van der Horst

24H2CV Spa - Voorbeschouwing organisatoren

Nog enkele malen slapen en we zijn weer klaar voor één van de hoogtepunten van het seizoen van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC), meteen ook de laatste maal dat het circuit van Spa-Francorchamps in 2014 wordt aangedaan en dat in het kader van de 24H2CV! Zoals voorspeld door de organisatoren vorige week, zullen goed 70 wagens aan de start verschijnen van de race op 11 oktober. Het start allemaal met een kwalificatie van 60 minuten tussen 10u00 en 11u00 en de race zelf is er één van 180 minuten, met start om 12u30. Het is dus aangewezen om tijdens de kwalificaties geen problemen te kennen, want de race is amper anderhalf uur later.
Net als in alle andere divisies, is het in de Division 3 vol huis… met 14 wagens waaronder 13 BMW M3 E36 en E46. De favorieten zijn de #17 van Huygens-Vandenabeele, de #64 van De Wit en de #163 van Longin-Piessens. Ook veel outsiders met de #7 van Christophe Pampel, de terugkerende #299 van de broers Franssen en de #714 van Verwimp-Navez, zonder Petroons-Sluys (#8), Frère-Heck (#75), Blaise-Esch (#76), Dobbelaere-Qvick (#131), Pirot-Pirot (#141), Rasse-Rasse-Qvick (#142) en Engelen-Van Mechelen-Verbeke (#555) te vergeten. Enkel de Ford Focus RS van de familie Ronchail komt niet uit Beieren…

De snelste D3 zullen bovenaan de rankschikking plaats nemen, maar de wagens met een cilinderinhoud van 2 liter zullen niet veraf volgen. In de Klasse D van de Division 1 zien we goed 30 wagens, met de terugkeer van de BMW 320i #29 van Van Colen-Despriet, maar ook de komst van een Seat Ibiza Supercopa Trophy voor Jacques Naniot en John Pilette, als voorbereiding op de BGDC 2015! Noteren we ook de deelname van Grégory Paisse naast Jean-Marc Bourdouch en René Brugmans in de Clio #108 van Team Allure, de komst van de zeer ervaren Philippe Ménage in de Vauxhall Astra Coupé #777 van Guy Katsers en de Fransman Lawrence Dann (ex-GDC) en Pierre Ditsch in een Clio (#171).

Andere exemplaren van de Clio in BGDC zijn: de #10 van Divoy-Asnong, de #12 van Jeukenne-Semoulin-Semoulin, de #78 van Renaud-Heinen-Dewaelheyns, de #110 van Hayot-Houyoux, de #297 van Wijtzes-Vanbellingen... In de clan van de Honda Civic 2 liter zien we de #15 van Lacroix en de #47 van Franken-Franken. Voeg daar nog een Honda Integra Type R aan toe (Colaux-Palm-Langer), een S2000 (Van Der Heijden-Dubois), twee MINI, een Mégane en misschien een Abarth 500 Trofeo en dan weet u dat de strijd zeer open zal zijn…

In de Klasse E zien we de terugkeer van de BMW 325i van de Clubsport Trophy van Jan Horemans, die met acht wagens zullen zijn. We zien ook andere 2,5 liter, met een Nissan 200 SX-R #200 (Lannaux-Huybrechts-Niclot), die het opneemt na een moeilijke race in Mettet tegen de BMW E90 #90 van Boyekens-Wastiels. Verder zijn er nog de Porsche Boxster #44 (Paque-Richard) en de première van de VW Kever van Cornet en Hortulanus.

Na de demonstratie van de Citroën AX #333 van Jérémy Princen en Jonathan Peeters in de Klasse C (1600cc) mogen we ons in de Ardennen aan weerwerk verwachten van de Honda Civic van Van Damme-Van Billoen-De Laet (#5), Bastien-Gillion-Thiroux (#26) en Lémeret-Pasture-Van Warbeck (#48). Er is ook de comeback van de VW Golf III van Thierry Vanden Abeele, die het doet met vader Dehaye (Jean-Marie) en dochter (Aurélie), terwijl David De Saeger voor het eerst zijn opwachting maakt in BGDC met een Suzuki Swift #95.

De nieuwigheid is natuurlijk dat de voorlaatste race van de BGDC live zal te volgen zijn met de commentaar van de officiële speaker. U surft daarvoor naar: www.video-live.be. See you in Spa!  



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op dinsdag 7 oktober 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H 2CV.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons