van der Horst

24H Le Mans: "Derde Toyota is er alleen omdat het reglement stabiel bleef"

Rob Leupen - Toyota Gazoo Racing Team Director
Rob Leupen - Toyota Gazoo Racing Team Director
Toyota zet zoals geweten een derde wagen in voor de 24 uren van La Mans 2017. De Japanse constructeur nam die beslissing om een herhaling van het scenario uit 2014 en 2016, toen het tweemaal de zege in Le Mans misliep, te vermijden. Autosport.be sprak in Monza, waar morgen en zondag de voorseizoentesten plaatsvinden, met teamchef Rob Leupen over de keuze van Toyota voor een derde wagen.
Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
"Na Le Mans 2016 (toen Toyota de zege in de vijf laatste minuten door de vingers zag glippen n.v.d.r.) hebben we veel steun en respect ontvangen van onze concurrenten. Voor onszelf was het een goede motivatie om het dit jaar beter te doen, maar je blijft met een wrang gevoel achter als je ziet dat we zowel in 2014 als in 2016 één auto verloren door een aanrijding en de zusterwagen door een probleem dat we voordien nooit eerder meemaakten. In 2014 was het een onderdeel van één euro dat ons de zege kostte, terwijl we over de snelste wagen beschikte, terwijl we vorig jaar iets gelijkaardigs zagen. Hadden we in beide gevallen een derde wagen gehad, hadden de resultaten waarschijnlijk anders geweest", aldus onze Noorderbuur.

Takeshi Uchiyamada - Rob Leupen
Takeshi Uchiyamada - Rob Leupen
"De beslissing om een derde wagen in te zetten is bij ons steevast ingegeven door budgetten. We hebben een bepaald bedrag waar we mee moeten werken en we kijken hoe we dat geld het beste kunnen besteden. Je hebt namelijk niets aan drie wagens als die bolides twee seconden per ronde trager zijn. We willen daar ook geen compromis sluiten, bij een grote reglementswijziging, was er geen derde wagen aan te pas gekomen. Het feit dat het reglement dit seizoen redelijk stabiel is gebleven, betekent dat we ons budget in mindere mate moeten steken in nieuwe ontwikkelingen en we ons dus kunnen richten op een derde wagen."

Toyota TS050 HYBRID
Toyota TS050 HYBRID
"Dat brengt ook andere voordelen mee vanwege de schaalvergroting; het produceren van onderdelen wordt door de derde wagen dus relatief gezien goedkoper omdat je in grotere hoeveelheden werkt. Daarenboven, de derde wagen is na Le Mans niet meteen nutteloos, we gaan een aantal elementen nog gewoon kunnen gebruiken op de twee andere bolides. We zijn ons er evenwel van bewust dat drie wagens niet automatisch betekent dat je Le Mans wint; na vorig jaar weten we maar al te goed dat er altijd iets kan voorvallen, iets wat je niet had voorzien..." sluit Leupen het gesprek af.

Foto's: Martijn Wouters, Racing Internaional Photography & Toyota Motorsport GmbH



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op vrijdag 31 maart 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting The Prologue.

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons