van der Horst

4H Dubai: Winst voor Algarve Pro Racing - Tom Van Rompuy zesde in LMP3

Algarve Pro Racing - Oreca 07 Gibson
Algarve Pro Racing - Oreca 07 Gibson
Wegens het herstellen van de schade aan de barrières deze ochtend bij de kwalificatie, startte de eerste 4 Hours of Dubai met bijna twee uur vertraging, maar het werd een wedstrijd om duimen en vingers bij af te likken. Algarve Pro Racing met John Falb, Kyffin Simpson en James Allen gingen met de winst lopen, nadat ze in het laatste halfuur pas de leiding overnamen. Tom Van Rompuy, die maar liefst twee uur afhaspelde in de DKR Engineering Duqueine, eindigde met Valentino Catalano als zesde in de LMP3-klasse.
DKR Engineering - Oreca 07 Gibson
DKR Engineering - Oreca 07 Gibson
Bij de start was het vooral Inter Europol Competition dat de wedstrijd kleurde, totdat Ayhancan Güven de leiding overnam met DKR Engineering wagen. De Oreca van het Luxemburgse team lag vanaf dan de hele wedstrijd op kop, totdat Algarve Pro Racing met Allen de jacht opende op de leider. De wedstrijd werd pas in het laatste halfuur beslist, wanneer het Portugese team de leiding overnam en deze niet meer afgaf. Charlie Eastwood moest wel nog een oprukkende Neel Jani - uitkomend voor 99 Racing - achter zich afhouden en de Ier deed het met succes. Zo eindigde Eastwood samen met Salih Yoluc en Güven op het tweede trapje, terwijl Jani met Nikita Mazepin en Goncalo Gomes tevreden moest zijn met een derde plaats.

DKR Engineering - Duqueine M30 - D08
DKR Engineering - Duqueine M30 - D08
In LMP3 leek de Nielsen Racing Ligier richting een vrij zekere overwinning te rijden, totdat de wagen op 45 minuten van het einde te maken kreeg met een kapotte starter. Hierdoor kwam de Graff Racing Ligier van Fabrice Rossello, François Hereau en Xavier Lloveras op kop, maar rusten op hun lauweren konden ze niet. De MV2S Racing Ligier met Jerome de Sadeleer, Viatcheslav Gutak en Fabien Lavergne ging op jacht naar de leider en nam de kop over in de laatste vijf minuten van de race. De CD Sport Ligier van Michael Jensen, Nick Adcock en Valdemar Eriksen stond op het laagste podiumtrapje. Ook Tom Van Rompuy liet zich opmerken, door na anderhalf uur wedstrijd zelfs een tijdje aan de leiding te rijden. Maar vanaf dan gleed de wagen terug tot net in de top tien. Catalano kon zich terug opwerken en eindigde uiteindelijk op zesde plek met een ronde achterstand op de winnaar.

Walkenhorst Motorsport - BMW M4 GT3
Walkenhorst Motorsport - BMW M4 GT3
Tot slot werd de GT-klasse gedomineerd door de Walkenhorst Motorsport BMW. Chandler Hull, Thomas Merrill en Nick Catsburg reden praktisch van start tot finish aan de leiding, al werden ze in de laatste twee uur opgejaagd door de Mercedessen van Getspeed en Haupt Racing Team. Deze eerste zag wel zijn tweede plaats bijna verloren gaan door een stop en go van... een seconde. Gelukkig voor Getspeed was Fabian Schiller sterker dan Luca Stolz, waardoor de Duitser samen met Raffaele Marciello en Florian Scholze als tweede geklasseerd werden, voor de HRT Mercedes van Stolz, Al Faisal Al Zubair en Martin Konrad. Hiermee zit de eerste wedstrijd er op en doen de heren het morgen allemaal opnieuw over, normaliter ditmaal wel om 12 uur.

Foto's: Asian Le Mans Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op zaterdag 11 februari 2023.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons