van der Horst

6H COTA: Pole posities voor Toyota en Ferrari

Toyota Racing - Toyota TS040 - Hybrid
Toyota Racing - Toyota TS040 - Hybrid
Toyota Racing vertrekt vannacht om klokslag middernacht vanuit pole positie op het circuit van Austin voor de vierde manche van het World Endurance Championship. Met dank aan Sébastien Buemi waren de Zwitser, Anthony Davidson en Nicolas Lapierre het snelst in de Toyota TS040 #8. Dat brengt hun totaal aantal pole posities al op drie. Ondanks de nederlaag in de 24 uur van Le Mans staat Toyota ook nog altijd op P1 voor de titel. Ook in GTE-Pro zagen we voor de derde keer dezelfde wagen op pole. Gianmaria Bruni was het snelst in zijn klasse en zo mogen hij en Toni Vilander straks het veld aanvoeren in de opwarmronde met de AF Corse #51 Ferrari 458.
Buemi klokte een tijd van 1:49.093 maar werd hierbij wel tweemaal geholpen door een rode en een gele vlag in de slotminuten. Achter hem zagen we een mooi duel tussen de troepen van Porsche. De Porsche 919 Hybrid #14 was negentien duizendsten van een seconde sneller dan de ploegmakkers in de #20. Wel werd de snelste tijd van Neel Jani in de #14 geschrapt omdat de limiet van ERS, dat de hoeveelheid brandstof per ronde beperkt, overschreden werd. Het is de eerste keer dat een dergelijke straf wordt uitgedeeld. Tenslotte kenden beide Audi's elektrische problemen met de R18 e-tron quattro en vertrekken vierde en zesde met  de andere Toyota er tussenin.

In de LMP1L-klasse pakt de Rebellion Racing #13 Rebellion R-One-Toyota de eerste startpositie met
Rebellion R-One
Rebellion R-One
Dominik Kraihamer, Andrea Belicchi en Fabio Leimer na elektrische problemen in de #12. Voor het eerst dit seizoen ondervindt het Zwitserse team tegenstand in zijn klasse. Lotus Kodewa komt aan de start met een gloednieuwe Lotus CLM P1/01-AER. Na eerdere versnellingsbakproblemen in de vrije training heeft de wagen geen tijd neergezet in de kwalificatie en zal uit de pit vertrekken.

In de LMP2-klasse doet G-Drive Racing een goede zaak in de titelstrijd tegen hun Russische landgenoten van SMP Racing. Na de eerste drie wedstrijden, waaronder Le Mans, met een Morgan aan de start te zijn gekomen koos het team voor een Ligier J2 P2-Nissan. Hiermee waren Roman Rusinov en Olivier Pla sneller dan de Oreca 03R-Nissan van KCMG en de de HPD ARX 03B van Extreme Speed Motorsports. Ook  voor G-Drive Racing is het de derde pole van het seizoen. De Oreca van SMP Racing met klassementaanvoerder Sergey Zlobin vertrekt als vierde.

In GTE-Pro reed Bruni zijn snelste tijd van 2:06.456 pas in zijn laatste ronde van de kwalificatie.
AF Corse - Ferrari 458 Italia #51
AF Corse - Ferrari 458 Italia #51
Het Italiaans-Finse duo gaf iedereen het nakijken in een door regen verstoorde GTE-kwalificatie. Een verrassende pole na de dominantie van Aston Martin Racing in de vrije training. De snelste Vantage V8 vinden we op de tweede plaats met Stefan Mücke en Darren Turner achter het stuur. De tweede startrij wordt volledig ingepalmd door Porsche Team Manthey met de #92 911 RSR vóór de #91. 

Belgische glorie in GTE-AM met een uitstekende snelste tijd van 2:08.271 voor de #75 Porsche van
ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3 RSR
ProSpeed Competition - Porsche 911 GT3 RSR
Prospeed Competition met de Fransmannen Emanuel Collard, Matthieu Vaxivière en François Perrodo. Door de tijd van Collard moeten de Aston Martin #95 en de Ferrari #61 achter de Porsche invoegen. De #95 is met David Heinemeier Hansson en Kristian Poulsen de voorlopige leider in het kampioenschap.



Uitslag:
http://d2uv4t0ox1pknx.cloudfront.net/fr/wp-content/uploads/sites/2/2014/09/QualifAustin03_Classification_QP_Qualifying-Practice.pdf


Foto's: Toyota Motorsport, MacLean Photographic, Vincent Wouters en ProSpeed



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons