De Groep N (van 'Nationaal') categorie werd in het begin van de jaren 2000 ingevoerd toen de 24 Hours of Spa de overstap maakte van touring cars naar GT-wagens. Namen als Kurt Mollekens en Markus Palttala behaalden er successen en legendarische auto's als de Gillet Vertigo, de Mosler MT900 en de Ford Mustang passeerden de revue in Group N. De klasse raakte echter met de komst van de GT3's op zijn retour, de laatste inschrijving dateert intussen al van 2013.
SRO blaast de categorie nu echter nieuw leven in; zo zal ze komende editie bestaan uit twee verschillende klasses zijnde de XtraCup en Cup. Eerstgenoemde biedt plaats aan wagens uit de snelste merkencups ter wereld en daarbij denken we meteen aan de Lamborghini Huracán Super Trofeo en de Renault R.S.01. Begin maart berichtten we hier al over het feit dat Boutsen Ginion intenties heeft om zo'n wagen aan de start te brengen. In de Cup-klasse is er plaats voor de andere merkencups à la Porsche 997, Lamborghini Gallardo, Ferrari 458 Challenge en Maserati Trofeo. De beperking is wel dat er drie Bronze-piloten, eventueel vergezeld van een een Silver-piloot (die niet meer dan zes uur mag rijden), aan de start moeten staan. SRO voorziet bovendien een eigen klassement en podiumceremonie voor Groep N.
Foto's: Racing International Photography & Arne Simons Tweet