van der Horst

24H Daytona: Ferrari en BMW verliezen hun constructeurspunten

Risi Competizione - Ferrari 296 GT3
Risi Competizione - Ferrari 296 GT3
Voor een tweede jaar op rij zijn er problemen met de uitslag van de Rolex 24 at Daytona. Vorig jaar was het de winnende GTP die tumult veroorzaakte, deze keer komen de problemen van bij de GT's. Ferrari en BMW verliezen namelijk al hun punten in het constructeurskampioenschap voor zowel de reguliere stand als voor de IMSA Michelin Endurance Cup. De reden voor deze schrapping zou zijn dat beide merken de voorgeschreven prestatieniveaus overschreden hebben.
  • De Swert Opticiens
IMSA heeft in een bulletin bekend gemaakt dat het voor zowel Ferrari als BMW al hun punten in het constructeurskampioenschap ingetrokken heeft. De reden hiervoor is dat er vastgesteld werd dat beide merken zich niet hielden aan de voorgeschreven prestatieniveaus die voor de race werden vast gelegd. Het is een zware slag voor beide constructeurs gezien Ferrari in GTD Pro won met Risi Competizione en een dubbel podium haalde in GTD. Hetzelfde kan gezegd worden voor BMW, dat derde eindigde in Pro-klasse. Daarenboven krijgen beide constructeurs een boete van 25.000 dollar. Hiermee is Porsche de nieuwe leider in het klassement in GTD Pro, de koppositie in GTD blijft in handen van Mercedes.

Paul Miller Racing - BMW M4 GT3
Paul Miller Racing - BMW M4 GT3
Opvallend wel is dat alleen de merken punten kwijtspeelden en niet de piloten of teams. Ondanks deze straf blijft Risi Competizione wel zijn overwinning behouden, net als de andere Ferrari's van AF Corse en Triarsi Competizione, alsook de Paul Miller Racing BMW. Het lijkt een min of meer evenredige straf als voor Meyer Shank Racing vorig jaar. Zij verloren wel alle punten over de hele lijn, maar behielden wel de overwinning.

Dat dit nu voorvalt, brengt IMSA in een lastig parket. Zij hadden namelijk voor dit seizoen een nieuw BoP-systeem geïnstalleerd. Voorheen regelden zij deze zaken, maar vanaf dit jaar zouden de merken zowel in GTP als bij de GT's onderling de beslissing nemen. Dit om alle constructeurs een eerlijke kans te geven na het Porsche-debacle vorig seizoen, waar het merk uit Weissach zich luid liet horen na Daytona. Door het nieuwe systeem hoopte IMSA dat de strijd eerlijker zou worden, maar de vraag rijst of het vertrouwen tussen de merken stand houdt voor de volgende manche in Sebring.

Foto's: Ferrari - BMW M Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op vrijdag 23 februari 2024.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons