van der Horst

Belgian Open Races: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Open Races
Belgian Open Races
Het autosportjaar 2013 startte op 16 maart op Circuit Zolder en het was de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) die de spits mocht afbijten. De BMW-rijders van de ClubSport Trophy blonken uiteindelijk uit door hun afwezigheid, omdat de testdagen voor de neofieten niet konden doorgaan. Dat laatste was uiteraard het gevolg van een laat winteroffensief over onze contreien. Er stonden dan ook goed 40 wagens aan de start, wagens die allemaal dienden rekening te houden met de gekende strenge regels op Circuit Zolder inzake geluid. De 95 dB golden uiteraard vanaf de testritten en meteen mochten een aantal deelnemers dan ook hun koffers pakken.
De BMW M3 van Geert Verwimp (E36) en Koen De Wit (E46) voerde het veld aan vanaf de eerste meters, met een kleine voorsprong op de eerste auto’s van de Division 1, een groep die al zeer vlug de Honda Civic Surinx Racing van Erik Bruynoghe verloor, als gevolg van de geluidsreglementering. “Ik weet dat het de regels in Zolder zijn, maar een race rijden met 95 dB is moeilijk,100 dB, ja dat zou nog gaan.”

Geert Verwimp maakte zijn opwachting tijdens de laatste manche van de BGDC 2011, toen al op Zolder, en hij zou samen met zijn teamgenoot Kris Geudens de perfecte race afwerken. Voor Geudens was het de eerste maal in de BGDC. De BMW M3 E36 draaide als een horloge en won na 200 minuten wedstrijd dan ook algemeen en in Division 3. Koen De Wit, winnaar van de laatste race van 2012 in zijn M3 E46, viel doorheen deze wedstrijd wat terug, wat maakte dat Christian Heck en Gaël Frère met hun BMW M3 E36 #75 konden opschuiven naar de tweede stek en zo de zilveren medaille mee naar huis namen. Koen De Wit, nog het slachtoffer van een aanrijding, volgde hen en ging de M3 E36 van Benoît Navez en Alain Feraille vooraf, na een moeilijke race voor beide heren. Huybrechts en Bouillon (M3 E36) sloten de top 5 in de D3 af.

Als de Golf het laat afweten, dansen de Clio op tafel

De traditionele referentie in Division 1, de Volkswagen Golf II van Tony Kevers en Grégory Paisse, begon het seizoen met een mindere beurt. Het was voor hen ook de regelgeving van het geluid die hen de das om deed. De man die de Golf klaarstoomt, Jean-Marie Dehaye, was verrast: “We doen nu al jaren mee aan de BGDC en hebben nooit enig probleem gehad in Zolder. Nu laten we ons tweemaal verrassen, de tweede maal na goed twee uur racen. We hebben niks aan de auto gewijzigd en ik heb er dan ook het raden naar, hoe het komt.
 
Kevers en Paisse mochten dus hun koffers pakken en het was de Renault Clio III van Claudie Tanghe, Monsieur Autonews, en Vincent Vandenabeele die de leiding in Klasse D en D1 zou overnemen en niet meer afstaan. Het duo leerde de BGDC vorig jaar kennen en met een schitterende zege zette de startnummer #12 het seizoen 2013 dus in. Andere Renault Clio III vervolledigden het eerste podium in de Klasse D, met een sterke Van Bael en Cornelis die tweede werden na een knappe race, voor Patrick Franssen, die zijn BMW 3 Reeks in de garage had gelaten en samen met de Nederlander Wiebe Wijtes reed. ‘Jo La Coupe’ en Jacques Morlet, reden samen met Raphaël van der Straten naar de vierde stek, voor nog een Clio, die van Buffet en de MINI Cooper S van Licops-Licops. Bert Longin deed ook mee in Zolder, samen met zijn zoon Stienes aan het stuur van de mooie Renault Clio III van Herman Servranckx.
 
Een sterke prestatie was er ook voor de BMW 325i uitkomend in Klasse E van Division 1. Rudi Doms en Jan De Vocht gaven op met een stukke koppeling, wat maakten dat Johan Van Loo en Geoffrey Heyninck na een foutloze race de eerste laureaten van het seizoen werden, voor de M3 E30 2 liter van Van de Water en Beyers, en de Porsche 944 van Léonard Licops en Pierre-Yves Paque.
 
Rest er ons de Klasse C van de Division 1, waar we opnieuw een zege zagen voor de Honda Civic. De #48 van Rudy Thiroux, Stéphane Lémeret, Remy Van Warbeck en Rodrigue Gillion kon niet starten vanwege technische problemen, wat maakte dat de #5 van Patrick Van Damme, Patrick Van Billoen en Christian Deridder meteen een eerste zege behaalde, één ronde voor de Honda CRX van Mascaux-Charlier. De Suzuki Swift van Franken-Peeters vervolledigde het podium.
 
Na de manche op Limburgse bodem, trekt de BGDC voor de volgende race naar Spa-Francorchamps, tijdens de Trophée des Fagnes (6-7 april). De meeting staat open voor BGDC en de Franse Tourisme Trophée Endurance (TTE) die samen zullen rijden. Opgepast met maximaal 90 wagens aan de start, kijkt u best even naar uw inschrijving.

Uitslag  Division 1

01. Tanghe-Vandenabeele (Renault Clio III, 1ste Kl.D) 104 ronden
02. Van Bael-Cornelis (Renault Clio III) + 1r. 
03. Van Loo-Heyninck (BMW 325i, 1ste Kl.E) + 2r. 
04. Franssen-Wijtes (Renault Clio III) + 2r. 
05. Van de Water-Beyers (BMW M3) + 4r. 
06. Van der Straten-Vanloocke-Morlet (Renault Clio III) + 4r. 
07. Licops-Paque (Porsche 944) + 5r.  
08. Licops-Licops (Mini Cooper S) + 6r. 
09. Van Billoen-Van Damme-Deridder (Honda Civic, 1ste Kl.C) + 10r. 
10. Mascaux-Charlier (Honda CRX) + 11r. 
11. Neutelers-Denis-Beeckman-Stassen (Mini Cooper S) + 11r. 
12. Franken-Peeters (Suzuki Swift) + 15r. 
13. Boeykens-Watsiels-Watsiels (Mini Cooper S) + 16r. 
14. Buffet-Buffet (Renault Clio III) + 16r. 
15. Servranckx-Longin-Longin-Crabbe (Renault Clio III) + 16r. 
16. Bylemans-Knopker (Mini Cooper S) + 30r. 
17. Kevers-Paisse (VW Golf II) + 39r. 
18. Vankeirschbilk-Ryheul (Renault Clio) + 67r.. 
19. Doms-De Vocht (BMW 325i) + 69r. 
20. Bruynoghe (Honda Civic) + 91r. 
21. Geelen-Taks (BMW 320i) + 94r.

Uitslag Division 3

01. Verwimp-Geudens (BMW M3 E36) 104 ronden
02. Heck-Frère (BMW M3 E36) + 1r. 
03. De Wit (BMW M3 E46) + 2r. 
04. Navez-Feraille (BMW M3 E36) + 5r. 
05. Huybrechts-Bouillon (BMW ME E36) + 6r. 
06. Kluyskens-Vandekerckhove-De Landsheere (BMW E36) + 76r.

Tekst & foto: BGDC press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op zondag 17 maart 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Belgian Open Races.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons