van der Horst

6H Spa: Ford met kleinere tankinhoud

Ford GT
Ford GT
Met het wegvallen van Audi in LMP1 zullen meer dan ooit de ogen gericht worden op de erg competitieve GTE Pro-klasse waarin vier constructeurs het tegen elkaar opnemen. Drie daarvan moeten voor de wedstrijd in Spa wijzigingen doorvoeren aan de tankinhoud, ondanks het feit dat er een automatisch BoP systeem werd afgesproken dat tot de manche op de Nürburgring ongewijzigd ging blijven. Deze aanpassing zou daar echter niet onder vallen.
  • LTF
Davide Rigon - Ferrari 488 GTE
Davide Rigon - Ferrari 488 GTE
De Porsches mogen drie liter meer benzine meenemen, de Ferrari's één liter, terwijl Ford het met vier liter minder moet doen. Eén en ander kadert in het feit dat de Fords in Silverstone één à twee ronden langer konden buitenblijven, wat in het nadeel van de andere wagens speelde. In principe zouden de verschillende wagens nu gelijke stints moeten kunnen afwerken. In GTE Am mogen de Porsches uit 2015 en Aston Martins uit 2016 tien kilogram gewicht wegnemen, terwijl de Ferrari's net dat aantal erbij krijgen. Die klasse maakt overigens geen deel uit van de automatische BoP-procedure.

Lees meer: GTE-teams bereiken overeenkomst over nieuwe BoP-regels

Foto's: Racing International Photography & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op donderdag 4 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Spa.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons