24H Spa: Stéphane Ratel blijft mikken op amateurrijders
Kyalami bevestigd
Er was ook goed nieuws te midden van alle corona-ellende. De finale van de Intercontinental GT Challenge in het Zuid-Afrikaanse Kyalami blijft wel degelijk op de kalender staan, ondanks de verre verplaatsing. "In Zuid-Afrika zitten ze nu in dezelfde situatie als wij in Europa in mei of juni. Voor hen betekent dat Fase 1, en met wat geluk misschien zelfs 15 000 toeschouwers in de tribunes."Kostenplaatje
Wat betreft de GT3-racerij viel er relatief weinig nieuws te rapen. De kalenders van 2021 werden voorgesteld, uiteraard zonder Bathurst, maar ook zonder Silverstone tijdens het Endurance-seizoen. Opvallend was wel dat Ratel voor het eerst sinds lang zorgen uitte over de kosten van zijn geliefkoosde racebolides. "De rekening is gevoelig gedaald bij de invoering van de derde generatie GT3-wagens in 2016, maar dit jaar zitten we opnieuw op hetzelfde niveau als in 2015. Dat komt niet omdat de auto's te duur zijn, maar omdat het niveau van de competitie blijft stijgen. Om te kunnen winnen, moet je meer en meer testen. Ik merk ook dat er weer geïnvesteerd wordt in tankapparatuur. Misschien moeten we dus de pitstoptijd terugbrengen om de kosten te drukken."Nadruk op amateurrijders
De GT World Challenge en de Intercontinental GT Challenge brengt een waslijst aan professionele teams en rijders aan de start, maar Stéphane Ratel kijkt vooral naar de basis van de GT3-categorie: de amateurrijder. "Ik maak me zorgen als ik zie dat er slechts drie Am-wagens aan de start staan van deze editie van de 24 Uur. Meer dan tien is een absolute must."Daarom werkt SRO aan een nieuw kampioenschap, de Rebellion GT Series, met een kalender die volgend jaar zal bestaan uit Monza (waar ook een gratis race voor de eerste en tweede GT3-generatie wordt georganiseerd in het kader van de 15de verjaardag van de categorie), Hockenheim, Silverstone en Paul Ricard. De bedoeling is dat verschillende van die wagens ook racen in de 24 Uur van Spa. Verder is er ook de GT2 European Series, met een grotendeels identieke kalender maar ook plaats voor Pro-Am, en de GT1 Sports Club, voor trackdays met supercars.
Een alternatief dus voor de GT Sports Club, maar met een andere denkwijze: "We mikken op zoveel mogelijk tijd aan het stuur en zo weinig mogelijk tijd op de circuits. Verder worden de rijders op exact dezelfde manier behandeld als de professionele rijders: dezelfde circuits, dezelfde live stream, dezelfde graphics, enz."
Foto's: Racing International Photography, SRO
Tweet