van der Horst

12H Spa: CP Racing leidt de dans - Red Ant Racing bovenaan in klasse

CP Racing - Mercedes-AMG GT3
CP Racing - Mercedes-AMG GT3
De eerste 5,5 uur van de Hankook 12H Spa zitten er op en het was CP Racing dat zaterdagavond het parc fermé introk als voorlopige leider. Charles Putman, Charles Espenlaub en Shane Lewis konden gebruik maken van een we getimede code 60 om de leiding over te nemen van de WTM Racing Ferrari, die wel morgen als tweede zal starten en dat binnen dezelfde ronde. Hetzelfde verhaal voor de Phoenix Racing Audi, die als derde over de meet bolde en als laatste op gelijke hoogte zit met de andere twee. Ook langs Belgische zijde staan voor de meeste teams de zaken er goed voor, toch kenden er al velen pech.
WTM Racing (Weiss/Weiss/Krumbach/Keilwitz) was nochtans voor het grootste deel de leider van de race, maar door een code 60 op twee uur van het einde kon de CP Racing Mercedes de leiding overnemen. Ook in het laatste uur besloot men bij veel teams om tactisch te werken, gezien er parc fermé regels zijn. Dit betekent dat de wagen in dezelfde staat als hij gefinisht is morgenmiddag aan de start moet staan voor de resterende 6,5 uur. Phoenix Racing (Doppelmayr/Kaffer/Erhart/Kupinski) kon zich eveneens nog handhaven en mag in dezelfde ronde starten. Vanaf dan volgen Car Collection Motorsport, Herberth Motorsport en JUTA Racing op een ronde. Pierre-Yves Paque, die uitkomt op de Saintéloc Racing Audi, ziet al op een achterstand van drie ronden aan.

Red Ant Racing - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Red Ant Racing - Porsche 911 GT3 Cup (992)
In de nevenklassen ging het met ups en downs voor de Belgische teams. Wie het wel voorlopig goed doet is de Red Ant Racing Porsche van Ayrton, Yannick en Bert Redant. De rode Porsche besloot het eerste deel van de race als leider in 992-AM en had het geluk dat de eerstvolgende wagen, de NKPP by HRT Performance, nog gedubbeld werd door de algemene leider, waardoor de familie Redant zondag met een ronde voorsprong start. Speedlover eindigde de dag als vijfde in dezelfde klasse, terwijl de tweede Red Ant Racing Porsche van Philippe Wils en Kurt Hensen al vroeg problemen kende en teruggleed naar een zesde plaats in klasse.

Team ACP - Tangerine Associates - BMW M4 GT4
Team ACP - Tangerine Associates - BMW M4 GT4
In GT4 doet de Team ACP - Tangerine Associates BMW M4, met onder meer Wim Spinoy aan het stuur, het eveneens goed. Samen met Catesby Jones en Steven Thomas sloot hij de eerste dag als leider af, maar in tegenstelling tot bij Redant zullen zij wel de ALFAB Racing McLaren in dezelfde ronde moeten dulden morgenmiddag. De Veidec Racing by JJ Motorsport BMW van Recep Sari, Hakan Sari en Arthur Peters ligt op een vierde plaats.

AC Motorsport - Audi RS3 LMS
AC Motorsport - Audi RS3 LMS
In TCR verliep het minder voor AC Motorsport. Nochtans kon de Audi met Stephane Perrin, Matthieu Detry en Yannick Mettler meestrijden voor de bovenste plaatsen, maar werd dan een halt toegeroepen nadat Perrin in aanraking kwam met de Buggyra ZM Racing Mercedes bij het uitkomen van Les Combes. De wagen is teruggebracht naar de pits, maar het is nog niet zeker of de paars-wit-zwarte Audi morgen terug van start zal gaan.

Xwift Racing - Ligier JS2 R
Xwift Racing - Ligier JS2 R
Tot slot hebben we nog de TCX-klasse. Daar lag Xwift Racing met Pieter Denys, Tim de Borle en Steven Dewulf eveneens in een goede positie voor morgen, totdat de wagen al rokend halt hield in Bruxelles. Na een aantal minuten stil gestaan te hebben; kwam de Ligier toch zonder problemen terug op gang, maar verloor uiteindelijk wel kostbare ronden en ligt nu op een vierde plaats. Nog in de klasse kwam Benjamin Lessennes uit op de COGEMO / TLRT BMW, hij start morgen vanaf plaats twee.

Vier wagens zijn in de pits afgevoerd en twee zullen er al zeker morgen niet meer starten voor het tweede deel van de race dat van start gaat om 11:25 uur.

Foto's: Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in 24H Series op zaterdag 23 april 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12H Spa.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons