24H Le Mans: "Derde Toyota is er alleen omdat het reglement stabiel bleef"
"De beslissing om een derde wagen in te zetten is bij ons steevast ingegeven door budgetten. We hebben een bepaald bedrag waar we mee moeten werken en we kijken hoe we dat geld het beste kunnen besteden. Je hebt namelijk niets aan drie wagens als die bolides twee seconden per ronde trager zijn. We willen daar ook geen compromis sluiten, bij een grote reglementswijziging, was er geen derde wagen aan te pas gekomen. Het feit dat het reglement dit seizoen redelijk stabiel is gebleven, betekent dat we ons budget in mindere mate moeten steken in nieuwe ontwikkelingen en we ons dus kunnen richten op een derde wagen."
"Dat brengt ook andere voordelen mee vanwege de schaalvergroting; het produceren van onderdelen wordt door de derde wagen dus relatief gezien goedkoper omdat je in grotere hoeveelheden werkt. Daarenboven, de derde wagen is na Le Mans niet meteen nutteloos, we gaan een aantal elementen nog gewoon kunnen gebruiken op de twee andere bolides. We zijn ons er evenwel van bewust dat drie wagens niet automatisch betekent dat je Le Mans wint; na vorig jaar weten we maar al te goed dat er altijd iets kan voorvallen, iets wat je niet had voorzien..." sluit Leupen het gesprek af.
Foto's: Martijn Wouters, Racing Internaional Photography & Toyota Motorsport GmbH
Tweet