van der Horst

24H Le Mans: GT3 vervangt GTE vanaf 2024

Christian Klien - McLaren
Christian Klien - McLaren
Zoals verwacht laat de ACO de GTE-klasse weldra uitdoven. Met slechts Ferrari en Porsche als voltijdse deelnemers in de GTE-Pro klasse van het FIA WEC dit jaar leek de situatie al even onhoudbaar. Daarom werd aan de vooravond van de 24 uren van Le Mans bekend gemaakt dat vanaf 2024 het GT3-reglement de basis zal vormen voor de GT-klasse in Le Mans en andere ACO-kampioenschappen. De huidige wagens zien we dus nog een twee en een half jaar aan het werk.
Na enkele jaren van hoogconjunctuur moest de GTE-klasse in sneltempo aan populariteit inboeten, met het vertrek van Ford, BMW en Aston Martin.  De veelbesproken convergentie tussen GT3 en GTE komt er nu dus vanzelf, waarbij het nog de vraag is of de ACO werk wil maken van aangepaste GT3's of gewoon het huidige concept integraal overneemt. De beslissing betekent dat heel wat constructeurs nu plots over een wagen beschikken die Le Mans kan betwisten. Zal dit complicaties hebben voor wedstrijden zoals de 24 uren van Spa of Nürburgring, waar er misschien minder fabrieksondersteuning zal zijn in de toekomst, of genieten deze wedstrijden mee van nieuwe constructeurs die het toneel zullen betreden in de toekomst? In Amerika nam men deze beslissing al eerder en zal vanaf volgend seizoen de GTE-formule vervangen worden door GT3 in het IMSA-kampioenschap.

Foto: Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24 Heures du Mans op vrijdag 20 augustus 2021.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons