24H Spa: de pitstop die alles kan veranderen
Een rijder mag achtereenvolgens drie uur en vijftien minuten aan het stuur zitten. Ook daar kunnen vijf minuten toegevoegd worden, maar alleen in geval van een neutralisatie in de slotfase van zijn of haar laatste rijbeurt. Als een rijder meer dan drie uur heeft geracet, geldt een verplichte pauze van een uur. Niemand mag meer dan veertien uur in totaal worden ingezet.
Teamwork
Het team kan het verschil maken in de pitlane, niet alleen door de juiste strategie toe te passen, maar ook door zo snel mogelijk de vier Pirelli-banden te wisselen. SRO heeft immers enkel en alleen een minimumtijd opgelegd voor de benzinebevoorradingen, om financiële escalaties tegen te gaan.Het is de reden voor het forfait van de McLaren van JP Motorsport. "We kunnen snel genoeg zijn om mee te spelen voor een top 5-positie, maar als we tijdens elke pitstop kostbare seconden weggooien, zijn we daar helemaal niets mee", klonk het bij het Poolse team.
Technische pitstop
En dan misschien wel de meest doorslaggevende pitstop van allemaal. Tussen het begin van het 12de en het einde van het 22ste wedstrijduur moet iedere wagen een zogenaamde technische pitstop afwerken van vier minuten (gemeten tussen de in- en uitgang van de pitlane). Het is de perfecte gelegenheid om remmen te wisselen of zelfs kleine herstellingen uit te voeren.Die technische pitstop - en dat is niet altijd zo geweest - kan uitgevoerd worden tijdens een neutralisatie. De timing is dus allesbepalend, want je wil geen tijd verliezen door een te korte neutralisatie, noch kan je te lang wachten. Een vroege technische pitstop levert in theorie immers een voordeel op, omdat het deelnemersveld nadien meermaals weer bij elkaar wordt gebracht door de safety car.
In het verleden is al meermaals gebleken dat de situatie in de wedstrijd pas echt duidelijk wordt wanneer iedereen zijn verplichte pitstop heeft afgewerkt. Wie maakt komend weekend de beste keuze?
Foto's: Vincent Wouters, SRO
Tweet