van der Horst

4H Portimão: Iron Dames verliest de winst aan Iron Lynx in laatste bochten

COOL Racing - Oreca 07-Gibson
COOL Racing - Oreca 07-Gibson
De finale van de European Le Mans Series werd een ware thriller, met volop actie en de focus op de verschillende titels die nog op het spel stonden. In de LMGT3-klasse leek de overwinning lange tijd naar de Iron Dames Porsche te gaan. Ze reden vrijwel de hele race op kop en hadden de beste kans om het seizoen met een hoogtepunt af te sluiten. Echter, omdat de Iron Lynx Lamborghini moest winnen om kampioen te worden, konden Hiroshi Hamaguchi, Axcil Jefferies en Andrea Caldarelli in de laatste bochten de leiding over nemen. Daarmee pakten ze niet alleen de overwinning, maar ook de felbegeerde titel. In de LMP2-klasse was het COOL Racing dat met Lorenzo Fluxa, Malthe Jakobsen en Ritomo Miyata een indrukwekkende overwinning boekte. Desondanks was het AO by TF, met Louis Delétraz, Johnny Edgar en Robert Kubica, dat met constante prestaties door het seizoen heen uiteindelijk de titel veilig stelde.
  • Hamofa Performance
Net zoals de dag ervoor wisten de Iron Dames zich opnieuw te onderscheiden. Sarah Bovy reed met veel flair in de Porsche, terwijl ook Rahel Frey en Michelle Gatting sterk voor de dag kwamen. Gatting kreeg echter de zwaarste opdracht, aangezien door een late safety car en verschillende full course yellows het hele veld weer dichter bij elkaar kwam. In het laatste uur had ze de Iron Lynx Lamborghini constant op haar hielen. Andrea Caldarelli bleef rustig en koos zijn moment zorgvuldig uit. In de allerlaatste ronde, net toen de winnende COOL Racing Oreca langskwam, wist Caldarelli in zijn slipstream te springen, Gatting voorbij te steken en de overwinning én het kampioenschap binnen te halen. Hij en zijn teamgenoten Hiroshi Hamaguchi en Axcil Jefferies pakten de titel met slechts twee punten voorsprong op de Kessel Racing Ferrari. De Iron Dames moesten met plaats twee genoegen nemen, terwijl de Proton Competition Porsche als derde eindigde.

In LMP2 leverde COOL Racing een dominante prestatie af. Nadat de United Autosports #22 wegviel door een drive-through penalty, namen Ritomo Miyata, Lorenzo Fluxa en Malthe Jakobsen de leiding over en bouwden hun voorsprong gestaag uit. Ze reden gecontroleerd weg van de concurrentie en pakten een verdiende overwinning. AO by TF met Louis Delétraz, Johnny Edgar en Robert Kubica eindigde op 2,5 seconden als tweede, wat genoeg was om de titel binnen te slepen, ten koste van de Inter Europol Competition #43. Het podium werd gecompleteerd door de zusterwagen van COOL Racing, met Frederik Vesti, Carl Bennett en Ferdinand Habsburg.

Ook in LMP2 Pro-Am bleef het spannend tot het laatste moment. Algarve Pro Racing leek op weg naar een verrassende overwinning dankzij een gedurfde strategie, waarbij ze tijdens de laatste safety car-periode op het circuit bleven en probeerden de race uit te rijden zonder nog een pitstop te maken. Dit vereiste echter extreem brandstof besparen en hoewel ze daar bijna in slaagden, moest Richard Bradley uiteindelijk in de laatste bochten toch de Proton Competition-wagen van Bent Viscaal laten passeren. Giorgio Roda en René Binder behaalden zo de overwinning. Bradley, samen met Kriton Lendoudis en Alex Quinn, rolde zonder brandstof als tweede over de finish. Door dat resultaat ging de titel naar AF Corse, met François Perrodo, Alessio Rovera en Matthieu Vaxivière, die genoeg hadden aan een vierde plaats. Daartussen eindigde nog Nielsen Racing met John Falb, Colin Noble en Nick Yelloly als derde.

In de LMP3-klasse pakte de COOL Racing Ligier, bemand door Portugese thuisrijders Miguel Cristóvão en Manuel Espirito Santo, de overwinning. Ze werkten zich in het laatste uur naar voren en hielden die positie vast. Terwijl zij de winst vierden, ging de aandacht echter uit naar de titelstrijd, waarbij drie teams nog kans maakten. Uiteindelijk slaagde de RLR MSport Ligier met Nick Adcock, Gaël Julien en Michael Jensen erin om in de laatste ronden de tweede plaats te bemachtigen en daarmee de titel veilig te stellen. De Eurointernational Ligier van Adam Ali en Matthew Bell eindigde als derde en miste de titel voor slechts één punt.

Foto's: European Le Mans Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op zaterdag 19 oktober 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Portimão.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons