van der Horst

24H 2CV: Nabeschouwing van de organisatoren

Voor de dertigste editie van de 24H02CV hadden de weergoden een eerder onaangename verrassing in petto. Op het ogenblik dat de goed 60 wagens de nacht van de 24-uursrace indoken, werd de zichtbaarheid op de omloop een probleem. Om half twee ’s nachts werd de wedstrijdleiding gedwongen om de race vanwege de mist stil te leggen en dat tot kwart voor tien ’s morgens. Voor het eerst in de geschiedenis werd de lengte van de race drastisch, met goed een derde ingekort. Ongezien!
De sportieve strijd zag een one man show van de #44 Toiture Honin. De wagen stond op pole en de zwart-groene bolide van Olivier Renaud, Charles Malcause, Antoine Orel en Pascal Gaban verliet nooit de voorste gelederen. Na een wat moeilijke start tijdens de chronoritten, reed de #44 zowat een perfecte race, met een derde persoonlijke zege voor Michel Honin, net als voor de ex-wereldkampioen Groep N rally, Pascal Gaban.  Antoine Orel won dan weer voor de tweede maal.
 
In de spiegels van de winnaars van de jubileumeditie was het de #29 Beaufort 1 die al snel naar voren schoof. Met een kapitein als Robert Van Gysegem, de ‘Poulidor van de 24 Heures 2CV’, wisten zijn teamgenoten Serge Istas, Raphaël Beaufort en Julien Collette dat het risico op een zilveren medaille groot was en zo geschiedde, Van Gysegem werd voor de vijfde maal tweede!
 
Na twee opeenvolgende zeges heeft het team van BNLL van Philippe Simon zijn meerdere moeten erkennen in de formaties van Toiture Honin en Beaufort. De #6 BNLL Team Miko van Mikulinski-Mikulinski-Myatt-Van Marsenille en de #42 BNLL 2 van Car-Lacoste-Lachaud-Coppieters-Simon hebben druk gezet, maar met 8 wedstrijduren minder en technische problemen voor één van de wagens, zat er niet meer in dan twee ereplaatsen.
 
Jean-François Hemroulle, samen met Santkin-Lugens-Pierre, vervolledigde de top 5 met de #8 van Phoenix Racing, al maakte een te korte versnellingsbak het hen in de beginfase niet makkelijk. Een laatste frustrerend deel van de race was er voor JMCE Racing 1 (Licops-Licops-Licops-Peiffer) die naar de 6de plek terugzakten, voor de derde wagen van BNLL, de #65 van De Latre du Bosqueau, van der Straten, Roustan en Deplanche.
 
In de categorie van de Hybride (mechaniek BMW) was er ook pech, pech voor de #46 JLC Driving van Princen-Beulen-Kieltyka-Close-Lempereur, de #34 Beaufort 2 van Fermine-Baugnée-Jamar, en voor de #39 Eric Jamar, bijgestaan door Charlier, Vynckier, Donniacuo en Wanty.
 
JRT 126 in Proto
 
In het algemene klassement zagen we dus heel wat verrassingen en dat was ook het geval in de klasse van de Prototypes met mechaniek van Citroën. De #10 CB Racing Team (Becker-Mossay-Liard-Beckers-Minne) startte als favoriet, maar kende problemen, wat maakte dat de #126 JRT 126 van Julien en Philippe Lorquet, met François Jeukenne, de zege kon wegkapen. De #80 VGS Racing Team van Van Hees-Van Gool-Van Den Driessche reed ook naar het podium.
 
Minder spanning bij de Améliorées, waar de #47 WDRT (Van Wijnmeersch-Mertens-Huygens) werkelijk dominant was, voor de #31 2PK Racing Team (Willaert-Stealen-Deopere) en de #88 Racing Team Gaumais, waar Cousin-Cousin-Hulstaert-Dropsy-Naniot een gehavende wagen toch aan de meet kregen!
 
Bij de Classiques, de 2PK die het dichtst bij de seriewagens staan, pakte Team FG uit de Elzas weer een zege, met de #68 van Ehrhardt-Raffaelli-Lercher voor de #73 Oui-Oui Deuche (Jacquet-Jacquet-Rozycki-Lohr) en de #999 Bio Deuche (Potters-Leys-Schellekens).
 
De Britten Roads-Wills-Tovey-Fritchley (Crisis Racing) wonnen bij de Engelse deelnemers, daar waar de Burton #77 van Collin-Biar-El Ferrari-Etienne in de experimentele klasse won.
 
Einduitslag
 
1 #44 Toiture Honin (Renaud-Malcause-Orel-Gaban), 1er Hybride, 237 ronden in 24h03’44’’8  2. #29 Beaufort 1 (Van Gysegem-Istas-Beaufort-Collette), op 1r.  3. #6 BNLL Team Miko (Mikulinski-Mikulinski-Myatt-Van Marsenille), op 1r.  4. #42 BNLL 2 (Car-Lacoste-Lachaud-Coppieters-Simon), op 2r.  5. #8 Phoenix Racing (Santkin-Lugens-Piette-Hemroulle), op 4r.  6. #1 JMCE Racing 1 (Licops-Licops-Licops-Peiffer), op 5r.  7. #65 BNLL 1 (De Latre du Bosqueau-Roustan-Deplanche-van der Straten), op 6r.  8. #5 La Botte by TDS (Furlotti-Carrere-Pecoraro), op 6r.  9. #23 KIMY Racing (Vigneron-Gasperin-Boulange), op 9r.  10. #83 Oregon Team (Ragonesi-Beeckman-Denis-Neutelers), op 9r. … 14. #126 JRT 126 (Lorquet-Lorquet-Jeukenne), 1ste Proto, op 12r. … 29. #92 Crisis Racing (Roads-Wills-Tovey-Fritchley), 1ste UK, op 34r. … 33. #47 WDRT (Van Wijnmeersch-Mertens-Huygens), 1ste Améliorée, op 42r. …   36. #68 Team FG (Ehrhardt-Raffaelli-Lercher), 1ste Classique, op 48r. … 51. #77 Burton Racing (Collin-Biar-El Ferrari-Etienne), 1ste Expérimentale, op 93r., enz.

24H 2CV press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op dinsdag 14 oktober 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H 2CV.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons