een constant spel van tienden van seconden tussen zo’n twintig Fiesta-coureurs. Ook in de Belgische Cup nemen veel nieuwe namen het op tegen enkele vaste waarden.”
Belgen en Nederlanders delen de paddock en af en toe zelfs de piste, maar er komt geen overall klassement?
“Tijdens de Zandvoortse Nord Sea Trophy en het Racing Festival op Spa-Francorchamps gaan zij allen samen de baan op, wat één groot startveld van zo’n veertig Fiesta’s zal opleveren, maar er gelden twee aparte klassementen, puntentellingen en is er één Nederlands Kampioen en één Belgisch Kampioen, met uitreiking voor de Belgen gedurende de RACB Awards.”
En beiden gaan één keer volledig solo?
“Wegens het vinden van juiste datums en rekening houdende met Nederlandse of Belgische belangen gaat de Belgische FFSC tijdens het weekend van de 24 Hours of Zolder voor een gescheiden optreden, terwijl de Nederlanders nogmaals apart aantreden in het kader van de Gamma Days op TT Circuit Assen. Zoals eerder werd aangegeven zijn er heel wat teams die gaan deelnemen aan zowel de Belgische als de Nederlandse Cup. Dat heeft vaak veel te maken met het mogen verorberen van voldoende race-kilometers. Er zijn immers nogal wat debutanten bij en zij missen ervaring. Vandaar.”
De volledige organisatie is in Nederlandse handen. Maar jullie kunnen met Koen Wijckmans rekenen op een tweetalige Belgische verantwoordelijke?
“Wij zijn uitermate tevreden dat Koen erbij hoort! Hij is al jaren professioneel bezig in de autosport. Ex-journalist, later press officer in verschillende teams en kampioenschappen en ook nog organisator: hij weet als geen ander wat te doen om van de FFSC een succesnummer te maken. En, ja, dat hij de Franse taal machtig is, is niet onbelangrijk in onze Belgische organisatie!”
Na de vrije trainingen en kwalificaties op zaterdag 30 juni, volgt op zondag 1 juli om 10.05 uur de eerste Nederlandse race met meteen nadien om 10.55 uur de start van de Race 1 van de Belgen. In de namiddag zijn opnieuw de Noorderburen aan zet met Race 2 om 12.45 uur en de Belgen sluiten het eerste BE-NL-weekend van de FFSC af om 14.45 uur met Race 2. De Nederlandse races gaan over dertig minuten, terwijl de Belgen twee keer vijfentwintig minuten racen.
Deelnemers Ford Fiesta Sprint Cup BE:
Team: Piloot: Ford-verdeler
2. Team Floral Thibault Parmentier Ford Unicars
4. EMG Motorsport Philippe Huart Ford Hergon
8. Team Floral Ruben Valckenaere Ford Unicars
12. QSR Racing School Ayrton Redant Ford Geeraerts
18. QSR Racing School Yannick Redant Ford Geeraerts
19. Belgium Driver Academy Romain Degeer Ford Delhez & Fils
24. FordStore Feyaerts Bert Longin FordStore Feyaerts
26. Herroelen Motors by Niels Lagrange Jo Vandersmissen Herroelen Motors
28. Herroelen Motors by Niels Lagrange Kata Bozó (HU) Herroelen Motors
30. Herroelen Motors by Niels Lagrange Frank Van Langendonck Herroelen Motors
32. Team Floral Kenny Herremans Ford Van den Bossche
43. EMG Motorsport Jens Verbesselt Ford Garage Trading
44. Vanspringel Motorsport Martin Leburton FordStore Vanspringel
70. GCS Racing Phil Bastiaens (NL)
99. Autodis Yuri Wagner (L) Lux-Motors
Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet