van der Horst

24H Spa: Belgen in de frontlinie

Van Glabeke voor Baert
Van Glabeke voor Baert
Met 23 piloten, verdeeld over zeven merken, wordt in het kader van de 24H of Spa het vierde raceweekend van de Blancpain GT Sports Club op gang geschoten met een qualifying en een main race. De Blancpain GT Sports Club, dat mee ontstond door onder meer het succes van Curbstone, heeft dus voor een stuk Belgische roots met verschillende Belgische deelnemers.
Van Glabeke voor Soenen
Van Glabeke voor Soenen
Samen met Louis-Philippe Soenen en Jean-Michel Baert, beiden met een Audi R8 LMS Ultra, zorgen ook Patrick Van Glabeke (Ferrari 488 GT3 AF Corse) en Nicolas Vandierendonck (SRT Corvette C6 ZR1 GTE) samen met enkele Fransen voor het leeuwenaandeel van de deelnemerslijst.
Na Misano, Brands Hatch en Paul Ricard is Spa-Francorchamps aan de beurt voor de vierde ontmoeting binnen dit gentlemen kampioenschap dat wordt afgesloten in Barcelona.

Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
De twee Belgen die momenteel het best staan geklasseerd zijn Patrick Van Glabeke (8ste) en Nicolas Vandierendonck (10de). Beiden kenden reeds hun deel van de pechkoek met vooral Van Glabeke die tijdens de eerste wedstrijd werd verraden door een nukkige schakelbak en in Paul Ricard brutaal van zijn sokken gereden door de Italiaanse merk- en teamgenoot Mario Cordoni die hierdoor zijn leiderspositie uit handen gaf aan  Broniszewski in de Ferrari 458 GT3 van Kessel Racing.

Podium Kwalificatierace Brands Hatch: Van Glabeke - Bronizewski - Ojjeh
Podium Kwalificatierace Brands Hatch: Van Glabeke - Bronizewski - Ojjeh
Achter de top 3 is het drummen geblazen en staat een aantal piloten op een zakdoek van elkaar. Tussen de vierde in de tussenstand, Nicolas Misslin en de tiende, Nicolas Vandierendonck gaapt er een gat van amper zes punten met enkele ex aequo’s ertussen. Tussen Van Glabeke en Vandierendonck is er amper één puntje verschil en we zijn enorm benieuwd wie er als eerste Belg richting Barcelona gaat en wie er nog in slaagt om de top 3 te belagen tijdens de eindfase van het kampioenschap.

Helm Patrick Van Glabeke
Helm Patrick Van Glabeke
Patrick Van Glabeke, "Iedereen spreekt me aan over deze wedstrijd op mijn thuiscircuit, maar zoveel heb ik nog niet gereden op Spa-Francorchamps met een competitiewagen. Ik heb er reeds veel georganiseerd met Curbstone, maar op die ogenblikken heb ik andere dingen aan mijn hoofd dan racen en trainen", lacht hij onze vraag weg of hij komend weekend voor de zege kan gaan met zijn nieuwe Ferrari 488 GT3.

Patrick Van Glabeke
Patrick Van Glabeke
"Spa is inderdaad speciaal in het voorprogramma van de 24 hours, maar de laatste race in Barcelona zal me beter liggen. Ik sta momenteel achtste in het kampioenschap, maar scoorde de eerste race in Misano niet door problemen met de versnellingsbak en nadien in Paul Ricard werd ik van de baan gereden door Cordoni. Wetende dat er nog enkele straffen zouden komen wegen het niet respecteren van de track limits, kon ik deze race winnen. Zonde, want ik stond bijzonder scherp en de main race mocht ik ook vergeten wegens teveel schade en de tijdsdruk. Ondertussen is de overgang van de 458 naar de 488 goed verteerd en uiteraard hoop ik op een goed resultaat in Spa ondanks de grote inschrijvingslijst die alsmaar langer wordt. Ik heb niet de ambitie om eerste Belg te worden in Spa, maar zoals steeds ga ik het beste geven van mezelf en ik hoop enkele plaatsen te winnen in de tussenstand van het kampioenschap. De GT Sports Club groeit, maar er zijn enkele scherpe kantjes waaraan in de toekomst moet worden geveild. Het moet ten alle tijde een kampioenschap blijven voor de echte amateur en niet voor bronsrijders die ook in de Blancpain Endurance meerijden."

Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck staat in de SRT Corvette momenteel 10de in de tussenstand, maar ook de West-Vlaming had hoger kunnen staan en liet wat punten liggen door omstandigheden zoals het negeren van een drive-through na een straf die voor discussie vatbaar is. De Thems-rijder begon het seizoen in Misano met een vijfde plaats, realiseerde een plaats op de eerste startrij in Brands Hatch en pakte tweemaal punten in Paul Ricard midden een zeer competitef vel met onder meer de broertjes Perfetti.

Nicolas Vandierendonck
Nicolas Vandierendonck
Nicolas Vandierendonck, "Ik ben blij dat ik intekende voor de GT Sports Club en uiteraard ook voor de Corvette van SRT Racing. Maar ik koos met de Corvette niet onmiddellijk voor de gemakkelijkste oplossing. Het is een geweldige wagen en wijkt wat af van de traditionele GT3 wagens, maar ik wordt wat genekt door de huidige BOP. We zitten met een te kleine bride en teveel extra gewicht. Het koppel is aanwezig, maar de top van de Corvette is te laag in deze configuratie. De wagen snakt naar extra lucht. Andere wagens binnen het kampioenschap hebben data die het team verzamelt via de wagens in de Blancpain Endurance en Sprint, terwijl wij daar niet over kunnen beschikken. Kwalificatie en het begin van de race is telkens goed, maar na enkele ronden gaan de banden verbranden en moet ik van het gas omdat ik verplicht ben om teveel het koppel te benutten. Ik verwacht in Spa goed sectortijden in het sinueuze gedeelte en verlies in Blanchimont en richting Combes. Verder vind ik dat rijders zoals Perfetti & co, die geen volledig kampioenschap rijden geen punten mogen krijgen zoadat de reguliere rijders hun kampioenschap kunnen rijden. We moeten vermijden dat de GT Sports Club een extra testsessie wordt voor Bronsrijders die ook actief zijn in de Blancpain Endurance. Voor komend weekend hoop ik terug in de punten te rijden, een goed startpositie te pakken en dat we kunnen racen in droge weersomstandigheden."     

Foto's: Martijn Wouters, Arne Simons, GT Sports Club & Thems Racing press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Blancpain GT Sports Club op donderdag 28 juli 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons