van der Horst

24H 2CV: Voorbeschouwing van de organisatoren (BGDC)

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
De gebeurtenis is uitzonderlijk genoeg om vermeld te worden. Het sportieve seizoen van het circuit van Spa-Francorchamps wordt traditioneel afgesloten met de 24 Heures 2CV. Op uitzondering van enkele dagen van het type ‘incentive’, wordt er nadien geen enkele andere meeting meer georganiseerd. Aangezien de editie 2016 van die dubbele race rond de klok voor de geitjes een opmerkelijke timing heeft, waarin de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) zijn finale beleeft op zondagnamiddag tussen 14.55u en 17.55u, is de allerlaatste race van het jaar op het mooiste circuit ter wereld dus die uithoudingswedstrijd over 180 minuten voor gentlemendrivers, amateurrijders en jonge wolven die hun eerste stappen zetten in de autosport. Wat een eer! En om legende Steve McQueen te parafraseren, ‘everything after is just waiting’!
De deelnemers aan de BGDC starten dan ook met dubbele motivatie aan die ultieme confrontatie van 2016, voor aanvang van een altijd veel te lang tussenseizoen. Het resultaat: zelfs zonder de competities van BMW staan er zondagnamiddag meer dan 45 wagens op de startgrid. Dat deelnemersveld bewijst dat de afspraken in Spa heel erg populair blijven bij de familie van de BGDC…

Zoals we recent aankondigden, zullen we na deze finale van 2016 de namen van de kampioenen kennen in Division 1 en Division 2, het bewijs dat de strijd het hele seizoen in evenwicht was. In de D1 worden niet minder dan zes Peugeot RCZ Cup uit de Klasse A16T aan de start verwacht, waaronder uiteraard de drie wagens van SemSpeed, met de terugkeer van François Semoulin aan de zijde van zijn broer Benoît op de #1 (uitstekend nieuws!), de samenwerking tussen Mathieu de Robiano en Pierre Dupont op de #2, terwijl de jonge Anthony Lambert gedurende 180 minuten alleen aan het stuur zal zitten van de #3, een verjaardagscadeau van zijn vader!

De andere Franse bolides die in het oog moeten gehouden worden, zijn de #188 van Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot, bijzonder ongelukkig in Le Vigeant, de #32 van de familie Buffet, maar ook de #7 van de Fransman Stéphane Cristinelli en onze landgenoot Michel Duquesnoy, altijd van de partij wanneer de BGDC zijn tenten opslaat in Francorchamps.

In de titelstrijd in Division 1 moet de RCZ Cup #1 van Semoulin tot het einde van de race over 180 minuten uitkijken voor de beste wagens van de Klasse B (tweeliter), specialisten in races van lange adem. We denken maar aan de Renault Clio Cup #503 van François Jeukenne en Gaël Frère, maar ook de originele Vauxhall Astra Coupé #777 van de ervaren Guy Katsers en Philippe Ménage. Twee teams die eveneens zullen strijden voor de zege in hun categorie.

Het zou niet verstandig zijn om de andere toppers bij de tweeliters te vergeten, die stuk voor stuk een opmerkelijke prestatie willen neerzetten in de Ardennen. Op de deelnemerslijst staan een meute andere Renault Clio Cup, met Divoy-Asnong-Vernaillen (#10), op zoek naar beterschap na een moeilijk seizoen, Charlier-Siegenthaler (#28), Deger-Börner (#37), Naniot-Deridder (#55), Braekevelt-Braun (#62), Leten-Van Kuyk (#69), Delencre-Leroy (#81, op het podium in Le Vigeant!), Hoogwerf-Hoogwerf (#85), Bourdouch-Brugmans (#108), Debroux-Dewaelheyns (#110) en Van Riet-Cartenian (#117) ! Dat noemen we dan een echte Clio Cup als race in de race! Tegen dat legioen aan Franse wagens zijn er bij de tweeliters de Honda Civic van Van Billoen-De Laet (#6) en Franken-Gillion (#47), de Honda CRX van Boostels-Boostels (#348), maar ook en vooral de BMW 320i E46 WTCC van Geoffrey Heyninck (#281), van wie de teamgenoot op dit ogenblik nog niet bepaald is. We kennen de snelheid van de Beierse bolide in Francorchamps, verwacht dus maar vuurwerk om het seizoen af te ronden!

In de Klasse D (2,5 liter) is de Porsche Boxster #24 van Jean-Yves Beeckman, Christophe Denis en Alain Neutelers al zeker van de titel. De Porsche zal nog een laatste keer de degens kruisen met de BMW 325i E30 #41 van Cesari-Gilson en #113 van Claeys-Delnest, samen met een 325i Clubsport Trophy van de formatie JJ Motorsport, die er tijdens de finale van het BGDC-seizoen absoluut bij wou zijn.

We vermelden ook de deelname van een  wagen in de Klasse A, voor de kleinste wagens van het kampioenschap, de Honda Civic #118 van Ronveaux-Pons. 

Duel!

De titelstrijd in Division 1 zal heel intens zijn, maar wat dan gezegd van de Division 2? Het duel tussen de BMW M3 E46 van Johan Huygens (#17) en Koen De Wit (#64) wordt adembenemend. Die eerste kan trouwens rekenen op de steun van Kris Cools, net als in Val de Vienne, terwijl De Wit de afstand naar goede gewoonte solo zal afwerken.

Tegen die twee bolides die de referenties zijn in de categorie, zijn er enkele andere BMW, te weten de ‘nieuwe’ M3 E46 EMG Motorsport #21 van de snelle Nederlanders Bas Schouten en Wiebe Wijtzes, de M3 E46 #157 van de familie Dierckx, de Z3 #300 van Beyers-Deckers-Van de Water, de M3 Compact #444 van Verbeke-Smets, de M3 E36 #555 van Van Mechelen en de Z3 M Coupé #888 van De Landsheere-Kluyskens-Vandekerckhove. Daarnaast zouden ook de Seat Leon Supercopa het seizoen op een positieve noot kunnen afsluiten, met de #15 van Patrice Lacroix, de #35 van het erg efficiënte duo Vannetelbosch-Kirten en de #74 van Jimmy Adriaenssens. Dat belooft.

In de Klasse E, de kleinste categorie van de D2, zijn de kampioenen al gekend, maar Kenny Boeykens en Kobe Wastiels hebben de intentie om voor de zoveelste keer te zegevieren met hun BMW 325i E90 #90. Dan moeten ze wel beter doen dan de VW Golf Cup 2.0 TDI van Van den Berge-Van den Berge (#25) en Andreas Kempf (#521).

Om 12.50u, amper twintig minuten na de aankomst van de 24 Heures 2CV, vindt de kwalificatiesessie plaats, en dat gedurende 45 minuten. Een fout maken tijdens die oefening tegen de chrono is geen optie, want de start wordt amper tachtig minuten later gegeven…

BGDC Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op woensdag 12 oktober 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures 2CV.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons