van der Horst

24H Le Mans: 24H Le Mans: Ferrari pakt dubbel tijdens kwalificatie - Dries Vanthoor en Ulysse De Pauw in Hyperpole

Ferrari 499P
Ferrari 499P
Antonio Fuoco en Alessandro Pier Guidi reden vanavond in hun Ferrari's 499P de eerste (#50) en tweede (#51) tijd. Het doel was eigenlijk alleen om in de top acht te geraken om zo door te stoten naar de Hyperpole-sessie van morgen maar de Ferrari's lieten dus al even zien waartoe ze in staat zijn. De snelste tijd was wel lang in handen van Toyota, de beide Japanse bolides eindigden uiteindelijk als derde en vierde. Ook geplaatst voor de Hyperpole waren twee Porsche's 963 (#5, #75) en twee Cadillac's (#3, #2).
  • St. Paul
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
De derde Porsche 963, de startnummer 6 waarop we ook Laurens Vanthoor's naam zien, was in handen van Kévin Estre. De Fransman perstte er op het einde nog een snelle ronde uit maar strandde op de negende plaats, meteen ook zijn startpositie voor de 24 Uur. Daarachter konden ook de Peugeot's 9X8 geen vuist maken (tiende en elfde), net als de beide Glickenhaus (13e en 14e) en de privé-wagens van Cadillac (Action Express - 12e) en Porsche (Jota - 16e). De Vanwall tot slot werd 15e.

In LMP2 kwalificeerde Dries Vanthoor de Racing Team Turkey Oreca #923 door de zevende tijd neer te zetten. Ook Louis Déletraz deed een goede zaak met de tweede tijd voor de WRT Oreca #41. De zusterwagen (#31) in handen van Robin Frijns deed het minder goed met de zestiende chrono. Daarachter lukte Maxime Martin in de DKR Oreca #43 die hij deelt met Tom Van Rompuy en Ugo De Wilde de zeventiende tijd in de klasse.

Alessio Picariello
Alessio Picariello
Ulysse De Pauw zorgde er in de GTE-klasse voor dat de AF Corse Ferrari #21 morgen zeker is van een plaatsje in de Hyperpole. Alessio Picariello (Iron Lynx Porsche #60) leek ook op weg naar kwalificatie maar tuimelde in de slotminuten nog naar de negende plaats. Ook Sarah Bovy kent haar startplaats, de veertiende, nadat Michelle Gatting op het einde van de sessie haar tijd niet meer kon verbeteren nadat ze in de eerste chicane de grindbak ging opzoeken. Bij het terug naar de pits rijden moest ze zelfs de Iron Dames Porsche #85 achterlaten naast de baan nadat deze tot stilstand was gekomen. Ook Jan Heylen (Proton Porsche #16) wist met een negentiende tijd niet door te stoten naar de Hyperpole-sessie, die morgen om 20u op het programma staat.

Foto's: Geert Franquet & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op woensdag 7 juni 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons