24H Spa: gooit nieuwe regel de wedstrijd op zijn kop?
Een FCY kan dit jaar nog altijd, maar alleen voor kleine ingrepen. Denk maar aan een brokstuk op de baan of de tijd die nodig is om een gestrande wagen achter de vangrails te plaatsen. Bij een langdurige ingreep wordt meteen geopteerd voor de safety car. Reden tot ongerustheid bij de strategen...
Track position of langetermijnvisie?
Stel, de wedstrijd wordt dit weekend geneutraliseerd na een stevige klapper van een van de deelnemers. Tot vorig jaar was er in dat geval geen voordeel voor vroege stoppers. Iedereen verplaatste zich immers aan hetzelfde tempo van 80 kilometer per uur, tot wanneer de safety car in het slot van de neutralisatie op pad werd gestuurd. Integendeel, de ambitie was zelfs om een pitstop zolang mogelijk uit te stellen, want het is natuurlijk cruciaal om in een uithoudingsrace zo weinig mogelijk langs te komen in de pitstraat.Niets van dat alles in 2022. Aangezien het veld meteen wordt samengebracht bij een lange onderbreking, zullen vroege stoppers posities winnen ten opzichte van teams die hun pitstop uitstellen. Zo weinig mogelijk pitstops maken kan nog altijd een winnende strategie blijken, maar alleen als er zo weinig mogelijk tijd wordt verloren achter potentieel tragere wagens die meteen voor een pitstop hebben gekozen en dus op korte termijn terrein hebben gewonnen.
Kortom - en dat lijkt op het eerste gezicht een goede zaak voor de neutrale toeschouwer - het klassement kan bij iedere safety car-periode op zijn kop worden gegooid. Wat zijn we blij om dit weekend geen strateeg te zijn...
Foto's: Vincent Wouters, SRO
Tweet