van der Horst

24H Nürburgring: Frédéric Vervisch: "Alleen winnen telt hier"

Frédéric Vervisch
Frédéric Vervisch
Frédéric Vervisch verdedigt dit weekend op de Nürburgring zijn zege van vorig jaar en start dan ook in de Audi met startnummer 1. Onze landgenoot is door omstandigheden echter de enige die nog overblijft van het winnende viertal van vorig jaar, en krijgt voor deze editie Ricardo Feller, Mattia Drudi en Dennis Lind naast zich. Kort voor de start maakte Vervisch graag tijd vrij voor een gesprek met Autosport.be.
Audi Sport Team Scherer - Audi R8 LMS evo II
Audi Sport Team Scherer - Audi R8 LMS evo II
"Het is echt een eer om met de startnummer 1 te rijden, toen ik de eerste keer hier won had ik nooit verwacht dat het opnieuw zou gebeuren. Er zijn immers toprijders die hier vijftien of meer keer aan de start zijn en nog altijd niet gewonnen hebben. Anderzijds voelt het ook wel raar dat ik de enige ben die nog overblijft op de Audi, al ken ik, buiten Dennis, mijn teamgenoten wel. Ik heb hem nog maar pas ontmoet en we proberen hem zoveel mogelijk bij te brengen want hij heeft ook het minste ervaring hier."

Dries Vanthoor, Robin Frijns, teambaas Ernst Moser, Frédéric Vervisch en Kelvin van der Linde
Dries Vanthoor, Robin Frijns, teambaas Ernst Moser, Frédéric Vervisch en Kelvin van der Linde
"Die twee zeges kwamen er uiteindelijk niet omdat we de snelste waren maar door de race omstandigheden. Je kan dan zeggen ik spaar de auto wat in de beginfase, tijdens dewelke ook het meeste gebeurt, maar het probleem is dat de tijd die je kwijt bent ook moeilijk goed te maken is. Er zijn hier geen safety cars om bij aan te sluiten en zo tijd goed te maken. Daar komt ook nog eens bij dat als de leider een bepaald gedeelte van de baan gepasseerd is zonder code 60 en er gebeurt daar iets waardoor de rest er wél traag door moet, je nog meer tijd verliest."

Audi Sport Team Scherer - Audi R8 LMS evo II
Audi Sport Team Scherer - Audi R8 LMS evo II
"Ik verwacht veel van de andere Duitse merken, zoals BMW bijvoorbeeld, dat tot nu toe nog niet het volle potentieel heeft laten zien. Ook Porsche en Mercedes zijn snel, ik denk dat wij puur op snelheid twee seconden tekort komen. Dat maakt dat als wij vol op 100 procent rijden, met dus meer kans op fouten, zij op 90 procent kunnen rijden en alles veel beter kunnen controleren. Het goede nieuws is wel dat in het laatste gedeelte van de wedstrijd, als er veel grip is, onze Audi tot leven zal komen, de auto is echt goed in die omstandigheden."

"Maar ze noemen dit niet voor niets de 'Groene Hel'. Net nog in de Warm Up begon ik aan mijn laatste ronde en opeens zag ik de olievlag. Ik neem gas terug, glijd een beetje, maar de volgende vijf kilometer zie ik geen enkele vlag meer maar er ligt nog wel overal olie! Het wordt een harde wedstrijd, en er gaat door de droge omstandigheden ook hard gereden worden, dat is zeker. Maar met twee zeges op zak moet ons doel hier zijn om te winnen, al de rest telt niet."

Foto's: Arne Simons
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Circuit Internationaal op zaterdag 20 mei 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Nürburgring.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons