van der Horst

24H Zolder: Nicolas Vandierendonck opnieuw op podium

Nicolas Vandierendonck - BMW M235i
Nicolas Vandierendonck - BMW M235i
Nicolas Vandierendonck heeft er zijn tweede 24 Hours of Zolder opzitten. Na een tweede plaats algemeen vorig jaar met de Porsche 991 Cup van MExT Racing Team koos de Shipex rijder deze keer voor de BMW M235i van het team Carrosserie Vannerum supported by SRT Racing. Het team won de twee tussensprints na 6 en 12 uren en werd nipt tweede in de Klasse na 24 zware uren. Een knap resultaat van de familie Vannerum, samen met Nicolas Vandierendonck, Marc Wimme, Jean-Luc Behets en Gregory Eyckmans.
Podium Klasse 3 24H Zolder
Podium Klasse 3 24H Zolder
Nicolas Vandierendonck gaat door een moeilijke fysieke periode met een nekletsel dat maar blijft aanslepen. Hierdoor moet hij op 26 & 27 augustus de vijfde manche van de GT Sports Club op de Hungaroring aan zich laten voorbij gaan met de Lamborghini Huracan GT3. Op de nek na is de fysiek van de West-Vlaming top en zodoende was de 24 Hours of Zolder een waardig alternatief omdat een BMW M235i nu eenmaal minder G-krachten genereert dan een Lamborghini Huracan GT3.

“Ik keek vooral uit naar opnieuw een samenwerking met SRT, het team rond Patrick Selleslagh met wie ik in de loop der jaren een schitterende band heb opgebouwd. Met Patrick werd ik in de Corvette GT2 vice kampioen in de Supercar Challenge en de Blancpain GT Sports Club. Ik had ook Marc Wimme aan mijn zijde, een piloot die ik reeds een tijdje samen met Jeffrey Van Hooydonk begeleid in mijn Porsche Cayman GT4 en waarmee ik reeds enkele wedstrijden in de VW Fun Cup achter de rug heb”.

Nicolas Vandierendonck - BMW M235i
Nicolas Vandierendonck - BMW M235i
De BMW M235i van het team ‘Carrosserie Vannerum’ is iets geëvolueerd tegenover het  basismodel van de BMW 235i Racing Cup met iets minder gewicht en iets meer koppel. De rondetijden gaan hierdoor niet spectaculair omlaag, maar het geeft iets meer comfort. SRT leverde naar goede gewoonte opnieuw een schitterende en frisse wagen af en het team kon de strijd aangaan binnen de Klasse 3 van het Belcar Endurance Championship waarin het voor de start mooi tweede stond op 11 punten van de Porsche Cayman GT4 van PG Motorsport. Met acht wagens binnen de Klasse 3 realiseerde Team Carrosserie Vannerum met 1’44” de vierde chrono na de Saker van VGL Racing, de BMW M3 GTR van Hamofa en de Porsche Cayman GT4 van PG Motorsport en liet de andere BMW’s M235i en een Saker achter zich. De 24 Hours of Zolder was een zeer belangrijke wedstrijd voor het team dat tweede stond in het kampioenschap. Tijdens deze etmaalrace zijn dubbele punten te verdienen, verdeeld na 6, 12 en 24 uren koers.

Nicolas Vandierendonck - BMW M235i
Nicolas Vandierendonck - BMW M235i
Nicolas Vandierendonck: “We reden een schitterende race en kwamen rond het vierde wedstrijduur aan de leiding in de Klasse. We wonnen na zes uren de eerste tussensprint waardoor het team reeds vijf punten van zijn achterstand kon afknabbelen. Ook na 12 uren wedstrijd lagen we aan de leiding wat nog eens 3,5 punten bonus opleverde tegenover PG Motorsport. Het was een zeer spannende en leuke race binnen de Klasse, maar aan de eindmeet en na 24 uren zwoegen werden we door de Porsche verslagen met één ronde verschil. Iedereen toch gelukkig met de schitterende tweede plaats, maar een zege had er zeker ingezeten. We hadden een sterke en snelle bemanning terwijl PG Motorsport dan weer met de Porsche over een snellere wagens beschikt. Op het einde van de rit heeft het team van Vannerum anderhalf puntje ingelopen op PG Motorsport die nog steeds het kampioenschap leidt met 9,5 punten voorsprong. De BMW moest maar liefst vijfmaal nieuwe remschijven en dito blokken krijgen. En als je dan verliest met één ronde, dan weet je meteen waar de achillespees zit”.

Nicolas Vandierendonck - BMW M235i
Nicolas Vandierendonck - BMW M235i
“Ikzelf voelde met vrij goed inzake het nekletsel en werd goed begeleid door mijn eigen kiné. Vooral de laatste stint was uitstekend, maar in de eerste snelle sector ging ik bewust iets relaxter rijden om de G-krachten iets te verminderen. Desondanks draaide ik goede, constante en snelle chrono’s maar het was wel even wennen als je uit een Lamborghini GT3 komt. Het was een leuke ervaring waarin het amusement primeert en samen met SRT gaan we ook deze weg verder volgend seizoen. Autosport kost een smak geld en dan moet het amusement primeren en de stress inzake prestatiedrang bijzaak worden”.

“Het is wel bijzonder jammer dat ik de race van de GT Sports Club op de Hungaroring moet missen, maar ik ga met Curbstone en de Lamborghini GT3 trainen in Barcelona met het oog op de laatste race van het seizoen binnen de GT Sports Club. De plannen voor volgend seizoen leggen we later wel op tafel”, besluit een enthousiaste Nicolas Vandierendonck.     

Foto's: Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op zaterdag 26 augustus 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons