van der Horst

6H Silverstone: Porsche en Toyota met verschillende aero strategie

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Hoewel het tussen Porsche en Toyota qua competitiviteit wel snor zat tijdens de officiële testdagen op Monza, is het maar de vraag of beide merken in Silverstone nog steeds aan elkaar gewaagd zullen zijn. De Porsche 919 Hybrid vat het seizoen namelijk aan in "low downforce" (Le Mans) configuratie, terwijl Toyota voor de seizoensopener reeds haar "high downforce" aero pakket liet homologeren.
Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
LMP1 constructeurs mogen in 2017 nog maar twee in plaats van drie aero kits ontwikkelen, waarbij er eentje uiteraard volledig wordt afgestemd op Le Mans. Aangezien Porsche tot dusver het meeste testwerk heeft verricht in Le Mans configuratie, heeft men ervoor gekozen om dit aero pakket nu al vast te leggen en dus te laten homologeren. Dit laat volgens teambaas Andreas Seidl meer tijd om de high downforce configuratie verder te optimaliseren voor de races na Le Mans, aangezien de homologatie van dit tweede pakket pas zal gebeuren voor de manche op de Nürburgring. 

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Dit betekent echter dat de 919 Hybrid op een circuit als Silverstone (licht) in het nadeel zal zijn ten opzichte van Toyota, dat wel al haar high downforce pakket voor de TS050 Hybrid klaar heeft. Ook in Spa beschikken de twee vaste wagens van de Japanners over meer neerwaardse druk, al zal hun Le Mans pakket tegen dan ook al vast liggen. Een derde TS050 zal in de Ardennen namelijk volledig focussen op Le Mans. Samengevat: Toyota probeert meteen het maximum te halen uit de eerste wedstrijden, maar haalt daardoor mogelijks niet het volle potentieel uit de high downforce kit. Porsche, anderzijds, zal wat downforce missen in Silverstone maar wel over meer tijd beschikken bij de ontwikkeling van het tweede pakket. Bovendien zal het verschil op Spa minder groot zijn en zal Porsche over meer data beschikken voor Le Mans. 

Foto's: Toyota Motorsport GmbH & Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op woensdag 12 april 2017.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons