van der Horst

24H Spa: gooit nieuwe regel de wedstrijd op zijn kop?

Frédéric Vervisch
Frédéric Vervisch
We lazen gisteren met enige verbazing bij onze Engelstalige collega's van Sportscar365: in de briefing van de 24 Hours of Spa is aangekondigd dat een safety car-periode tijdens de komende editie niet langer zal voorafgegaan worden door een Full Course Yellow. Een kleine ingreep die grote gevolgen kan hebben.
  • Skylimit Events
Een Full Course Yellow is een situatie waarbij alle wagens verplicht worden om een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur aan te houden. Tot vorig jaar werd de 24 Uur van Spa altijd eerst op die manier geneutraliseerd, wat de baanposten toeliet sneller in te grijpen. Vervolgens werd de safety car de baan opgestuurd zodat het rubber weer op temperatuur kon gebracht worden.

Een FCY kan dit jaar nog altijd, maar alleen voor kleine ingrepen. Denk maar aan een brokstuk op de baan of de tijd die nodig is om een gestrande wagen achter de vangrails te plaatsen. Bij een langdurige ingreep wordt meteen geopteerd voor de safety car. Reden tot ongerustheid bij de strategen...
Track position of langetermijnvisie?
Jules Gounon - Daniel Juncadella
Jules Gounon - Daniel Juncadella
Stel, de wedstrijd wordt dit weekend geneutraliseerd na een stevige klapper van een van de deelnemers. Tot vorig jaar was er in dat geval geen voordeel voor vroege stoppers. Iedereen verplaatste zich immers aan hetzelfde tempo van 80 kilometer per uur, tot wanneer de safety car in het slot van de neutralisatie op pad werd gestuurd. Integendeel, de ambitie was zelfs om een pitstop zolang mogelijk uit te stellen, want het is natuurlijk cruciaal om in een uithoudingsrace zo weinig mogelijk langs te komen in de pitstraat.

Niets van dat alles in 2022. Aangezien het veld meteen wordt samengebracht bij een lange onderbreking, zullen vroege stoppers posities winnen ten opzichte van teams die hun pitstop uitstellen. Zo weinig mogelijk pitstops maken kan nog altijd een winnende strategie blijken, maar alleen als er zo weinig mogelijk tijd wordt verloren achter potentieel tragere wagens die meteen voor een pitstop hebben gekozen en dus op korte termijn terrein hebben gewonnen. 

Kortom - en dat lijkt op het eerste gezicht een goede zaak voor de neutrale toeschouwer - het klassement kan bij iedere safety car-periode op zijn kop worden gegooid. Wat zijn we blij om dit weekend geen strateeg te zijn...

Foto's: Vincent Wouters, SRO



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons