Met het wegvallen van Audi in LMP1 zullen meer dan ooit de ogen gericht worden op de erg competitieve GTE Pro-klasse waarin vier constructeurs het tegen elkaar opnemen. Drie daarvan moeten voor de wedstrijd in Spa wijzigingen doorvoeren aan de tankinhoud, ondanks het feit dat er een automatisch BoP systeem werd afgesproken dat tot de manche op de Nürburgring ongewijzigd ging blijven. Deze aanpassing zou daar echter niet onder vallen.
De Porsches mogen drie liter meer benzine meenemen, de Ferrari's één liter, terwijl Ford het met vier liter minder moet doen. Eén en ander kadert in het feit dat de Fords in Silverstone één à twee ronden langer konden buitenblijven, wat in het nadeel van de andere wagens speelde. In principe zouden de verschillende wagens nu gelijke stints moeten kunnen afwerken. In GTE Am mogen de Porsches uit 2015 en Aston Martins uit 2016 tien kilogram gewicht wegnemen, terwijl de Ferrari's net dat aantal erbij krijgen. Die klasse maakt overigens geen deel uit van de automatische BoP-procedure.