24H Le Mans: 24H Le Mans: Lamborghini versterkt zijn rangen met tweede Hypercar

Net als BMW, Cadillac, Isotta Fraschini en Porsche opteert Lamborghini voor de LMDh formule. Een afkorting die staat voor Le Mans Daytona hybrid, een klasse die in het IMSA kampioenschap bekend staat als GTP. Het LMDh-reglement werd gezamenlijk gecreëerd door de International Motor Sports Association (IMSA) en de Automobile Club de l'Ouest (ACO) als opvolger van de Daytona Prototype International-klasse. Reglementen gepland om de volgende generatie Daytona Prototype International-reglementen te worden, samengevoegd met de Le Mans Hypercar-reglementen.
Op 17 mei 2022 gaf de directie van Lamborghini Automobili groen licht voor de ontwikkeling van een prototype met oog op deelname aan zowel het FIA WEC als het IMSA-kampioenschap. Meer details volgden dat jaar op Le Mans waarbij een nauwe samenwerking met Ligier werd aangekondigd. In september communiceerde Lamborghini de eerste technische details. Onder leiding van Giorgio Sanna verzorgt Lamborghini Centro Style zelf het ontwerp van opbouw op de door Ligier aangeleverde monocoque uit koolstof. De Squadra Corse 63, kortweg SC63, zoals de Hypercar officieel noemt, wordt aangedreven door een langsgeplaatste 3,8 liter V8 biturbo motor, goed voor zo’n slordige 680 pk. Zoals het LMDh-reglement bepaalt beschikt dit prototype over een extra elektromotor van Bosch en een X-trac versnellingsbak. Williams Advanced Engineering zorgde voor de overige componenten van de hybride aandrijflijn.
Debuut

Speciaal voor Le Mans zorgt een tweede wagen voor extra versterking van het Lamborghini-Iron Lynx team. De SC63 met startnummer 19, bemand door Grosjean-Caldarelli-Cairoli behaalde een 21ste tijd tijdens de kwalificaties. Startnummer 63 van Schiavoni-Cressoni-Perera scoorde de 13de chrono.
Wordt vervolgd…
Tekst: Alec Lavaerts
Foto's: Geert Franquet
Tweet