van der Horst

24H Nürburgring: Marciello bezorgt Mercedes de pole

De pole was voor Raffaele Marciello in de Haupt Mercedes
De pole was voor Raffaele Marciello in de Haupt Mercedes
Raffaele Marciello zette in de vooravond de Haupt Mercedes #4 op de pole positie voor de 24 Uur van de Nürburgring. Zijn tijd van 8:09.058 in Top Qualifying 2 was bijna een halve seconde sneller dan Maro Engel in nog een Mercedes, de Getspeed #3. Op de tweede startrij zien we morgen een Lamborghini (#27 - Kelvin Van der Linde) en een Ferrari (#30 - Nicky Catsburg). In TQ2 zagen we één Belg in actie, Frédéric Vervisch, hij reed de Phoenix Audi #1 naar P8. Klaus Bachler, teamgenoot van Alessio Picariello, bezorgde de Falken Porsche #33 de veertiende startplaats.
Tijdens Top Qualifying 1 was het zaak om bij de eerste vijf te geraken om zo door te stoten naar de allesbeslissende TQ2. Christian Krognes was in de Walkenhorst BMW #102 echter iets té enthousiast en ging zwaar in de bandenstapels. De linkerdeur viel door de impact zelfs van de auto. Krognes zelf was gelukkig ok maar de sessie diende een tijd stilgelegd te worden. Ook kregen de 20 rijders in TQ1 na de herstart slechts één in plaats van twee snelle rondjes.
 
Audi Sport Team Scherer - Audi R8 LMS evo II
Audi Sport Team Scherer - Audi R8 LMS evo II
Ricardo Feller (Phoenix Audi #16) was uiteindelijk de snelste in TQ1, voor de zusterwagen van Alexander Sims (#5). Ook geplaatst voor TQ2 waren Daniel Keilwitz (Rinaldi Ferrari #20), Fabian Schiller (Getspeed Mercedes #2) en de winnaar van vorig jaar, de Phoenix Audi #1 van Matti Drudi waarop we ook Frédéric Vervisch terugzien. De Rowe BMW #98 van Maxime Martin en Dries Vanthoor stootte niet door tot de beste 19 na een schuiver van Sheldon Van der Linde. Buiten een gesneuvelde linker achteruitkijkspiegel kwam de BMW er goed vanaf. Ook niet in TQ2 geraakt: de Car Collection #22 van Dennis Marschall, die de Audi deelt met ondermeer Gilles Magnus, en de Dinamic Porsche #54 van Laurens Vanthoor, die in handen was van Laurin Heinrich. Zij starten dus allemaal buiten de top 19.

Frédéric Vervisch: "Ik heb hard gepusht om er twee snelle rondjes uit te krijgen, ik reed op de limiet want had ik nog sneller gegaan was er altijd het risico op een crash. We staan met de Audi op de plaats die we voor ogen hadden. Mattia slaagde er heel nipt in om de auto tot in het tweede kwalficiatiegedeelte te krijgen, had dat net niet gelukt stonden we gewoon twintigste op de grid, dus ik ben wel tevreden."

Foto's: 24h Rennen



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Circuit Internationaal op vrijdag 19 mei 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Nürburgring.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons