6H COTA: Pole posities voor Toyota en Ferrari
In de LMP1L-klasse pakt de Rebellion Racing #13 Rebellion R-One-Toyota de eerste startpositie met Dominik Kraihamer, Andrea Belicchi en Fabio Leimer na elektrische problemen in de #12. Voor het eerst dit seizoen ondervindt het Zwitserse team tegenstand in zijn klasse. Lotus Kodewa komt aan de start met een gloednieuwe Lotus CLM P1/01-AER. Na eerdere versnellingsbakproblemen in de vrije training heeft de wagen geen tijd neergezet in de kwalificatie en zal uit de pit vertrekken.
In de LMP2-klasse doet G-Drive Racing een goede zaak in de titelstrijd tegen hun Russische landgenoten van SMP Racing. Na de eerste drie wedstrijden, waaronder Le Mans, met een Morgan aan de start te zijn gekomen koos het team voor een Ligier J2 P2-Nissan. Hiermee waren Roman Rusinov en Olivier Pla sneller dan de Oreca 03R-Nissan van KCMG en de de HPD ARX 03B van Extreme Speed Motorsports. Ook voor G-Drive Racing is het de derde pole van het seizoen. De Oreca van SMP Racing met klassementaanvoerder Sergey Zlobin vertrekt als vierde.
In GTE-Pro reed Bruni zijn snelste tijd van 2:06.456 pas in zijn laatste ronde van de kwalificatie. Het Italiaans-Finse duo gaf iedereen het nakijken in een door regen verstoorde GTE-kwalificatie. Een verrassende pole na de dominantie van Aston Martin Racing in de vrije training. De snelste Vantage V8 vinden we op de tweede plaats met Stefan Mücke en Darren Turner achter het stuur. De tweede startrij wordt volledig ingepalmd door Porsche Team Manthey met de #92 911 RSR vóór de #91.
Belgische glorie in GTE-AM met een uitstekende snelste tijd van 2:08.271 voor de #75 Porsche van Prospeed Competition met de Fransmannen Emanuel Collard, Matthieu Vaxivière en François Perrodo. Door de tijd van Collard moeten de Aston Martin #95 en de Ferrari #61 achter de Porsche invoegen. De #95 is met David Heinemeier Hansson en Kristian Poulsen de voorlopige leider in het kampioenschap.
Uitslag:
http://d2uv4t0ox1pknx.cloudfront.net/fr/wp-content/uploads/sites/2/2014/09/QualifAustin03_Classification_QP_Qualifying-Practice.pdf
Foto's: Toyota Motorsport, MacLean Photographic, Vincent Wouters en ProSpeed
Tweet