TCR-betrokkenen reageren op uitlatingen Marc Van Dalen
Lees ook: Kronos stopt TCR Benelux omdat piloten geen ballen meer hebben
Spreken we over TCR als concept, dan worden vaak in één adem de producten uit de VAG-groep genoemd. Belgian VW Club-voorzitter Charles-Henri Bonnet spreekt openhartig over de huidige situatie en is dan ook redelijk goed geplaatst om commentaar te geven; bij de laatste meetings werd 80% van het deelnemersveld gestoffeerd met bolides uit de VAG-groep. "We zijn vanaf dag 1 een fervente aanhanger geweest van het TCR-principe en van de TCR Benelux. We hebben, zeker in de begindagen, hard mee aan de kar getrokken wat er uiteindelijk mede toe heeft geleid dat ook andere merken volgden. Ik ga echter niet akkoord met alle elementen in het betoog van Marc Van Dalen. Er zijn zeker dingen die kloppen, maar niet alles is correct - zonder in detail te treden."
"Laat mij stellen dat we nog steeds zéér tevreden zijn met ons avontuur binnen TCR. Onze insteek is echter om teams te ondersteunen, het is en blijft een Customer Racing formule. Het klopt dat in het tijdperk van de Procar de kaarten anders lagen, maar die tijd is voorbij en in die tijd was ook de structuur helemaal anders; er was veel meer budget voorhanden. Dat geldt overigens niet enkel voor de merken uit de VW-groep, maar ook voor andere constructeurs. Met beperktere budgetten hebben we de beslissing genomen om ons te richten op de ondersteuning van onze klanten (de teams n.v.d.r.). Die klanten wenden dat budget vervolgens aan om hun prijzen naar rijders toe omlaag te brengen."
"Of we het budget nu aan de teams geven of aan de organisatie, in mijn ogen komt het op hetzelfde neer (de organisatie bepaalt het inschrijfgeld o.m. aan de hand van het beschikbare budget n.v.d.r.). Wat wel duidelijk is: hadden we elke partij de helft gegeven, dan was het niet goed gelopen. De Customer Racing-aanpak is voor ons de enige logische, temeer omdat extra teams op de grid de organisator ook bijkomende inkomsten opleveren via de startgelden", besluit Bonnet. Bij SEAT (de constructeur achter o.m. de deelname van de RACB National Team-bolide) horen we gelijkaardige geluiden; men deelt (niet onverwacht) de mening van Bonnet.
Zowel Peugeot België-Luxemburg als Opel België wensten niet uit te weiden. De woordvoerders van beide organisaties gaven aan dit seizoen niet officieel betrokken te zijn bij TCR Benelux en zagen in dat licht af van een reactie. Dit onderstreept nog maar eens de gevoeligheid van de ganse situatie. We polsten tenslotte ook naar een reactie bij RACB Sport, maar tot dusver werden onze telefoons en e-mails nog niet beantwoord. Wel kunnen we melden dat er gewerkt wordt aan een vervolg voor TCR Benelux, mogelijk via een samenwerking met een buitenlandse promotor.
Foto's: Niels Vaeck & Belgian VW Club
Tweet