van der Horst

24H Spa: Kampioenschap wijkt af van nieuwe wedstrijdformat

Het concept van de “new look” BRCC Sprints spreekt blijkbaar tot de verbeelding. Heel wat aandacht gaat hierbij naar de « GT Light », waarin vorig jaar de Ginetta’s van Astur Car en Prime Racing de lauweren behaalden. De “GT Light” vindt zijn oorsprong in de GT4, die destijds door SRO Motorsports Group op Europees niveau werd gelanceerd.
Een ander goed voorbeeld van wat in het BRCC staat voor een « GT Light », is de BMW M3 van Fransman André Grammatico, die vorig jaar tijdens het weekend van de Total 24 Hours van Spa kennismaakte met de BRCC. Deze BMW M3 hoort thuis in GT4, voorbehouden aan “de kleinere GT’s”.
 
“Het concept van de GT4 werd enkele jaren geleden bedacht en heeft ertoe bijgedragen dat een hele serie van modellen gehomologeerd werden,” verduidelijkt Xavier Schène, directeur van RACB Sport. “Op de lijst van de toegelaten auto’s in GT4 vinden we een twintigtal auto’s, zoals de BMW M3, Ginetta, Lotus Evora, Nissan 370, Aston Martin Vantage, Corvette C6, Camaro SS, enz. Daarnaast laten we voor het BRCC ook andere GT’s toe, voor zolang zij van het type “GT” zijn, en aangedreven worden door een drielitermotor, zoals, bijvoorbeeld, de Lotus Elise.”
 
Herinneren we eraan dat het rijkgevulde Nederlandse Dutch GT4 Championship tijdens het weekend van de Total 24 Hours van Spa, 4de round van het BRCC, het bestaande startveld van de BRCC Sprints éénmalig zal vervoegen.
 
“Het samenbrengen van BRCC en Dutch maakt dat we enkel voor deze round afwijken van het nieuwe formaat met vier starts en het door de Leading Car samenvoegen van de troepen,” verduidelijkt nog Jacky Andrzejewski, General Manager van Kronos Events. “Omdat de Belgische manche meetelt voor de Dutch GT4, grijpen we, maar alléén voor deze meeting, terug naar twee volle sprints van 30’.”
 
Naast de GT Light zijn er nog andere kandidaten voor de algemene zege in de BRCC Sprints. Denken we maar aan de Tourisme Pro, met de Seat Leon Supercopa als koploper, maar niet op zijn minst de Silhouette Pro, zoals de BMW E-Race van Fransman Franck Radet. De uittredende kampioen zou wel eens een aantal concurrenten mogen verwachten in die Silhouette Pro. Heel wat teams overwegen immers om een Silhouette Pro Evo, die voortaan enkel nog kunnen aantreden in Endurance, om te bouwen naar het reglement van de Silhouette Pro.
 
Xavier Schène: “De voornaamste verschillen tussen Pro Evo en Pro hebben betrekking op het gebruik van minder brede banden en een gelijkaardige bijna serie motor. Dat laat inderdaad meerdere teams toe om mogelijkerwijze de switch te maken en dus de strijd aan te gaan voor de algemene zege tegen de GT Light en Tourisme Pro.”
 
Allemaal elementen die erop wijzen dat Kronos Events de juiste keuze maakte door de Sprints in 2013 voor te behouden aan de kleinere, en ook wel goedkopere BRCC-auto’s.

Kronos Events press



  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons