New Race Festival: Gemengde gevoelens bij Thierry Verstraete en NSC Motorsports
“Een vrij goede kwalificatie, maar ik had nog iets sneller gekund want er was veel verkeer op de baan. Met Nick erbij hadden we veel kans gemaakt op de pole”, aldus Pieter Dubois achteraf.
Op zondag was Catsburg wel van de partij, maar het was Pieter Dubois die de start nam en een zeer knappe stint reed. Nadien pakte Nicky Catsburg het stuur over van zijn landgenoot en lukte in zijn stint de snelste chrono in wedstrijd van het ganse peloton. De snelle Nederlander liet duidelijk het potentieel zien van de Lamborghini Gallardo GT3 en een podiumplaats was in de maak. Thierry Verstraete was de man die het moest afmaken en de team owner van NSC Motorsports liet zien dat de vele trainingsdagen het gewenste resultaat opleverden. Hij was goed onderweg richting een dichte ereplaats met constante chrono’s in de buurt van 1’35”. Maar een 15-tal minuten voor het vallen van de geblokte vlag kwam hij in het snelle kanaalgedeelte in de problemen toen een gedubbelde GC 10 V6 Silhouette zonder benzine viel en over de baan zigzagde om de motor aan de praat te houden. Verstraete kon maar net een aanrijding vermijden, maar kon de Lamborghini niet op de baan houden en belandde in de bandenmuur met een inpakt van 130 km/uur.
Thierry Verstraete: “Het snelheidsverschil was bijzonder groot en ik moest een kant kiezen om niet vol op de Silhouette in te rijden. Wanneer iemand op de piste zonder benzine valt zet hij de wagen gewoon aan de kant om zichzelf en de anderen niet in gevaar te brengen. Met een lege tank rondrijden is een bedenkelijke en gevaarlijke strategie voor het team. Dit had heel slecht kunnen aflopen. Op dat punt van de omloop zitten we volgens de data met de Lamborghini aan 200 km/uur”.
“Ik was trouwens niet de enige die problemen kende met bepaalde piloten in de GC 10 V6 Cup die hun rijlijn niet houden. Dat geldt uiteraard niet voor alle piloten in deze Klasse. Ik ben zwaar ontgoocheld en ik hoop dat bepaalde deelnemers beter worden gescreend en gebrieft en dat het betreffende team alle inspanningen doet om er een veilig kampioenschap van te maken. Vergeet niet dat het verschil meer dan 15 seconden per ronde bedraagt”.
“Voor de volgende wedstrijd in Dijon moeten we passen. De Lamborghini raakt niet tijdig hersteld op deze korte periode en ook ik zal niet voldoende hersteld zijn van de zware klap. Daarenboven heb ik mijn bedenkingen bij het feit dat de voor ons belangrijke vrije betalende trainingen in Dijon samen worden gereden met de Fun Cup en de BGDC. We hebben tracktime nodig om een goede set up te vinden, maar GT3’s laten rijden tussen Fun Cups is niet bevorderlijk voor de veiligheid van de piloten. Tijdens de Pers- en testdag hadden we ook reeds een zware aanrijding met een wagen uit de Fun Cup. Ik wil helemaal niet negatief klinken en heb uiteraard niets tegen het feit dat minder snelle wagens mee in dezelfde competitie rijden, maar deze piloten moeten beseffen dat een GT3-wagen bijzonder snel dichterbij komt en dan kunnen spiegels en kijken naar de blauwe vlaggen soms wonderen doen. Waarschijnlijk had de desbetreffende piloot op dat moment meer oog voor zijn benzinemeter. Dit is de tweede aanrijding op rij en dat doet ook geen deugd inzake onze budgettering,” besluit een duidelijk ontgoochelde Thierry Verstraete.
NSC Motorsports press
Tweet