van der Horst

24H Spa: Wijzigingen in sportief reglement voor 2016

Start 24H Spa 2015
Start 24H Spa 2015
Voor aanvang van het huidige seizoen werd het sportief reglement van de Blancpain GT Series Edurance Cup onder handen genomen. De lichte wijzigingen zijn vanzelfsprekend ook van toepassing op de 24 Hours of Spa gezien de etmaalrace al jaren integraal deel uitmaakt van de Blancpain GT Series-kalender. Een overzicht van de meest belangrijke wijzigingen voor de dubbele race-rond-de-klok eind deze maand.
Het algemene klassement wordt opgesteld op basis van het resultaat van alle wagens, zoals ook bij de Sprint Series al het geval was. Dat betekent dat als er, bijvoorbeeld, een Pro-Am Cup-wagen in de top drie eindigt, de bemanning hiervan ook op het algemene podium na afloop van de race zal staan.

Zoals eerder dit jaar reeds gemeld, keert Groep N terug naar de etmaalrace in Spa. Vooralsnog kan de klasse, exclusief voorbehouden aan wagens zonder GT3-homologatie en bestaande uit de 2 subklassen Xtracup en Cup, nog niet bepaald een succes genoemd worden, met een inschrijvingslijst waarvan de deelnemers op een hand te tellen zijn. U kan de wagens later deze maand evenwel herkennen aan groene LED-positieborden op de bolides.

Het Blancpain GT-veld wordt traditioneel gestoffeerd door een veld onderworpen aan een Balance of Performance. Nadat er eerder dit seizoen reeds een minimum pitstoptijd van toepassing was, zal dit verplichte pitwindow tijdens de 24 Hours of Spa ook uitgebreid worden met een zogenaamde technische pit stop. Dit betekent dat alle wagens die deelnemen aan de etmaalrace tijdens de eerste 22 uur minstens één stop van minstens vijf minuten moeten maken, bijvoorbeeld te gebruiken voor het wisselen van remmen. Bij het niet uitvoeren van dergelijke stop (binnen de eerste 22H) zal de wagen een stop and go-penalty krijgen voor de ontbrekende tijd.

Bij de Super Pole, die dit jaar geprogrammeerd staat op vrijdag 29 juli om 18:00, zullen de bolides nu elke minuut de pits verlaten in tegenstelling tot elke 15 seconden voorheen. Op deze manier wordt de kans dat de wagens elkaar hinderen verkleind.

Misschien wel een van de belangrijkste wijzigingen is dat er in het geval van een neutralisatie slechts één enkele safety car gebruikt zal worden. Dit betekent dat bolides niet meer moeten wachten aan het einde van de pitstraat alvorens ze de piste kunnen kiezen, tenzij op dat ogenblik net het op sleep genomen startveld de pitstraat passeert. Alvorens de safety car wordt uitgestuurd, kan de wedstrijdleiding ook een full course yellow uitvaardigen. Bij zulke beslissing moeten alle wagens meteen vertragen, waarna de safety car vervolgens de leider in de race kan oppikken.

De rijderscombinatie Platinum-Gold-Silver-Bronze is in Pro-Am niet meer toegelaten; de sterkste combinatie bestaat dus uit een Platinum, twee Silver-rijders en een Bronze. Ook de combinatie van twee Platinum's en twee Bronze-rijders behoort tot de mogelijkheden. In dit laatste geval moeten de Bronze-rijders wel minimaal 8 uur achter het stuur zitten. Als er slechts één Platinum of Gold-rijder in de bezetting aanwezig is, moet elke Bronze-rijder minimaal 6 uur afwerken. Herinneren we er nog aan dat er tijdens elk wedstrijdkwart minstens 1 uur een Bronze-rijder aan het stuur moet zitten, terwijl een Silver-rijder tijdens elk van de vier blokken van 6 uur maximaal 2 uur mag rijden.

Foto: Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Blancpain GT Endurance op zaterdag 16 juli 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons