van der Horst

4H Spa: Team WRT wint en pakt titel voor eigen volk

Team WRT - Oreca 07 Gibson
Team WRT - Oreca 07 Gibson
Hun eerste volledige seizoen afwerken in de serie, winnen voor eigen volk in Spa-Francorchamps en op de koop toe ook nog eens de titel pakken in de European Le Mans Series, dat is het sprookjesverhaal dat Team WRT vandaag beleefde. Robert Kubica, Yifei Ye en Louis Delétraz namen na 40 minuten het commando van de race over en reden zonder problemen naar hun derde winst van het seizoen.
Podium 2021 ELMS 4H Spa LMP2
Podium 2021 ELMS 4H Spa LMP2
Terwijl de polesittende Cool Racing Oreca wegreed bij de start, kon Team WRT profiteren van het feit datzijn twee naaste concurrenten - de United Autosports Oreca #22 en de G-Drive Racing Aurus #36 - al in de problemen kwamen bij de start. Tot overmaat van ramp viel de oranje-zwarte Aurus stil. Na veertig minuten kon het Belgische team de leiding van de wedstrijd overnemen na een geslaagde pitstop. Even moest het nog afrekenen met de United Autosports Oreca #32, maar er stond geen maat op de Team WRT-wagen. Bij de laatste pitstop was het af te wachten of ze nog een splash & dash moesten doen, maar een full course yellow in de laatste zeven minuten was genoeg om zo de winst en ook de titel binnen te halen.

Achter de wagen van Team WRT heerste er een serieuze strijd tussen verschillende teams voor de tweede plaats. De United Autosports Oreca #32, die gisteren nog afgeschreven werd, kon lang de tweede plaats vasthouden. Dit was buiten de Duqueine Team Oreca van Tristan Gommendy, Rene Binder en Memo Rojas gerekend, die tijdens de laatste pitstop over de paarse Oreca kon springen en van daaruit de tweede plaats verzekeren. Derde plaats zou men dan denken voor United Autosports, maar dat was buiten Will Stevens gerekend. Een ontketende Brit reed de Panis Racing Oreca onder de achtervleugel van Job van Uitert en sprong er nog over, waardoor Stevens die de wagen deelde met Julien Canal en James Allen, de derde plaats claimde. Winst in de Pro-Am-klasse was er nog voor de Cool Racing Oreca van Charles Milesi, Alexandre Coigny en Nicolas Lapierre.

DKR Engineering - Duqueine M30 - D08
DKR Engineering - Duqueine M30 - D08
Bij de LMP3's was het een haasje-over springen om de leiding in de openingsfase van de race, maar het was uiteindelijk de DKR Engineering Duqueine van Laurents Hörr en Matthieu de Barbuat die voor een derde keer op rij met de winst naar huis ging. Achter hen eindigde de Cool Racing Ligier van Nicolas Maulini, Matt Bell en Niklas Krütten op een tweede plaats en dat is belangrijk voor de titelstrijd. Zij zullen namelijk in Portimão uitmaken wie er de titel zal pakken in de klasse. Derde eindigde de United Autosports Ligier van Wayne Boyd, Robert Wheldon en Edouard Cauhaupe. Ugo de Wilde haalde de finish niet nadat teamgenoot Aidan Read crashte in de Courbe Paul Frère, met een opgave als gevolg.

Podium 2021 ELMS 4H Spa LMGTE
Podium 2021 ELMS 4H Spa LMGTE
Bij de LMGTE's mocht Porsche wel de pole pakken, toch stond er wederom geen maat op de Ferrari's in de race. Net zoals in Monza werd heel het podium ingepalmd door het merk met het steigerende paardje. François Perrodo, Emmanuel Collard en Alessio Rovera van AF Corse reden een solide race en pakten hiermee hun tweede overwinning van het seizoen. Tweede eindigde de Iron Lynx Ferrari van Matteo Cressoni, Rino Mastronardi en Miguel Molina. Zij zagen hun dichte concurrent - Sprit of Race - uitvallen na een crash, en met nu 20 punten voorsprong op het exemplaar van AF Corse, weten de heren wat ze moeten doen in Portimão om de titel te behalen. Voor de derde plek werd het nog spannend, maar het was Rahel Frey die de Iron Dames Ferrari net voor de polesittende Proton Competition Porsche hield. Hiermee mochten Michelle Gatting en Sarah Bovy ook mee op het podium.

Foto's: Thomas Smets - Georges de Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op zondag 19 september 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Spa.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons