12H Bathurst: Laurens Vanthoor en Audi op een zucht van de overwinning in Australie
Een uitspraak van de Belg die zou worden bevestigd tijdens de wedstrijd zelf. Met zijn ploegmaats Markus Winkelhock en Marco Mapelli, streed Laurens de hele tijd mee voor de zege in een wedstrijd die bol stond van de incidenten en waarbij de safety-car niet minder dan 20 keer (!) diende uit te rukken. Een situatie die gevolgen zou hebben voor de eindfase van de race.
Met nog slechts 15 minuten voor de boeg, bij opnieuw een herstart, zat Laurens onder de achtervleugel van de leidende Bentley. Hoewel de Belg duidelijk sneller was over een rondje, speelde de topsnelheid van de Audi R8 LMS ultra hem parten waardoor het onmogelijk was om de leider in te halen. Meer nog, een ultieme neutralisatie op 10 minuten van het einde zorgde voor een hergroepering vooraan, waardoor het verschil bij de finish tussen de eerste vijf nauwelijks vier seconden zou bedragen… Maar terwijl hij intrinsiek de snelste was (zoals de snelste ronde van Markus Winkelhock ook bewijst), moest de Audi #15 zich finaal tevreden stellen met de zilveren medaille ondanks een ultieme inspanning van Laurens Vanthoor.
"Vanzelfsprekend heerst er na afloop wat ontgoocheling", trapt de vaandeldrager van de Belgian Audi Club een open deur open. "We hebben de hele wedstrijd gedomineerd en Phoenix Racing had geopteerd voor een andere strategie. Maar de vele neutralisaties hebben ons de das omgedaan… Het team had beslist me de laatste stint te laten afwerken. Op dat ogenblik bedroeg de achterstand op de Bentley van Matt Bell 40 seconden. Op de berg was mijn Audi echt heel erg snel en ik wist dan ook de kloof vrij snel te dichten. Ik was overtuigd van een goede afloop, maar Matt deed echt overal de deur dicht en op het rechte stuk muisde hij er dankzij een hogere topsnelheid telkens weer vanonder. Ik heb echt alles geprobeerd! Op een gegeven ogenblik heb ik hem zelfs even geraakt, maar hem inhalen was onmogelijk. Tot slot was er dan die laatste neutralisatie… De Nissan, die hierdoor ook was komen aansluiten, snelde mezelf en de Bentley gewoon voorbij op het rechte stuk. Ik had gewoon geen kans! Vervolgens werd ik ook nog ingehaald door een Aston Martin. En zo bevond ik me in de laatste ronde plots in vierde stelling. Bij het aansnijden van de laatste bocht ging ik dan in een alles-of-niets-poging nog buitenom bij de Aston en de Bentley om uiteindelijk als tweede te finishen. Op zich is dit natuurlijk geen slecht resultaat en ik kreeg ook heel wat positieve feedback na mijn prestaties tijdens de kwalificaties… En dat is wat ik moet trachten te onthouden van deze race! Mijn volgende opdracht voor Audi wordt een race in het kader van de VLN, ter voorbereiding van de 24 Uren van de Nürburgring. Nog even en het seizoen draait op volle toeren!"
Belgian Audi club
Tweet