van der Horst

6H Mexico: Porsche domineert - Aston Martin verslaat Ferrari in GTE-Pro

Start FIA WEC 6H Mexico
Start FIA WEC 6H Mexico
Porsche heeft de FIA WEC 6H of Mexico van start tot finish gedomineerd. De 919 Hybrid #2 van Timo Bernhard, Brendon Hartley en Earl Bamber overschreed de meet met zeven seconden voorsprong op de zuster wagen #1 van Neel Jani, André Lotterer en Nick Tandy, meteen ook de derde opeenvolgende overwinning voor de #2. Het trio vergroot zo zijn voorsprong in het kampioenschap tot maar liefst 41 punten op Sebastien Buemi, Anthony Davidson en Kazuki Nakajima. Laatstgenoemd trio werd met de Toyota TS050 Hybrid #8 derde op een ronde achterstand, een kleine 20 seconden voor de Toyota #7 van Mike Conway, Kamui Kobayashi en José Maria Lopez.
  • Powercars
Toyota was opnieuw niet in staat om het tempo van de Porsches te volgen. De #7 vertoefde het merendeel van de wedstrijd in derde stelling maar viel strategisch terug naar de vierde plaats op het einde. Vaillante Rebellion zegevierde voor het eerst in LMP2 met de Oreca 07 #13 van Bruno Senna, Nico Prost en Julien Canal. Ondanks een spin tegen het einde van de race bracht Senna de wagen over de meet met 26 seconden voorsprong op de Signatech Alpine #36 van Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes en Andre Negrao. Het podium in de LMP2-klasse werd vervolledigd door het Manor trio Hanley/Vergne/Rao. Kampioenschapsleiders Oliver Jarvis, Ho-Pin Tung en Thomas Laurent verloren zowat de helft van hun voorsprong in de puntentelling nadat hun Jackie Chan DC Racing Oreca 07 #38 kreeg af te rekenen met koppelingsproblemen. 

Aston Martin vs Ferrari
Aston Martin vs Ferrari
GTE-Pro leverde de spannendste strijd af, waarbij de AMR Aston Martin Vantage V8 #95 van Nicki Thiim en Marco Sørensen en de AF Corse Ferrari 488 GTE #71 van Davide Rigon en Sam Bird gedurende zes uur in duel gingen. Beide wagens wisselden elkaar af aan de kop van het veld. Aston Martin leek in de slotfase de bovenhand te nemen door te pitten onder FCY, maar uiteindelijk kon Rigon in de slotfase alsnog Thiim verschalken op de piste. De wedstrijdleiding gaf de Ferrari #71 echter een tijdstraf van tien seconden voor een snelheidsovertreding onder FCY, waardoor Thiim en Sørensen alsnog met de overwinning gingen lopen. De Porsche 911 RSR #91 van Richard Lietz en Fred Makowiecki vervolledigde het GTE-Pro podium. In GTE-Am scoorde Dempsey Proton Racing haar tweede overwinning van het seizoen met de Porsche van Christian Ried, Marvin Dienst and Matteo Cairoli.

--- UITSLAG FIA WEC 6H MEXICO (PDF) ---

Foto's: Porsche & AMR



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op maandag 4 september 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Mexico City.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons