24H Spa: een handleiding om de 75ste editie te winnen
Tip 1: hou rekening met de concurrentie
Zeven verschillende merken hebben op papier hun huiswerk gedaan in de hoop zondag op het podium te pronken met de grootste beker. Ferrari en AF Corse introduceren de nieuwe 296 GT3 in Francorchamps, maar ook Porsche heeft een nieuw wapen naar België gebracht, onder meer voor onze landgenoot Laurens Vanthoor.Meer Belgische inbreng is er dankzij de broer van Laurens en kersvers BMW-rijder Dries Vanthoor, die bij WRT een team vormt met Charles Weerts en op een tweede wagen ook Maxime Martin (en een zekere Valentino Rossi) ziet verschijnen. Comtoyou Racing, met Gilles Magnus en Frédéric Vervisch op de fabriekswagen, verdedigt dan weer onze kleuren in het Audi-kamp.
Uittredend winnaars Mercedes en Akkodis ASP zouden we in principe weer de favorietenrol toedichten, ware het niet dat Timur Boguslavskiy komend weekend een team vormt met Jules Gounon en Daniel Juncadella. Het Duitse merk heeft weliswaar nog andere ijzers in het vuur.
Tot slot zijn er twee merken die nog nooit konden winnen in Spa. Lamborghini mikt op twee fabriekswagens ingezet door Iron Lynx en K-Pax Racing, terwijl McLaren slechts één kanshebber heeft ingeschreven en dus moet hopen dat er helemaal niets foutloopt...
Tip 2: opgelet voor de Gold Cup
Nieuw voor deze uitgave van de 24 Uur van Spa is de Gold-categorie, voor teams die in het verleden ingeschreven zouden zijn in de Pro-categorie, maar een in theorie minder sterke rijdersbezetting konden presenteren. Dat sluit echter niet uit dat we één van die teams in de voorposten kunnen verwachten, zoals de BMW van WRT (Krüten-Simmenauer-Williams), de Audi van Comtoyou Racing (Hofer-Baert-Soulet), de Winward Mercedes (Schumacher-Born-Zug) of de Audi van Boutsen VDS (Laurent-Eteki-Panis-Di Folco).Crowdstrike 24 Hours of Spa - Deelnemerslijst
Tip 3: blijf binnen de witte lijnen
Het is al jaren een heikel thema in Francorchamps en ook dit weekend zal de racedirectie haar handen vol hebben met overtredingen van de limieten van het circuit. Een bestraffing hoeft niet het einde van iemands zegekansen te betekenen, door de safety cars die het peloton weer zullen samenbrengen, maar plaatsen verliezen brengt altijd een verhoogd risico met zich mee.Bovendien is de verwaarloosbare straf van vijf seconden van tafel geveegd en vervangen door een tijdsverlies van dertig seconden bij de zesde inbreuk. Nog eens zes inbreuken later wordt er nog strenger ingegrepen. Een drive through laat in dat geval ongeveer een minuut wegtikken.
Tip 4: zoek het uitgelezen moment voor de technische pitstop
Het is een van de specifieke eigenschappen van de 24 Uur van Spa: een technische pitstop die moet uitgevoerd worden tussen het begin van het 12de en het einde van het 22ste wedstrijduur. Iedere auto moet zich minstens vier minuten in de pitlane bevinden en dat mag tijdens een Full Course Yellow of een safety car-periode.Daar ligt het geheim van mogelijke tijdswinst. De pits induiken tijdens een neutralisatie is een must, maar te lang wachten is geen goed idee, want dan gaan er te veel posities verloren (door de vele hergroeperingen) en het is nooit uitgesloten dat de wedstrijd niet meer wordt geneutraliseerd. Aan de andere kant zorgt een late ingreep voor een frisse auto in de slotfase van de race...
Crowdstrike 24 Hours of Spa - Sportief Reglement
Tip 5: kijk naar het weerbericht
Toegegeven, voor deze tip hoef je geen expert te zijn, want Spa-Francorchamps heeft de reputatie om onvoorspelbare weersomstandigheden voor te schotelen. Toch is het handig om de komende dagen aan een buienradar vastgekluisterd te zitten, want zowel voor de kwalificaties als voor de eerste wedstrijduren wordt mogelijk nattigheid voorspeld.Crowdstrike 24 Hours of Spa - Tijdsschema
Foto's: Patrick Hecq - SRO, Racing International Photography
Tweet