van der Horst

Rally van Portugal: Volkswagen opent met 1-2-3

Andreas Mikkelsen - VW Polo R WRC
Andreas Mikkelsen - VW Polo R WRC
Vandaag werd met een KP over 3,27 km in Lissabon het startschot gegeven van de Rally van Portugal, de vierde wedstrijd van het World Rally Championship 2014. Een kampioenschap dat tot hiertoe volledig wordt gedomineerd door Volkswagen met twee zeges voor uittredend wereldkampioen Ogier (Monaco & Mexico) en een voor zijn ploegmaat, de Fin Latvala (Zweden). De Noorse Citroën rijder Mads Østberg staat op de derde plaats voor de derde Volkswagen Polo in het rijtje, het exemplaar van die andere Noor, Andreas Mikkelsen. Ogier en Latvala scoorden evenwel reeds bijna het dubbele puntenaantal tegenover de derde in de tussenstand. De Fransman is nu reeds zeker dat hij als leider richting Argentinië vertrekt.
Nadat Portugal geteisterd werd door een ware zondvloed, is het momenteel droog, maar het water is niet volledig weggetrokken en dus krijgen de rijders een zware rally voorgeschoteld. Tijdens de shake down, die eigenlijk geen referentie is voor de wedstrijd zelf, was Latvala in zijn Volkswagen de snelste voor een verrassende Henning Dolberg in zijn Ford Fiësta en voor Sébastien Ogier. Neuville klokte de zevende tijd.

Vanavond won Ogier de korte openingsproef voor ploegmaten Latvala en Mikkelsen. Een top 3 dus voor Volkswagen, terwijl onze landgenoot Thierry Neuville de vierde chrono draaide in zijn Hyundai i20 WRC voor de Citroën DS3 WRC van de Brit Meeke, de Ford's van Hirvonen, Tanak en Kubica, de Citroën van Ostberg en de Hyundai van Hanninen.

Morgen begint het grote werk met twee lussen van telkens drie KP’s en goed voor 137 km tegen de chrono. De Rally van Portugal is dus vandaag gestart en stopt 16 KP’s later op zondagmiddag om 11.00 uur met de Powerstage. 

Foto: VW Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op donderdag 3 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally de Portugal.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons