2023: de start van het GTP/Hypercar tijdperk - deel 2
Glickenhaus: 0 wagens in IMSA - 1 wagen in FIA WEC
Vanaf het begin van het Hypercar tijdperk was Glickenhaus er als de kippen bij om aan het WEC deel te nemen. Jim Glickenhaus mag misschien een mens met speciale trekken zijn, hij streeft wel zijn doel na: op het podium eindigen in Le Mans. De kans dat dit lukt begint wel te verkleinen, want hij beschikt over de enige bevestigde wagen zonder hybride-systemen versus een armada aan fabrieksteams met hybride-wagens. Het wordt dus een strijd van David tegen Goliath. Weliswaar alleen in het FIA WEC, want IMSA blijft afgesloten voor het team, meer nog, er was al sprake van een rechtzaak in 2022.Hoe het seizoen 2023 er uit zal zien voor Glickenhaus is ook nog niet met 100% zekerheid te zeggen. De vorige twee jaren hielden ze het voor gezien na het Europese luik, al kregen ze vorig seizoen daarvoor wel toestemming van het ACO en LMEM. Hopelijk lukt het komend jaar wel om een gans seizoen af te werken.
Peugeot: 0 wagens in IMSA - 2 wagens in FIA WEC
Peugeot maakte dit jaar zijn debuut in het FIA WEC met de Peugeot 9X8, al liep dit niet van een leien dakje. Men hoopte wel op een snelle verbetering naarmate de races vorderden, en die kwam er. Het feit dat men goede tijden draaide in Bahrein, gaf het team wel hoop. Alleen moet dit nog omgezet worden in resultaten tijdens de race zelf. Maar met nog drie wedstrijden in 2023 voor Le Mans hebben ze nog genoeg ruimte om er te staan voor de honderdste verjaardag van de etmaalrace.Volgend seizoen treedt Peugeot terug met twee wagens aan en ditmaal voor een volledig seizoen. Qua piloten rekent men wel nog op dezelfde namen als die van de laatste wedstrijd in 2022, al is het nog niet zeker of de bezettingen hetzelfde zullen blijven. Wat IMSA betreft is er sinds de bekendmaking wel over gesproken, maar nog niets concreets uit voortgevloeid. Misschien dat hun bezoek aan Sebring er wel eens verandering in kan brengen.
Porsche: 4 wagens in IMSA - 4 wagens in FIA WEC
Als u iemand als vaandeldrager bij de LMDh's moet aanduiden, dan is het Porsche wel. Het merk uit Weissach was het eerste dat op de kar sprong en eerste dat haar wagen ter beschikking had en ook diegene die andere constructeurs op het idee gebracht heeft om op termijn uit te breiden naar klantenteams. Want Porsche zal maar liefst acht wagens verdeeld over de twee kampioenschappen inzetten. Hun voornaamste speerpunt wordt Porsche Penske Motorsport. Het team van Roger Penske zal in zowel IMSA als het FIA WEC fungeren als fabrieksteam met twee wagens per kampioenschap en met serieus contingent aan fabriekspiloten waaronder Laurens Vanthoor.Maar wat Porsche vooral onderscheid van de overige constructeurs zijn de leveringen aan klantenteams. Drie teams gaan namelijk ook een 963 in ontvangst mogen nemen, al moeten ze wel wachten tot april vooraleer ze de wagen kunnen inzetten. Langs Europese zijde is het JOTA dat samen met Hertz één wagen zal inzetten in het FIA WEC, terwijl JDC-Miller Motorsports hetzelfde zal doen in IMSA. Tot slot kwam Proton Competition op het toneel. Zij zullen een wagen inzetten in beide kampioenschappen. En het is al geweten dat het daarbij niet zal blijven, dus wordt Porsche de te kloppen constructeur in juni?
Toyota: 0 wagens in IMSA - 2 wagens in FIA WEC
Van alle constructeurs hier opgelijst is Toyota het meest ervaren op vlak van de huidige regels. Het Japanse merk is er vanaf de eerste race bij met de GR010 Hybrid en kon, weliswaar zonder al te zware tegenstand maar met de nodige problemen, nog tweemaal Le Mans achter hun naam schrijven. 2023 zal een ander paar mouwen worden, want nu krijgen ze tegenstanders op gelijkaardig niveau tegenover hen. En daar kan de nodige ervaring in de klasse hun dan weer het voordeel geven om de nieuwelingen het nakijken te geven.Net zoals anders zal het twee wagens inzetten in het FIA WEC, waarbij geen enkele wijziging wordt verwacht qua bezetting, maar wel aan de wagen. IMSA daarentegen staat (nog) niet op het programma. Er werd al gesproken om de IMSA Michelin Endurance Cup, de langste wedstrijden op de kalender, eventueel af te werken, maar daar is nog geen nood aan. Wel keek de concurrentie naar hun piloten en besloot om Mike Conway, José María Lopez en Kamui Kobayashi weg te halen, al mag Brendon Hartley dit seizoen voor Wayne Taylor Racing rijden. De reden: De eerste drie reden voor Cadillac, een concurrent voor het komende seizoen, terwijl Hartley in een Acura uitkomt die nog niet in het FIA WEC aanwezig zal zijn.
Kortom, met tien wagens in IMSA en tien in het FIA WEC gaan we een interessant tijdperk tegemoet, al komen de laatste wagens er pas in april bij. En dan is er nog niet gesproken over het feit dat er nog projecten in de pijplijn zitten, maar dat kan u één dezer nog lezen.
Foto's: Racing International Photography - Georges de Coster - Wilfried Geerts - Thomas Smets
Tweet