van der Horst

24H Le Mans: Nissan presenteert GT-R LM NISMO LMP1 (+ Foto's & video)

Nissan GT-R LM NISMO
Nissan GT-R LM NISMO
Het Nissan LMP1-project is een van de best bewaarde geheimen in de autosport. Tot voor kort toen een video uitlekte was er quasi geen informatie, laat staan foto's, beschikbaar van de nieuwe LMP1, al gingen er geruchten dat de Japanners bezig waren met de ontwikkeling van een LMP1 met de motor vooraan. Afgelopen nacht heeft Nissan eindelijk het doek van de wagen gehaald in een advertentie tijdens de Super Bowl, een van de commercieel interessantste evenementen ter wereld.
Nissan GT-R LM NISMO
Nissan GT-R LM NISMO
De Nissan GT-R LM NISMO wordt aangedreven door een 3 liter V6 biturbo benzinemotor, vanzelfsprekend met KERS. De bolide heeft vooraan 13 duims velgen en achteraan 9 duims, mede vanwege de gewichtsverdeling in de wagen, en de uitlaten zitten bovenaan, met name op de motorkap voor de cockpit. De Nissan GT-R LM NISMO is de eerste LMP1 met de motor vooraan sinds de Panoz LMP1 meer dan tien jaar geleden; daarom alleen al is dit een vrij unieke bolide. De handschoen opnemen tegen Porsche, Toyota en Audi zal niet eenvoudig blijken, maar naar eigen zeggen is Nissan sinds vorig jaar intensief aan het testen geslagen. De ambities zijn dan ook duidelijk; "onze beste prestatie in Le Mans is een derde plaats algemeen, dus wij hebben nog wat werk te doen daar. We willen winnen en hebben de kennis om dat te doen. De competitie is uitzonderlijk sterk en we zijn blij om de uitdaging te begroeten", aldus NISMO-baas Shoichi Miyatani.

Marc Gené
Marc Gené
De volledige rijdersbezetting zou spoedig bekend gemaakt worden en daarbij passeren heel wat namen de revue. Met de aankondiging in de pauze tijdens de Super Bowl vannacht kwam Nissan evenwel meteen ook met de bevestiging dat voormalig Peugeot- en Audi- fabriekspiloot Marc Gené aangetrokken is als rijder. De Spanjaard heeft met acht deelnames en één zege (2009) aan de 24H van Le Mans een karrevracht aan ervaring, met daarnaast natuurlijk het werk als testrijder voor Ferrari in de Formule 1 de voorbije tien jaar om eerder nog in loondienst van Minardi en Williams te hebben vertoefd. In zijn aankondiging maakt Nissan overigens ook de brug naar de koningsklasse van de eenzitterij, "Met meer technische vrijheden dan in de Formule 1, hebben de LMP1-ingenieurs veel mogelijkheid om te innoveren." De ervaren rot Darren Cox, vandaag de dag hoofd van de Marketing bij NISMO omschreef het als volgt: "we zullen zowel zowel op als naast het circuit innoveren, dus je kan er van op aan dat dit slechts het begin van het verhaal is."




Foto's: Nissan



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op maandag 2 februari 2015.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons