van der Horst

24H Zolder: Belgian Audi Club Team WRT: "Niets te winnen, alles te verliezen"

WRT-kwartet Kumpen-Vanthoor-Longin-Ide
WRT-kwartet Kumpen-Vanthoor-Longin-Ide
Op 31 augustus en 1 september verschijnt het Belgian Audi Club Team WRT als grote favoriet aan de start van de Menzo 24 Uren van Zolder. Gezien zijn status van enige echte kandidaat voor de overwinning, kan het kwartet Laurens Vanthoor, Anthony Kumpen, Bert Longin en Enzo Ide dan ook enkel tevreden zijn met een eerste plaats. Een situatie die door de ploeg maar ook door de Belgian Audi Club wordt betreurd.
  • LTF
Herman Bosman - Tom Deglas
Herman Bosman - Tom Deglas
Zaterdagmiddag zouden alvast alle ogen moeten gericht zijn op de Audi R8 LMS ultra van het Belgian Audi Club Team WRT.  Enerzijds omdat de GT met de vier ringen de grote favoriet is voor de Menzo 24 Uren van Zolder, een wedstrijd die de wagen reeds wist te winnen in 2011 en 2012, maar ook omwille van zijn uitzonderlijke decoratie.  In samenwerking met Grafiwrap werd een designwedstrijd georganiseerd waarbij het ontwerp van de winnaar zou te bewonderen zijn tijdens de Limburgse etmaalrace.  Na inzendigen uit heel de wereld te hebben ontvangen werd uiteindelijk gekozen voor het ontwerp van Tom Deglas uit Oudenburg.  Een leuk extraatje voor de vier oud-winnaars van de 24 Uren van Zolder: Anthony Kumpen (recordhouder met 6 zeges), Bert Longin (goed voor 5 zeges), Laurens Vanthoor (titelverdediger) en Enzo Ide (winnaar in 2011).
 
Ondanks deze door Grafiwrap zeer succesvol georganiseerde operatie, toont J.G. Mal-Voy zich enkele dagen voor de race toch erg ontgoocheld.  “Toen we discuteerden over onze deelname, werd ons beloofd dat het deelnemersveld op zijn minst gelijkwaardig zou zijn aan dat van vorig jaar”, legt de voorzitter van de Belgian Audi Club uit.  “Maar toen we een week of twee geleden de deelnemerslijst te zien kregen, hebben we jammer genoeg moeten vaststellen dat we de enige waren om een top-GT in te zetten.  Samen met WRT hebben we ons werk gedaan door de noodzakelijke budgetten te zoeken en met een heel mooie ploeg uit te pakken.  Maar als de organisatoren ons niet een zekere vorm van competitie kunnen garanderen, wat is dan nog het nut?  We bevinden ons in een situatie waarin we niets te winnen hebben maar wel alles te verliezen.  Winnen we, dan is dat de normaalste zaak van de wereld.  Hebben we problemen en slagen we niet in onze opdracht dan verliezen we een race die eigenlijk de onze had moeten zijn.  Zegevieren zonder er echt te moeten hebben voor vechten, is niet echt datgene wat wij verwachten van autosport.”
 
Bert Longin - Enzo Ide
Bert Longin - Enzo Ide
Een spijtige conclusie volgens J.G. Mal-Voy, zeker als je rekening houdt met het feit dat de Belgian Audi Club Zolder steeds heeft gesteund:  “Onze Clubdag hebben we altijd al georganiseerd in Limburg.  In 1999 zijn we uit de Procar gestapt om deel te kunnen nemen aan de Belcar en we behaalden dat jaar trouwens ook de zege in de 24 Uren met een A4 quattro.  Ook de laatste drie jaar stonden we aan de start.  Wij hebben altijd het evenwicht tussen het noorden en het zuiden willen respecteren en dat is ook de reden waarom we er ook dit jaar bij zijn.  Maar indien de condities niet veranderen, zal het meteen ook de laatste keer zijn...”
 
Ondanks alles staat er dit weekend een race op het programma en zal men ook nu kunnen rekenen op het professionalisme van het Belgian Audi Club Team WRT.  “Om te winnen, moet je er vooral voor zorgen dat je niet met grote problemen wordt geconfronteerd”, verduidelijkt Vincent Vosse, de Team Principal.  “Een race over 24 uren is en blijft een grote uitdaging en dat geldt zeker voor Zolder, een circuit dat veel eist van de mechaniek.  Dat is ook de reden waarom ik als piloot de wedstrijd zo appreciëerde.  Ook dit jaar hebben we onze steun aan de organisatie toegezegd maar zijn we ontgoocheld in het veld dat hij heeft weten samen te brengen.  Desalniettemin hebben wij deze race voorbereid alsof er ons grote concurrentie wachtte!  We zullen ook van de gelegenheid profiteren om enkele zaken te testen op de wagen, die we kunnen beschouwen als laboratorium.  Wat er ook gebeurt, we hebben ervoor gezorgd dat we onze tijd niet zullen verdoen!”
 
Na een uur vrije training op donderdagochtend, worden er op zondag ook drie kwalificatiesessies afgewerkt meer bepaald om 13u05 (30’), 16u45 (30’) en 20.45u (180’).  Na een laatste warm-up zaterdagochtend worden de Menzo 24 Uren van Zolder op gang geschoten om 16.00u.

Belgian Audi Club press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op woensdag 28 augustus 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons