van der Horst

24H Zolder: Racing Stars-pilote Emilie Bittoun vraagt raad aan Bert Longin

Emilie Bittoun
Emilie Bittoun
Emilie Bittoun is dit jaar één van de kandidaten van Racing Stars; het TV-programma waar op zoek wordt gegaan naar onervaren piloten voor de 24 Hours of Zolder. 18 finalisten krijgen een grondige raceopleiding, maar wie niet voldoende presteert, vliegt onherroepelijk naar huis. Ook voor Emilie Bittoun hangt die uitdaging als het zwaard van Damocles boven haar hoofd en daarom besloot ze enkele succesvolle racepiloten op te zoeken voor een gesprek. De eerste piloot in het rijtje met talenten is meervoudig 24H of Zolder-winnaar Bert Longin.

Personalia

Naam: Bert Longin
Geboren te: Leuven
Als kind wilde ik… worden: Ik wou altijd iets met auto's of brommers doen of toch zeker een sportman worden.
Droomauto: Voor mij zijn Audi's top. Ze zijn sportief en toch niet zo'n dikke sportwagen. Ik kan mijn sportzak en helm er tenminste nog in kwijt.
Ontspannen is voor mij: In de natuur zijn; aan de zee of in de bergen. Daarom ben ik aan het bouwen in Zwitserland, op 2000m hoogte in de authentieke zwitserse stijl. Daar voel ik me helemaal zen.
Mooiste race-herinnering: Dat was mijn overwinning in San Luis, Argentinië in 2008 op het Potrero de los Funes circuit, een meeting van het FIA GT-kampioenschap. Ik reed toen met de Saleen S7R en we hadden dat jaar nog niet goed gepresteerd, dus er zat wel wat druk op de ketel. Op het einde van de race was ik in
Podium FIA GT San Luis 2008
Podium FIA GT San Luis 2008
gevecht met Mike Hezemans in een Corvette, die nog kans maakte op de wereldtitel. De laatste ronde scheelde het maar centimeters en het was zo spannend dat we geen van beiden hadden gezien dat er werd afgevlagd. Dus ik had eigenlijk de race gewonnen, maar ik had het zelf niet door. Een halve ronde of wat later, gebeurt er dan toch een fout en beland ik tegen de muur. Ik was enorm teleurgesteld en ik zeg over de radio tegen mijn team "The race is over. Ik zit in de muur", maar kreeg het antwoord "Maar nee, je hebt gewonnen!"

Eerste zege Bert Longin in Zolder op 9 november 1996. Samen met Jo Jegers en Peter De Pauw won hij toen de 10 Uur tijdens de Race Promotion Night
Eerste zege Bert Longin in Zolder op 9 november 1996. Samen met Jo Jegers en Peter De Pauw won hij toen de 10 Uur tijdens de Race Promotion Night
Emilie Bittoun: Vertel eens over je allereerste keer met de auto op circuit. Wanneer was dat?

Bert Longin: Ik was een jaar of 20 en ik reed met een BMW M3. Ik had me ingeschreven in een wedstrijd van een tijdschrift waarbij je op circuit mocht rijden en er waren dan scouts om uit te kijken naar talent. Ik heb toen niet gewonnen trouwens.

Zij vonden dus niet meteen dat je talent had. Vond je van jezelf van wel?
Ik vond van wel, ja. Ik merkte dat vrienden zich afvroegen hoe het kwam dat ik met het grootste gemak zo met de wagen kon rijden. Dus ja, ik wist wel dat ik kon rijden, maar voor mij was dat een normale zaak. Had ik eerder geweten dat ik genoeg talent had om de piloot te worden die ik nu ben, had ik veel eerder geprobeerd om racer te worden.

Hoe ben je dan geraakt waar je nu bent? Is het allemaal door je eigen harde werk?
Het is een combinatie van hard werken en geluk. Je werkt hard om je in een positie te krijgen die een portie geluk afdwingt. Zo had ik het geluk dat Fons Taels me een keer uitnodigde om als passagier mee te rijden bij één van zijn trainingssessies. Na een tijd zei hij dat ik ook eens mocht rijden. Ik heb me toen een
Bert Longin
Bert Longin
paar ronden erg geamuseerd, maar dan vroeg hij me de pits in te rijden. Hij stapte uit en zei 'Rij maar alleen verder, jij weet al hoe het moet'. Na die sessie vroegen ze me of ik eigenlijk al aan het doorrijden was, maar dat was niet het geval. Daar waren ze al van onder de indruk. Ze vroegen me dan om eens 'echt rap te rijden' en toen zette ik zelfs een snellere rondetijd neer dan Fons zelf. Die heeft toen besloten dat ik op het circuit thuis hoorde. Dat jaar ben ik echt beginnen racen, ik heb zelfs meteen de 10u van Zolder gewonnen. Daarna heb ik snel sponsors gevonden en zo begint een carrière dan.

Spelen zenuwen een grote rol als je het circuit op moet? Hoe pak je dat aan?
Ik ben altijd enorm zenuwachtig geweest als ik moest racen. Omdat ik een echte self-made carrière heb, ligt de druk soms erg hoog. Ik wist het zelf niet tot voor kort, maar door die zenuwen begon ik altijd verkeerd te ademen. Veel te kort en snel. Iemand heeft dat een tijd geleden gemerkt en toen ben ik naar een speciaal centrum gegaan om ademhalingsoefeningen te leren. Die pas ik dan een paar keer toe als ik klaarzit in de wagen en dan ben ik helemaal zen en beter geconcentreerd.

Bert Longin
Bert Longin
Hoe herken je een onervaren rijder op het circuit?

Aan de onzekerheid. Je ziet dat ze het er moeilijk mee hebben in te schatten wat een snellere wagen achter hen gaat doen. Dus eigenlijk is het dan aan die snellere wagen om in te schatten of de rijder in de wagen voor hem moeite heeft met het inschatten wat jijzelf gaat doen. Aan de wagens van Racing Stars van vorig jaar was dat ook te zien, maar het zijn natuurlijk 4 verschillende rijders en de ene  is minder onzeker dan de andere. Weer aan ons dus om dat in te schatten.
 
Heb je nog raad voor de Racing Stars van dit jaar?
  1. Zorg dat je fysiek in orde bent.
  2. Besef dat het gevaarlijk is, zeker omdat er 50 auto's rijden dit jaar.
  3. Zorg dat je voldoende eet en vooral drinkt. Als je gedeshydrateerd raakt, kost dat je 30-40% van je concentratievermogen.

Racing Stars is vanaf 19 september te volgen op Sport 40. Volg het Racing Stars verhaal van Emilie op de Facebookpagina 'Racing Stars – Emilie'.

Foto: Emilie Bittoun, PK Carsport press & Bert Longin press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op vrijdag 8 augustus 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons