van der Horst

24H Spa: Marc VDS bezorgt BMW Z4 magistrale zege

Podium Pro-klasse 2015 BES 24 Hours of Spa
Podium Pro-klasse 2015 BES 24 Hours of Spa
Bij zijn laatste deelname aan de 24 Hours of Spa met de BMW Z4 heeft Marc VDS Racing eindelijk de zege te pakken en dat vijftig jaar na de eerste zege van het Duitse merk in de Ardeense etmaalrace. Een ijzerksterke strategie, een verschroeiend tempo - zelfs in de allerlaatste wedstrijdronde - en een solide wagen waren de hoofdingrediënten voor de meer dan verdiende overwinning van het trio Palttala/Catsburg/Luhr. Zelfs een onterechte bestraffing door de wedstrijdleiding sloeg de troepen van Graaf Marc van der Straten-Ponthoz niet uit hun lood, waardoor Audi zich moest troosten met de tweede en derde plaats.
Audi Sport Team Phoenix - Audi R8 LMS
Audi Sport Team Phoenix - Audi R8 LMS
Na vorig jaar gestrand te zijn op 7 seconden van de zege, was 2015 de editie van de laatste kans voor BMW; volgend jaar neemt de BMW M6 immers de handschoen op en het was dus nu of nooit wou de Z4 nog de belangrijkste 24 uren race voor GT’s op zijn palmares schrijven. Zoals verwacht draaiden de 24 uren uit op een duel tussen Audi en BMW, maar in de eindspurt moest Audi de duimen leggen. Markus Palttala, Nick Catsburg en Lucas Luhr schonken Marc VDS Racing zijn mooiste overwinning. Stippler/Ortelli/Müller behaalden zilver voor WRT, het brons ging naar het Phoenix-trio Mamerow/Mies/Thiim.

AF Corse - Ferrari 458 Italia
AF Corse - Ferrari 458 Italia
Onze landgenoot Stéphane Lémeret behaalde met zijn teamgenoten Lathouras, Bruni en Pier Guidi een mooie zege in de Pro-Am klasse en finishte bovendien vierde in het algemeen klassement op slechts zes ronden van de winnende BMW. De zege in de Am klasse was voor de Team Parker Racing Audi van Simonsen/Loggie/ Westwood/MacLeod.

Regen scherprechter in openingsfase

Marc VDS Racing - BMW Z4 GT3
Marc VDS Racing - BMW Z4 GT3
We kenden een wedstrijd in twee fases; na een chaotisch begin omwille van het slechte weer waarvan Mercedes profiteerde om de leiding van de wedstrijd te nemen bleef de regen uit en viel de wedstrijd in zijn definitieve plooi. Audi zag in de avond zijn voornaamste troef voor de zege wegvallen toen Vanthoor met de #1 van de baan ging en ver terugviel in het klassement. Toch slaagde de tweede WRT R8 LMS er in om bij het ochtendgloren de leiding over te nemen van een verrassend sterk presterende ROWE Mercedes #99. De Audi bleek echter niet over voldoende snelheid te beschikken om de beide Marc VDS Racing BMW’s voor te blijven. De #45 nam de leiding over, maar Werner moest de wagen even voor elven aan de kant zetten met een stukke distributieriem. Catsburg in de #46 zette alles op alles en nam even later de Audi te grazen en vergrootte stelselmatig zijn voorsprong. Opvallend, temeer omdat de wagen gisteravond nog op een verloren positie leek te vertoeven nadat de Z4 te snel op slicks overschakelde. "Interessant, achteraf gezien. Ik denk dat we een volledige ronde verloren hebben, maar we hielden het hoofd koel", lachte Markus Palttala achteraf.

Nadat Marc VDS de koppositie pakte, moest de WRT Audi bovendien opletten voor de nog steeds sterk rijdende ROWE Mercedes die aasde op de tweede plaats. Rowe Racing zag zijn SLS echter kort voor het einde van de wedstrijd wegvallen met een stukke motor en verloor zo een zekere podiumplaats. Daardoor schoof de Phoenix Audi #5 nog op naar de derde plaats.     

McLaren wederom geplaagd door problemen

Von Ryan Racing - McLaren 650 S GT3
Von Ryan Racing - McLaren 650 S GT3
Bij de aanvang van de race namen de twee Von Ryan Racing McLaren’s het voortouw, maar lang duurde het feestje niet voor de Britse wagens. De nieuwe 650 S werden geplaagd door heel wat problemen en zakten naargelang de wedstrijd vorderde steeds verder weg in het klassement. Daarna kregen we even de BMW #45 op kop alvorens Vanthoor de koppositie over nam, maar de Belg mispakte zich bij een inhaalmanoeuvre, ging van de baan en zag zo alle hoop op een goed resultaat in rook opgaan. Dit alles bracht de Mercedes #99 aan de leiding, een positie die de wagen tot bij het ochtendkrieken zou bewaren. Enkele wagens werden het slachtoffer van sorties en moesten al vroeg naar het opgavepark, daarbij de Black Falcon Mercedes van Nico Verdonck, de ISR Audi van Frédéric Vervisch en de M-Sport Bentley van Meyrick.

Bentley kon andermaal geen vuist maken, de wagens bleken snel en waren bij het begin van de race vooraan terug te vinden, maar verscheidene incidenten waaronder een zware sortie van de #7 maakten dat slechts één van de vier wagens de eindstreep haalde, op een negende plaats. Ook Nissan bleef niet gespaard van problemen en speelde nooit mee voor de podiumplaatsen. De Nissan GT Academy Team RJN GT-R zag als enige Nissan de eindmeet op een tegenvallende vijftiende plaats.  

Ook van de nieuwe Lamborghini Huracán werd veel verwacht, maar de twee groene bolides kampten met motorproblemen in de kwalificatie en de race zou een lange lijdensweg worden. In de openingsfase konden de Italiaanse Stieren op vlak van snelheid zeker aanklampen, maar beide bolides waren betrokken bij incidenten die hen finaal tot het werpen van de handdoek noopten.

Leonard Motorsport AMR - Aston Martin Vantage GT3
Leonard Motorsport AMR - Aston Martin Vantage GT3
Aston Martin zakte naar Spa af met beperkte middelen en kon niet op meer rekenen dan de tiende plaats van de Leonard Motorsport Vantage #32. Uiteindelijk bleek het enkel Ferrari te zijn dat de Duitse merken kon bedreigen, maar het Steigerende Paard had geen enkele wagen ingeschreven in de Pro-klasse. De AF Corse Ferrari’s misten nipt het algemeen podium, maar behaalden de dubbel in de Pro-Am klasse. De Ecurie Ecosse BMW behaalde brons bij de Pro-Am’s. Audi pakte wel de zege in de Am-categorie met de oude R8 LMS ultra van Team Parker Racing, de Attempto Porsche werd er tweede voor de Kessel Ferrari #111.

Foto's: Martijn Wouters



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons