24H Spa: Marc VDS bezorgt BMW Z4 magistrale zege
Onze landgenoot Stéphane Lémeret behaalde met zijn teamgenoten Lathouras, Bruni en Pier Guidi een mooie zege in de Pro-Am klasse en finishte bovendien vierde in het algemeen klassement op slechts zes ronden van de winnende BMW. De zege in de Am klasse was voor de Team Parker Racing Audi van Simonsen/Loggie/ Westwood/MacLeod.
Regen scherprechter in openingsfase
We kenden een wedstrijd in twee fases; na een chaotisch begin omwille van het slechte weer waarvan Mercedes profiteerde om de leiding van de wedstrijd te nemen bleef de regen uit en viel de wedstrijd in zijn definitieve plooi. Audi zag in de avond zijn voornaamste troef voor de zege wegvallen toen Vanthoor met de #1 van de baan ging en ver terugviel in het klassement. Toch slaagde de tweede WRT R8 LMS er in om bij het ochtendgloren de leiding over te nemen van een verrassend sterk presterende ROWE Mercedes #99. De Audi bleek echter niet over voldoende snelheid te beschikken om de beide Marc VDS Racing BMW’s voor te blijven. De #45 nam de leiding over, maar Werner moest de wagen even voor elven aan de kant zetten met een stukke distributieriem. Catsburg in de #46 zette alles op alles en nam even later de Audi te grazen en vergrootte stelselmatig zijn voorsprong. Opvallend, temeer omdat de wagen gisteravond nog op een verloren positie leek te vertoeven nadat de Z4 te snel op slicks overschakelde. "Interessant, achteraf gezien. Ik denk dat we een volledige ronde verloren hebben, maar we hielden het hoofd koel", lachte Markus Palttala achteraf.Nadat Marc VDS de koppositie pakte, moest de WRT Audi bovendien opletten voor de nog steeds sterk rijdende ROWE Mercedes die aasde op de tweede plaats. Rowe Racing zag zijn SLS echter kort voor het einde van de wedstrijd wegvallen met een stukke motor en verloor zo een zekere podiumplaats. Daardoor schoof de Phoenix Audi #5 nog op naar de derde plaats.
McLaren wederom geplaagd door problemen
Bij de aanvang van de race namen de twee Von Ryan Racing McLaren’s het voortouw, maar lang duurde het feestje niet voor de Britse wagens. De nieuwe 650 S werden geplaagd door heel wat problemen en zakten naargelang de wedstrijd vorderde steeds verder weg in het klassement. Daarna kregen we even de BMW #45 op kop alvorens Vanthoor de koppositie over nam, maar de Belg mispakte zich bij een inhaalmanoeuvre, ging van de baan en zag zo alle hoop op een goed resultaat in rook opgaan. Dit alles bracht de Mercedes #99 aan de leiding, een positie die de wagen tot bij het ochtendkrieken zou bewaren. Enkele wagens werden het slachtoffer van sorties en moesten al vroeg naar het opgavepark, daarbij de Black Falcon Mercedes van Nico Verdonck, de ISR Audi van Frédéric Vervisch en de M-Sport Bentley van Meyrick.Bentley kon andermaal geen vuist maken, de wagens bleken snel en waren bij het begin van de race vooraan terug te vinden, maar verscheidene incidenten waaronder een zware sortie van de #7 maakten dat slechts één van de vier wagens de eindstreep haalde, op een negende plaats. Ook Nissan bleef niet gespaard van problemen en speelde nooit mee voor de podiumplaatsen. De Nissan GT Academy Team RJN GT-R zag als enige Nissan de eindmeet op een tegenvallende vijftiende plaats.
Ook van de nieuwe Lamborghini Huracán werd veel verwacht, maar de twee groene bolides kampten met motorproblemen in de kwalificatie en de race zou een lange lijdensweg worden. In de openingsfase konden de Italiaanse Stieren op vlak van snelheid zeker aanklampen, maar beide bolides waren betrokken bij incidenten die hen finaal tot het werpen van de handdoek noopten.
Aston Martin zakte naar Spa af met beperkte middelen en kon niet op meer rekenen dan de tiende plaats van de Leonard Motorsport Vantage #32. Uiteindelijk bleek het enkel Ferrari te zijn dat de Duitse merken kon bedreigen, maar het Steigerende Paard had geen enkele wagen ingeschreven in de Pro-klasse. De AF Corse Ferrari’s misten nipt het algemeen podium, maar behaalden de dubbel in de Pro-Am klasse. De Ecurie Ecosse BMW behaalde brons bij de Pro-Am’s. Audi pakte wel de zege in de Am-categorie met de oude R8 LMS ultra van Team Parker Racing, de Attempto Porsche werd er tweede voor de Kessel Ferrari #111.
Foto's: Martijn Wouters
Tweet